2024. április 20. 08:48

KezdőlapF1300-al hátraszaltózva ért célba Monzában, és a mai napig úgy véli, meg...

300-al hátraszaltózva ért célba Monzában, és a mai napig úgy véli, meg akarták ölni

-

Több mint 20 évvel a történtek után sem értett egyet a 1993-as Olasz Nagydíjon összeütköző két Minardi-pilóta. A 300 km/h fölött hátraszaltózó Christian Fittipaldi úgy vélte, csapattársa megpróbálta megölni őt.

Nem csak Ayrton Senna és Alain Prost, Lewis Hamilton és Fernando Alonso, vagy Sebastian Vettel és Mark Webber között zajlottak parázs jelenetek csapaton belül a Forma-1 történetében, csupán ezekre mindenki jobban emlékszik, hiszen egy kivétellel világbajnokok voltak a főszereplők, és a győzelemért folyó harc hevében történtek.

Bizonyos szempontból azonban még ezeken is túltesz az, ami az 1993-as Olasz Nagydíjon a Minardi két pilótája, Pierluigi Martini és Christian Fittipaldi (a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi unokaöccse) között történt. Az 52. születésnapját a mai napon, január 18-án ünneplő brazil pilóta az utolsó kör utolsó méterein ugyanis nekiment a csapattársa autójának, amitől több mint 300 km/h-s tempónál hatalmas hátraszaltót mutatott be a monzai célegyenesben, majd szerencsére a kerekein landolt (a jobb első és jobb hátsó azért leszakadt), és úgy szelte át a célvonalat.

A baleset:

Önmagában már ez is kuriózum, de még nem következne belőle az, hogy Martini és Fittipaldi hetedik helyért zajló csörtéjét egy lapon emlegessük a fentebb felsoroltak nagy ütközéseivel. Ehhez kellett az, hogy a két pilóta nemhogy akkor, de több mint 20 évvel később is teljesen másképp lássa az esetet, Fittipaldi pedig ennyi idő elteltével is úgy beszéljen Martiniról, ahogy még Senna és Prost sem beszélt egymásról soha.

„Igen, az mondtam, és a mai napig ugyanezt mondom – nyilatkozta Fittipaldi 2015-ben a Motorsport.com-nak arra a kérdésre, hogy akkor Martinit hibáztatta a történtekért. – A sebességbeli eltérés 289 km/h volt 314 km/h ellenében. Ezt nem lehet csakis a szélárnyékban összeszedni, mert az nem jelent többet 3-5 km/h-nál. A telemetria világosan megmutatta, hogy elvette a lábát a gázról.”

Fittipaldi szerint tehát nem történt más, mint az, hogy Martini a célegyenesben szándékosan lassított előtte, majd a csapat inkább az ő pártját fogta.

„Olasz versenyzőről, olasz csapatról beszélünk Monzában… Giancarlo [Minardi csapattulajdonos] mindenkit elhallgattatott. Hétfőn kaptam meg az adatokat, majd felhívtam Fernando [Paviát], aki a telemetriáért volt felelős a Minardinál. Megkérdeztem tőle, hogy »Mi történt?«, ő pedig azt felelte: »A fickó elvette a lábát a gázról.«. Ennyi. Szerencsés vagyok, hogy ma itt beszélgetek veled.”

Embed from Getty Images

Fittipaldi Minardija eléggé viseltesen ért célba a szaltó után

A Forma-1-ben 1992 és 1994 között szereplő (két szezon a Minardival, majd egy a Footwork-Arrows-al), ez idő alatt 12 pontot szerző, legjobb eredményeként három darab negyedik helyezést felmutatni tudó brazil felidézte azt is, hogy mi történt ezután.

„Az autó megállt, kicsatoltam az övemet és elsétáltam. Bementem a motorhome-ba átöltözni, Piero pedig bejött és azt mondta, »Ó, bocsánat.« Ha nem lett volna bűntudata vagy lelkiismeret-furdalása, nem jött volna oda hozzám bocsánatot kérni. Soha nem fogja elismerni, de lelkiismeret-furdalása volt. Aztán ránéztem és azt mondtam, »Tudod mit, Piero, ne beszéljünk róla, ne foglalkozz vele.« Örültem, hogy éltem, nem fogom arra pazarolni az időmet, hogy egy hozzá hasonló bolonddal vitatkozzak.”

