Bár a Red Bull bemutatóját nagy várakozás előzte meg, a bikások végül csalódást okoztak a szurkolóknak. Egy hosszú és vontatott esemény után lényegében a tavalyi autójukat prezentálták a megszokott festéssel, ráadásul addigra a nagy bejelentés már senkit sem ért váratlanul. Az energiaitalosok más formában azért igyekeztek a rajongók kedvében járni.
Ahogyan arról mi is beszámoltunk, leleplezték az idei Red Bullt, az RB19-est… legalábbis a bikás istálló kommunikációja alapján ez történt. Valójában csak a 2023-as külsőt mutatták be, hiszen a prezentált autó lényegében megegyezett az RB18-assal. Ami pedig a küldőt illeti, ahogyan azt a Milton Keynes-i alakulattól megszokhattuk, gyakorlatilag semmi újdonsággal nem szolgált.
Ilyen lesz Verstappen idei autója, bemutatták a 2023-as Red Bull festését (fotók)
Persze mindez nem először és vélhetően nem is utoljára fordult elő a Forma-1 történetében, de több súlyosbító körülmény is van. A szurkolók elsősorban azért fakadtak ki, mert mindezt egy hosszú és vontatott esemény után kapták meg. A bemutató közvetítésében könnyen visszakereshető, hogy az autót 1:20:58 másodpercnél leplezték le, és ha a visszaszámlálást nem kalkuláljuk bele, hanem csak a tényleges kezdést nézzük, akkor is 42 perc 35 másodpercig várakoztatták a nézőket, akik nem sok mindent kaptak ezért cserébe.
Persze abban sincs semmi újdonság, hogy a csapatfőnök, valamint a két állandó versenyző a színpadra lép, és válaszol néhány kérdésre. Mivel egy nyolcszoros futamgyőztesről van szó, Daniel Ricciardo személyében ezúttal a tesztpilóta is fontos szerepet kapott. Azt viszont már sokan túlzásnak tartották, hogy más sportágak képviselői miért kaptak ennyire hosszú időt. A legtöbben minden bizonnyal túllendültek volna ezen, hiszen ezeknek a sportolóknak is fontos a médiafigyelem, de a várakoztatás nem áll arányban azzal, amit a szurkolók végül részesültek.
A Red Bull ráadásul nem először próbálta eljátszani, hogy nem a valós autót mutatja be. Persze önmagában ebben sincs semmi ördögtől való, hiszen mások sem mutatnak meg mindent a riválisoknak. Ám azok után, hogy a 2022-ben bemutatott darab szinte teljesen megegyezett az F1 modellautójával, most ugyanez elmondható az idén leleplezett kocsi és az RB18-as viszonylatában.
Mindez pedig nem méltó ahhoz a márkához, amely az elmúlt két évben két egyéni és egy konstruktőri bajnokságot nyert, és az előző szezon második felében uralta a Forma-1-et. Nem véletlen, hogy még az újságírók egy része is hangot adott a nemtetszésének. Így tett többek között a The-Race.com-nál dolgozó Glenn Freeman is, aki több tweetet is szentelt a témának. „Az Oracle Red Bull Racing továbbra is a szurkolókat helyezi előtérbe minden tevékenységénél… [kivéve ezt az unalmas bemutató eseményt, amelyet a rajongók egyáltalán nem élveznek] – fordította a csapat ellen saját kijelentésüket.
Ha ez nem lenne elég, a rendezvény házigazdái sem éppen a felkészültségükről tettek tanúbizonyságot. Miután leleplezték az autót, Max Verstappentől megkérdezték, hogy tesztelte-e már az új autót. Az egy dolog, hogy a bemutatott kocsi nyilvánvalóan nem az új versenygép, a nagyobb baj az, hogy a hosszú ideje érvényben lévő szabályok szerint az F1 hivatalos eseményeit leszámítva évente csupán két alkalommal lehet tesztelni az aktuális autót egy filmes nap keretében, és ezt nem szokás a bemutató előtt megtenni.
Az egyetlen dolog, ami ezt az egészet megmenthette volna, az a hír, miszerint 2026-tól a Forddal együttműködve fejlesztik az új generációs motort. Maga a bejelentés meg is történt, csupán annyi volt a probléma, hogy akkorra már rég kiszivárgott az információ, és senkit nem ért meglepetésként. Azt persze nem tudni, hogy mindez hogyan jutott el az olasz médiához.
Azért kedveskedni is próbáltak a rajongóknak
Bár maga a bemutató érthető módon nem tetszett a rajongóknak, azért így is kaptak valamit a Red Bulltól. A bikások híresek arról, hogy egy-egy futamra vagy tesztre különleges festéssel készülnek, legutóbb a 2021-es Török Nagydíjon történt ilyesmi. Ebben a szezonban három alkalommal is lesz példa erre, ráadásul a szurkolók közreműködésével, hiszen pályázat útján fognak dönteni a Miamiban, Austinban, illetve Las Vegasban használt festésről.
„Ez arról szól, hogy a rajongókat bevonjuk az autó tervezésébe és a kinézetébe – magyarázta Christian Horner csapatfőnök a bemutatón. – Az idei három amerikai futamra, a történelem során először, a szurkolókat is bevonjuk a festés megalkotásába. Ez pályázat keretében fog zajlani, egy óriási lehetőség, és hosszasan gondolkodtunk rajta. Tudjuk, hogy az emberek ezt akarják látni, hogy részesei lehessenek ennek, és itt a lehetőség, hogy ezt megtegyétek. Az első, májusi miami versenyre szerintem mától lehet pályázni. Ez egy lehetőség, hogy bevonódjatok, és érdekes festésekkel rukkoljatok elő. Utána lesz egy zsűri, és kiválasztjuk a legjobbakat és a legütősebbeket erre a három futamra.”
A brit szakember egy másik kérdésre is választ adott. A bemutató előtt megjelent egy fotó az RB14-esről, vagyis a Red Bull 2018-as versenygépéről, amely fekete-fehérre volt festve. Kiderült, hogy mindez a Mr. Doodle művésznevet viselő grafikus munkája, és jótékony céllal akarják eladni egy aukción.
„Az autót a Wings for Life elnevezésű jótékonysági szervezetünk javára fogjuk elárverezni, az aukció minden egyes pennyje ide fog menni – jelentette ki Horner. – Az árverés ma kezdődik a Christie’s aukciósház jóvoltából. Remekül fog mutatni valakinek a nappalijában vagy a falán. Ez egy fantasztikus műalkotás, azt kell hogy mondjam.”