back to top
2024. november 09. 01:27

KezdőlapF1Ken Block őrült terve - így robbant volna be a Forma-1-be az...

Ken Block őrült terve – így robbant volna be a Forma-1-be az amerikai showman

-

A Forma-1-el soha nem került igazán szoros kapcsolatba a minap motorosszán-balesetben elhunyt Ken Block, de 12 évvel ezelőtt a Pirelli mindent megtett, hogy ez ne így legyen.

Noha teljes pályafutását főként rallyautókkal száguldozva töltötte, 2011-ben Ken Block nagyon közel került ahhoz, hogy kipróbáljon egy Forma-1-es gépet. Lévén az F1-be abban az évben visszatérő Pirelli szorosan együtt dolgozott Block-al a rally világbajnokságban, Paul Hembrey, a márka akkori motorsport főnöke remek marketinglehetőséget látott abban, hogy az amerikai sztár kipróbáljon egy F1-es autót.

Mivel a gumitesztjeihez a Pirelli megállapodást kötött a Toyotával arról, hogy használhatja a sportágból 2009 végén kiszálló japánok két éves, TF109-es modelljét, az autó adott volt, a Pirelli pedig úgy kalkulált, hogy Blockot augusztusban, Monzában, egy háromnapos gumiteszt harmadik napján ültetik bele.

A 2011-es Kanadai Nagydíjon – ahol Block a Pirelli vendégeként volt jelen – be is jelentették a tesztet, a rallyversenyző pedig el volt ragadtatva a lehetőségtől. „Soha nem gondoltam, hogy ilyesmi egyáltalán elérhető, de a Pirelli meglátta a lehetőséget abban, hogy valami különlegeset és mást csináljon velem. Remek partnerek mindenben, amit csinálok, úgyhogy ezzel egy álmom válik valóra. Annyira kevés a tapasztalatom formaautókkal, hogy ez óriási tanulási folyamat lesz nekem.”

A WRC családja Ken Blockra emlékezik

Ami pedig különösen izgalmasnak ígérkezett, hogy a tervek szerint Block nemcsak megízlelte volna, hogy milyen egy Forma-1-es autót vezetni, hanem megpróbált volna néhány, az elképesztően népszerű gymkhana-videóiban látható trükköt is. „Meglátjuk, hogy mire tudom rábeszélni őket. Nyilván ez egy nagyon drága autó, de már feltettem néhány kérdést, amelyek után furcsán néztek rám. Meglátom, hogy mi lehetséges” – mondta huncut mosollyal Kanadában.

Néhány héttel a montreali verseny után Block el is utazott Kölnbe, a Toyota központjába, hogy a szimulátorban készüljön, valamint megejtse az üléspróbát. Utóbbinál azonban problémák merültek fel, 183 centis magassága ugyanis hiába nem számított áthidalhatatlannak, testfelépítése és különösen a hosszú lábai nagy gondot jelentettek. Az autóba ugyan be tudott úgy ülni, hogy a feje az előírt magasság alatt maradjon, de így nem tudott kormányozni, a kormány ugyanis beleütközött a lábaiba.

A Toyota igyekezett elvégezni a szükséges módosításokat az egyaránt igen alacsony Jarno Trullira és Timo Glockra szabott kasztnin, de kifutottak az időből, így biztossá vált, hogy augusztusban nem jöhet létre a teszt. Végül pedig az egészből nem lett semmi, pedig a Pirelli még annak a lehetőségét is megvizsgálta, hogy egy régebbi autóban küldi pályára Blockot.

„Nem adtuk fel, de egyszerűen túl sok mindent kellett volna módosítani – nyilatkozta ma Hembrey, hozzátéve, hogy a Toyotának akkor már nem voltak meg azok az erőforrásai, amelyek az F1-es időszaka alatt, így csak a Pirelli által kért apróbb változtatásokra voltak felkészülve. – Végül sajnos nem tudtuk megvalósítani a tesztet. Tudom, hogy mennyire csalódott volt Ken, mert kereste az izgalmakat. Ilyen lehetőség egyszer adódik egy életben, de sajnos nem jött össze.”

Paul Hembrey, Pirelli, Ken Block, Kanadai Nagydíj, 2011
Paul Hembrey és Ken Block a 2011-es Kanadai Nagydíj rajtrácsán Fotó: Steven Tee/LAT Photographic/Pirelli

Hembrey úgy véli, hogy amennyiben sikerült volna tető alá hozni a tesztet, az sokat jelentett volna a Forma-1-nek, amely így olyan rétegeket is elért volna, amelyeket korábban nem. A Pirelli korábbi főnöke ezzel kapcsolatban egy furcsa sztorit is elmesélt: a 2011-es Kanadai Nagydíjon keményen meg kellett küzdenie már azért is, hogy Block a rajtrácsra szóló belépőt kapjon, mert az F1 nem volt benne biztos, hogy elég ismert ehhez. A verseny előtt azonban – már a rajtrácson – hatalmas ovációban részesült a közönség részéről, az F1-es szerelők pedig szelfiket kértek tőle, ami igazolta Hembrey-t.

Kérdés, hogy ha egy F1-es autóval is elkezdett volna driftelni, mennyire robbant volna be Block neve az F1-es köztudatba. Biztosan jobban, mint így, és akkor a paddock is jobban megismert volna egy elbűvölő embert. „Ken csak szórakozni akart és elmenni a határig. Ő volt az egyik nagy adrenalinőrült, aki maximalizálni igyekezett a rallyzást és csúszkálás iránti szeretetét és szenvedélyét. A legjobb showman volt és nem volt egója. Olyan volt, mintha a barátod lett volna a kocsmából, csak egy fickó, aki jól szórakozott. Mindig nevetéssel, viccelődéssel és mosolygással teli volt a vele töltött idő. Le vagyok sújtva” – mondta Hembrey.

Az F1 is gyászolja Blockot

Természetesen nemcsak Hembrey, hanem a teljes motorsport-közösség le van sújtva az 55 esztendős showman tragikus halálától. És hogy mennyire szerették és tisztelték őt, azt mi sem mutatja jobban, minthogy nemcsak a rallyversenyzők, hanem az F1-es pilóták is döbbenten búcsúznak.

„Sokkban vagyok Ken Block eltávozásától. Micsoda tehetség, aki rengeteget tett a sportunkért. Igazi látnok volt az egyedi stílusával és ragadós mosolyával. A sportágunk az egyik legjobbat, de ami ennél is fontosabb, egy nagyszerű embert veszített el ma. Szeretetet és ölelést küldök a Block családnak. RIP, Ken” – írta a közösségi médiában Jenson Button, akinek volt csapattársa, a kétszeres világbajnok Fernando Alonso Instagram Story-ban emlékezett meg Blockról: „A sportágunk legendája, nyugodj békében!” – írta a spanyol veterán.

Megtörte szokásos közösségi-média csendjét a hétszeres világbajnok Lewis Hamilton is azért, hogy búcsúzzon Blocktól:

„Javarészt távol voltam a közösségi médiától, hogy az egészségemre és a jólétemre koncentráljak. Ma egy nagyszerű barát elvesztéséről kaptam hírt. Le vagyok sújtva Ken Block eltávozása miatt. Annyira nagyszerű ember volt, aki mindig a végletekig élvezte az életet. Emlékszem a napra, amikor először dolgoztunk együtt, és hogy mennyire pozitív volt. Annyira tehetséges volt a volán mögött. Évekkel ezelőtt remek időszakot töltöttünk együtt síeléssel és snowboardozással Kanadában, és nagyon tiszteltük egymást. Őszintén hiányozni fog, a gondolataim és imáim pedig a gyönyörű családja körül forognak. Túl hamar ment el. Nyugodj békében, Ken!”

Így “csapott össze” Ken Block és Lewis Hamilton (videó)

Hamilton mellett Esteban Ocon is írt: „Ma a sportágunk egyik legendáját veszítettük el. Köszönöm, Ken, hogy úgy osztottad meg a versenyzés iránti szenvedélyed, ahogyan tetted.”

Block a legfiatalabb generációnak is sokat jelentett, amit jól mutat, hogy a Forma-1-ben egyaránt az idén bemutatkozó Oscar Piastri és Logan Sargeant is búcsúzott tőle. „Imádtam nézni Ken gymkhana-videóit. Nyugodj békében!” – írta Instagram Story-ban a McLaren ausztrál versenyzője.

„RIP, Ken. A videóit nézve nőttem fel. Egy legenda” – csatlakozott hozzá a Williams amerikai pilótája.

Friss