És bár nem feszegette tovább a történteket, Fittipaldi akkor és ott teljesen leírta Martinit. „Számomra mocskos dolgot tett, gyengeelméjű volt. Azután a nap után soha többé nem beszéltem vele. Nincs vele semmi bajom, de számomra semmi különbség nincs közte és egy utcai szemeteskuka között.”

Martini teljesen másképp látta

A Motorsport.com 22 évvel a történtek után természetesen nemcsak Fittipaldit, hanem a másik felet is megszólaltatta, Pierluigi Martini pedig merőben másképp emlékezett.

„Két körrel a vége előtt megelőzött Eric Comas a Larrousse-Lamborghinivel, mert elvesztettem az ötödik fokozatot, és vele együtt egy brilliáns hatodik helyet (akkor még csak az első hat szerzett pontot – a szerk). Az utolsó körben nyomás alá helyezett a csapattársam, Christian Fittipaldi. A második Lesmo-kanyar után, az Ascari előtt beijesztett, aztán a Parabolica előtt megelőzött, amire én a külső íven visszatámadtam.”

„A célvonal a célegyenes felénél volt, nem rögtön a Parabolica kijárata után, ahogy ma. Jól ismertem Monzát, mert a Forma-3-as versenyek végén mindig 3-4 autó csatázott egymással a célegyenesben. Ekkor megtanultam, hogy a pálya jobb oldalán kell maradnod, hogy lerövidítsd az utat, és arra kényszerítsd az ellenfeleket, hogy kívülről próbálkozzanak, és a hosszabb utat válasszák. Úgyhogy ezt is tettem.”

Martini tehát kigyorsított a Parabolicából és igyekezett a pálya jobb oldalán maradni. Az autója viszont jóval lassabb volt a csapattársáénál.

„Negyedik fokozatból hatodikba kellett váltanom, amihez kétszer kellett meghúznom a szekvenciális váltót, hiszen nem volt ötödik fokozatom. Ezért visszaesett a fordulatszám, és nem gyorsultam olyan jól, mint Christian mögöttem. A pálya jobb oldalára húzódtam, hogy kívülre kényszerítsem, de úgy tűnt, hogy ő ragaszkodott a másik oldalhoz. Éreztem egy kis ütést a jobb hátsó keréknél, és utána többé nem láttam a csapattársam Minardiját.”

Elmondása szerint ezután egy körön át azon aggódott, hogy Fittipaldi a bokszutcába csapódott, és tragédia történt. „A levezető körben borzasztó pillanatokat éltem át. Azt hittem, hogy Christian beesett a bokszutcába, úgyhogy arra számítottam, hogy amikor visszaérek, tragikus jeleneteknek leszek a szemtanúja. Megfagyott a vér az ereimben.”

Kirúgták volna, ha bűnösnek bizonyul

Martini a futam leintése után történtekre is máshogy emlékezett, szerinte ugyanis a telemetria mást mutatott, mint amit Fittipaldi állít, illetve nem ő ment oda bocsánatot kérni a brazilhoz, hanem csapattársa esett neki vádaskodva.

„[Giancarlo Minardi] azonnal bevitt a Minardi motorhome-jába, és nem akarta, hogy beszéljek az újságírókkal, akik elárasztották a garázst. Eközben bejött Christian, és megvádolt azzal, hogy szándékosan vettem el a gázt, és megpróbáltam megölni őt. Veszekedtünk, Giancarlo pedig próbált nyugtatni minket, miközben vártuk a telemetriát.”

Embed from Getty Images

Martini és Minardi (napszemüvegben guggol az autó mellett) az 1993-as Magyar Nagydíj előtt

„Minardi határozott hangon közölte velünk, hogy ha valami abnormális látszik a telemetrián, a pilóta, aki kockázatos manővert tett, ki lesz rúgva. Egyértelmű volt, hogy hozzám beszél, de tudtam, hogy semmi helytelen dolgot nem csináltam. Christian végül lenyugodott, a telemetriai adatok pedig megmutatták, hogy nem vettem el a lábam a gázról, nemhogy lassítottam volna. Az autóm egyszerűen nem gyorsult úgy, mint Fittipaldié, mert nem volt ötödik fokozatom. Belegondolva a dupla váltás még igencsak jól is ment.”

Hogy melyik félnek van igaza, vagy valahol félúton kell keresni az igazságot, talán már soha nem tudjuk meg.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss