back to top
2024. november 22. 14:29

KezdőlapF1A felszín alatt máris kirobbant a Forma-1 első 2023-as botránya

A felszín alatt máris kirobbant a Forma-1 első 2023-as botránya

-

Az Andretti és a Cadillac beszállási szándékának bejelentése után az FIA-val ellentétben a Forma-1 gyakorlatilag semmilyen lelkesedést nem mutatott a projekt iránt, mindez pedig egyáltalán nem véletlen. Jöhet a háború a mezőny bővítéséről?

Miután a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) megadta a zöld utat a potenciális új Forma-1-es csapatoknak arra, hogy benyújtsák részvételi szándékukat az F1-hez csatlakozásra, az Andretti Global bejelentette, hogy a General Motors-al közösen kívánja ezt megtenni. A királykategóriában csapatot indítani 2018 óta próbálkozó (előbb a Force Indiát, majd a Saubert próbálták megvásárolni) Andretti tehát a sorozatos elutasítás után végre megkapta a zöld jelzést, gondolhatnánk.

Ám annak ellenére, hogy Mohammed bin Szulajm FIA-elnök üdvözölte a Cadillac-el közös projekt hírét, az F1 mindössze egy rövid és rideg közleményben reagált, amelyben hangsúlyozta, hogy minden új belépő esetében az F1 és az FIA beleegyezése egyaránt szükséges. Magyarán, hiába ad zöld utat a szövetség, ha az F1 nem akar új csapatot, akkor nem lesz új csapat.

Mohammed bin Szulajm
Az FIA elnöke nyitott az új csapatok érkezésére Fotó: Joerg Mitter / Red Bull Content Pool

Az elnök reagált

Mohammed bin Szulajm néhány nappal az Andretti bejelentése és az F1 erre adott reakciója után újabb közleményt adott ki, amelyben meglepőnek titulálta az Andretti és a Cadillac projektjére adott „kedvezőtlen” fogadtatást, majd kiemelte, hogy „az FIA kisebb, sikeres szervezetek jelentkezését is elfogadta az elmúlt években”, és „bátorítanunk kellene a GM-hez hasonló globális gyártók és az Andrettihez hasonló vérbeli versenyzők jövőbeli beszállását.” Végezetül leszögezte, hogy a növekvő piacokról érkező csapatok csak növelik az F1 sokszínűségét és vonzerejét.

Noha az elnök nem jelölte meg, hogy mire reagált, egyértelmű, hogy a Forma-1-nek címezte az üzenetét.

Mindez egyértelmű szembenállásra utal az FIA, illetve az F1 jogtulajdonos Liberty Media és a csapatok között. Utóbbiak már korábban is vegyes fogadtatásban részesítették az Andretti belépési szándékát, Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója pedig tavaly ősszel több alkalommal is elmondta, hogy „jelenleg nem prioritás” a mezőny bővítése. Eközben az istállók közül többen, például Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke is azt pedzegette, hogy egy új érkező csak rontja a jelenlegi csapatok pozícióját, hiszen többfelé fog oszlani a reklámbevételekből származó pénzdíj, és emellett a marketing szempontból sem lenne ideális, ha eggyel többen lennének.

„A Forma-1 értéke az, hogy korlátozott számú franchise szerepel benne, és nem akarjuk felhigítani ezt az értéket azzal, hogy további csapatokat adunk a mezőnyhöz” – nyilatkozta Wolff a tavalyi Miami Nagydíj alatt.

Toto Wolff, Mercedes, Brit Nagydíj
Toto Wolff az egyik olyan csapatfőnök, aki mindig is szkeptikusan állt az Andretti érkezéséhez Fotó: Mercedes AMG Petronas / Sebastian Kawka

A csapatok többsége továbbra sem akar új riválist

Az egyik jelenlegi csapat vezető beosztásban levő tagja pénteken azt mondta a Reuters-nek, hogy az istállók többsége továbbra a mezőny bővítése ellen van, és hogy a minden új belépő által a jelenlegi csapatoknak kompenzációként kötelezően fizetett 200 millió dollár jelenlegi értékén túl kevés. A névtelen forrás emellett kiemelte, hogy a GM nem is kötelezné el magát úgy az F1 mellett, ahogy más gyártók, és csak a nevét adná valamely jelenlegi gyártótól vásárolt erőforrás átcímkézéséhez.

Ez valóban így van, Mark Reuss, a GM elnöke pedig azt is megerősítette, hogy aláírt szerződésük van egy motorszállítóval. Az már csak feltételezés, hogy jelenlegi gyártóról van szó, ahogyan az is, hogy ez a gyártó valószínűleg a Renault. Andretti ugyanis már kötött egy előzetes megállapodást a franciákkal, amikor még a 2024-es beszállásért lobbizott, a Ferrarival és a Mercedesszel ellentétben a Renault képviselői pedig a kezdetektől fogva pozitívan álltak az amerikai istálló érkezéséhez.

Reuss eközben utalt rá, hogy a jövőben nem zárkóznak el attól, hogy saját erőforrást építsenek. Azzal pedig már igencsak nehéz vitatkozni, hogy az Egyesült Államok legnagyobb autógyártójának saját maga által fejlesztett erőforrással történő részvétele hozzáadott értékkel bír-e a Forma-1 számára. Persze arra nincs garancia, hogy ez valaha is megtörténik, hiszen először az FIA-nak kell lejátszania a maga meccsét az F1-el, hogy az Andretti és a Cadillac egyáltalán érkezhessen, utána pedig előbbinek bizonyítania kell, hogy van benne potenciál, hogy meggyőzhesse utóbbit arról, érdemes teljes mellszélességgel elköteleződni a sportág iránt.

Friss