2023. február 09. 01:00
KezdőlapF1A McLaren amerikai vezérigazgatója támogatja a pilótákat korlátozó FIA-t

A McLaren amerikai vezérigazgatója támogatja a pilótákat korlátozó FIA-t

-

A versenyhétvégéken kívül azt csinálnak, amit akarnak, azokon viszont igazodniuk kell az FIA játékszabályaihoz a pilótáknak Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója szerint. 

Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója az első, magas beosztású F1-ben dolgozó személy, aki megszólalt az FIA 2023-tól érvényes, a pilótákat politikai, vallási és személyes meggyőződésükkel kapcsolatos kiállásaikban korlátozó szabályozása kapcsán.

- Hirdetés -

Mint arról korábban mi is beszámoltunk, mostantól a versenyzőknek kizárólag a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) írásos engedélyével lehet majd a fentebbi témákban megnyilvánulni a versenyhétvégéken. A nagy felháborodást kiváltó, igencsak ellentmondásos döntést az amerikai üzletember azonban üdvözölte, mondván, itt az ideje megtalálni a megfelelő egyensúlyt.

A FIFA útjára lépett az FIA: megtiltotta a pilótáknak, hogy engedély nélkül politizáljanak

„Nehéz helyzet, nem igaz? Mert egyes témák nagyon jók, mások ellentmondásosak, megint mások megosztók. Összességében szerintem olyan sportág akarunk lenni, amely jót cselekszik, csak meg kell találnunk az egyensúlyt, hogy ne legyen minden futam kezdete valakinek a politikai napirendi pontja. Nem hinném, hogy ez egészséges, mert elvonhatja a figyelmet arról, amire mindenki ráhangolódott, azaz, hogy nagydíjat akar nézni” – nyilatkozta Brown az ESPN-nek.

Eddig Lewis Hamilton és Sebastian Vettel voltak azok, akik a legtöbbször és leghangsúlyosabban álltak ki valamilyen ügy mellett, legyen az az LMBTQ+ közösség védelme, környezetvédelmi kérdések, vagy a Black Lives Matter mozgalom. Brown amondó, hogy a versenyzőknek ezek után is lesz lehetősége ilyesmire.

„Örülök, hogy az ajtó nyitva áll a versenyzők és csapatok előtt, hogy beszéljenek az FIA-val, ha van valamilyen probléma, amit meg akarnak vitatni. Nem arról van szó, hogy többé nem lehet ilyet csinálni, hanem arról, hogy engedély nélkül nem lehet. Szóval legalább az ajtó nyitva áll” – jelentette ki a McLaren vezérigazgatója, arra ugyanakkor már nem tért ki, hogy az FIA ezzel lényegében korlátozza a pilóták szólásszabadságát. Sőt, még ki is emelte, hogy szerinte továbbra is szólásszabadság van.

„Mindenkinek megengedett a szólásszabadság. Olykor ez kicsúszott az irányítás alól a rengeteg üzenettel. Ez elvonja a fókuszt a sportágról? Ezek a versenyzők csinálhatják ezeket a dolgokat a saját idejükben, ezért szerintem a Forma-1-nek és az FIA-nak jogában áll azt mondani, hogy itt egy magatartási kódex, amit követni kell egy nagydíjhétvégén, hétfőtől péntekig pedig, hogy úgy mondjam, azt csináltok, amit akartok, de ez nyilvánvalóan egy versenyhétvége, a legtöbb kamera pedig a pilótákra szegeződik.”

Keresztet vetni azért lehet? – veszélyes vizekre evezett az FIA a pilóták elnémításával

Az FIA új szabályozását nem nehéz párhuzamba állítani a Nemzetközi Labdarúgó-szövetség (FIFA) katari labdarúgó-világbajnokság előtt bevezetett szabályára, amely sárgalapos büntetést vezetett be azoknak, akik szivárványszínű csapatkapitányi karszalagban lépnek pályára. Akkor sokan még örültek, hogy az FIA nem lépett erre az útra, ám, ami késett, nem múlt. Brown viszont nem jelentette ki, hogy az FIA lépését a FIFA döntése szülte.

„Nem tudom, hogy valami kiváltotta-e, nem tudom, hogy a labdarúgó-világbajnokságról jön-e. A politika természeténél fogva nehéz terep. Valószínűleg ezért akarják makro szinten elkerülni, hogy a Forma-1 különböző témákban a politika melegágya legyen. Néhány ilyen témában akkor is kritizálni fognak, ha foglalkozol vele, és akkor is, ha nem.”

„Szerintem, amit próbálunk elkerülni, az az, hogy ne változtassuk a Forma-1-et átpolitizált sporttá. Csak menjünk versenyezni, és tiszteljük azt az országot, ahol versenyzünk. Politikai pártok vagy politikai kérdések terén nincs mindenki számára megfelelő megoldás, úgyhogy szerintem jó út, hogy minden csapat és pilóta olyan módon képviselje az értékeit, hogy az ne legyen ellentmondásos” – ecsetelte az amerikai.

Zak Brown, McLaren, Osztrák Nagydíj
Zak Brown (jobbra) egyetért az FIA törekvésével Fotó: McLaren Racing

„Sokat beszélnek erről ezekben a sportágakban. Azzal kezdődött, hogy az NFL-ben letérdeltek. Aztán ott voltak a csapatkapitányi karszalagok Katarban. Ezek a dolgok elkezdhetik elterelni a figyelmet a sportról, úgyhogy meg kell találnunk a megfelelő egyensúlyt.”

Friss