back to top
2024. november 22. 17:50

KezdőlapF1Súlyos pilótasérülést is okozhatott volna a tavalyi év egyik F1-es botránya

Súlyos pilótasérülést is okozhatott volna a tavalyi év egyik F1-es botránya

-

Újabb meghallgatást tartottak a tavalyi F1-es Brit Nagydíjon történt incidens ügyében. A pályára rohanó tüntetők tagadták, hogy garázdaságot követtek volna el, de az ügyészség szerint nem csak saját magukat sodorták veszélybe tettükkel.

A tavalyi Brit Nagydíj Csou Kuan-jü balesetéről, a Ferrari stratégiai baklövéséről, a hatalmas csatákról és Carlos Sainz első futamgyőzelméről maradt emlékezetes a legtöbbek számára. Ugyanakkor a futam akár szörnyű tragédiába is torkollhatott volna, ugyanis az első körben tüntetők zavarták meg az eseményt. Mint ismert, a Just Stop Oil aktivistacsoport tagjai berohantak a pályára, és a Wellington-egyenesben leültek az aszfaltcsík közepén. Az Alfa Romeo pilótájának bukása miatt ekkorra már félbeszakították a futamot, ráadásul a többség már elhagyta a helyszínt, mire a demonstrálók odaértek, de Cunoda Jukinak és Esteban Oconnak így is el kellett haladnia mellettük, és Forma-1-es autókról lévén szó, így sem mentek lassan.

Az F1-es közösség túlnyomó többsége felháborodását fejezte ki a tiltakozás ezen módjával szemben, még ha magával az üggyel egyet is értenek. Végül hat embert, két nőt és négy férfit tartóztattak le, közülük öten mentek be a pálya területére. Mint kiderült, az akkor 46, jelenleg 47 éves David Baldwint a parkolóban találták meg, és ragasztó, kábelkötegek, valamint a csoport nevét viselő transzparensek voltak a birtokában.

Az első tárgyalás még augusztusban zajlott le, ahol még egyiküknek sem kellett vallomást tennie. Ezt követően a hat emberből kettőt előzetes letartóztatásba helyeztek, a másik négy óvadék ellenében szabadlábon védekezhetett. Azóta több meghallgatást is tartottak, a legutóbbit most szerdán, a northamptonshire-i koronabíróságon. Ennek során kiderült, hogy az elkövetők tagadják a garázdaság vádját, ám az ügyészség ragaszkodik ahhoz, hogy ez történt.

„Az ügyészség szerint a vádlottak garázdaság bűncselekményét követték el – jelentette ki Simon Jones ügyész. – Az események az F1-es nagydíj rajtját követően, piros zászló alatt zajlottak le, miután egy súlyos baleset történt a legelején. A vádlottak mindegyike jelen volt Silverstone-ban, és szándékukban állt megzavarni a versenyt. Nem vitás, hogy az ügy öt vádlottja – David Baldwin kivételével mindannyian – bejutott a versenypályára, és nem volt engedélyük arra, hogy ott legyenek. Mindez nem vitás, és [aztán] leültek a mozgásban lévő F1-es autók elé. Szükségszerűen azt fogják mondani, hogy ezt tiltakozásul tették, és azért, hogy nyilvánosságot szerezzenek az ügyüknek és követelésüknek, miszerint ne legyenek új olaj- és gázipari engedélyek.”

Az nyilvánvaló, hogy a tüntetők hatalmas veszélybe sodorták magukat, hiszen még egy relatíve lassú autóval való találkozás is minimum súlyos sérülésekkel járt volna. Az ügyészség azonban úgy látja, hogy ez nem csak róluk mondható el, és szerintük a pályának azon a részén dolgozók, sőt, még maguk a versenyzők sem voltak biztonságban.

„Látni fogják, ahogyan két F1-es versenyautó elhajt a tüntetők mellett, miközben a vádlottak közül öten a pályán voltak – mondta Jones a 12 esküdtnek. – Látni fogják, ahogyan a pályamunkásoknak a pályára kell rohanniuk, és félre kell rángatniuk a tüntetőket. Az ügyészség szerint egyértelműen fennállt a súlyos sérülés közvetlen veszélye. Nyilvánvaló, hogy a gyorsan haladó járművek elüthették volna őket, ami súlyos következményekkel járhatott volna. Azt állítjuk, hogy a cselekedeteik magukra a versenyzőkre és a pályamunkásokra is veszélyt jelenthettek.”

Friss