2001-ben pont Valentin-napon cáfolta a Minardi-csapat, hogy Nigel Mansell velük tér vissza a Forma-1-be, hogy az újonc Fernando Alonso csapattársa legyen. A veterán brit azonban vezetett végül egy Minardit, és jól össze is törte.
Az 1992-es világbajnok Nigel Mansell az 1995-ös szezonban versenyzett utoljára a Forma-1-ben, de kétszer is felmerült a visszatérése. Előbb 1996 végén, a Jordan-istállóval tesztelt, 2001-ben, akkor már 47 évesen pedig a sereghajtó Minardival hozták szóba. Noha utóbbi lett volna az igazán érthetetlen döntés a részéről, jóval nagyobbat szólt volna, mintha négy évvel korábban Eddie Jordan istállójával áll össze. És végül bizonyos mértékig meg is valósult a minardis kaland, de utólag már sokan úgy vélik, bár soha ne valósult volna.
Jön az új Williams, de előtte nézzük meg, hogy bemutatózott Mansell a világbajnok autójával (videó)
Mansell mondjuk nem először tért volna vissza, hiszen miután 1992-ben világbajnok lett a Williamsszel, 1993-ban a CART-ban versenyzett, hogy aztán 1994-ben négy futamon is beugróként vezessen korábbi munkaadójánál, és a hírhedt 94-es szezonzárót (ezen ütközött össze Michael Schumacher és Damon Hill) meg is nyerje.
Látva, hogy 42 évesen is képes futamot nyerni (és hogy a Williams inkább David Coulthardot választotta helyette) a McLaren a Marlboro nyomására szerződést ajánlott neki 1995-re, de miután Mansell nem fért be az MP4/10B-be, és csak a harmadik futamon debütálhatott (addigra tudták módosítani az autóját), két próbálkozás után inkább visszavonult, mondván nem azért jött, hogy körözgessen. Utólag megbánta ezt a döntését, és elismerte, hogy inkább maradnia kellett volna, és segíteni az autó fejlesztésében.
Az utolsó komoly lehetőség 1996 decemberében jött, amikor Mansell a Jordannel tesztelt, a csapat cigarettát gyártó főszponzora pedig ki is fizette volna a világbajnok gázsiját, ő azonban visszautasította az ajánlatot.
Mansell az 1995-ös Spanyol Nagydíjon versenyzett utoljára az F1-ben
Ekkor sokan azt gondolhatták, hogy soha többet nem látják már őt Forma-1-es versenyen, ám a 2001-es szezon előtt felcsillant a remény a Mansell-rajongók előtt, hogy mégis. Olyan pletykák kezdtek el ugyanis terjedni a sajtóban, hogy Mansell a csődközeli állapotba kerülő, akkor már két éve stabilan a mezőny legrosszabb csapatának számító Minardival térhet vissza, méghozzá a 19 éves ifjú titán, bizonyos Fernando Alonso csapattársaként.
Noha kevesebb mint egy hónap volt hátra a március 4-i szezonnyitó Ausztrál Nagydíjig, még nem volt ismert Alonso csapattársának kiléte, ám az, hogy nem Mansell lesz az, végül biztossá vált, a hírt ugyanis február 14-én, azaz Valentin-napon cáfolta a Minardi egyik0 szóvivője az Autosportnak, viszont hozzátette: „talán a kétüléses autót vezetni fogja promóciós eseményeken.”
Végül így is lett, a Minardi-istállót megvásároló Paul Stoddart-tal baráti viszonyt ápoló Mansell később ugyanis részt vett a történelem első és egyetlen kétüléses Forma-1-es autókkal rendezett versenyén.
Teszten a Jordannel
Stoddart cége ugyanis még 1998-ban megvásárolta a Tyrrell által épített kétüléseseket (a csapatot is szerette volna, de azt végül nem sikerült), amelyek az istálló fennállásának utolsó évében használt Tyrrell 026-os alapjaira épültek. Az ausztrál üzletember kisebb csodát vitt véghez azzal, hogy életben tartotta a Minardit, a kétülésesek – amelyek egyikével később többek között Baumgartner Zsolt is rendre utaztatta a hírességeket a világ különböző versenypályáin és egyéb promóciós rendezvényeken – pedig extra bevételt jelentettek a csapatnak.
2001. augusztus 21-én, a Donington Parkban pedig jött az említett futam, amelyen öt kétüléses vett részt (négy a Minardi színeit viselte, egy pedig piros volt). Az autókat Mansell, Alonso, Tarso Marques (a spanyol csapattársa), Alex Yoong (akkor még tesztpilóta, de az Olasz Nagydíjtól Marques-t váltotta) és Stoddart vezették, az utasülésben pedig Kelis Rogers énekes, Jonathan Frost üzletember, Louise Goodman F1-es bokszutcai riporter, Des Kelly újságíró és Shane Lynch, a Boyzone énekes foglaltak helyet.
A 11 körös futam végül eléggé költséges módon ért véget: a második helyen álló Mansell az utolsó kanyarból kigyorsítva megpróbált elmenni a belülre húzódó Alonso mellett, és telibe találta a fiatal spanyolt, majd úgy, ahogy van, átugratott az autóján. A hajmeresztő balesetben (akkoriban még nem volt glória, ami védte volna Alonsónak és utasának a fejét) szerencsére senki sem sérült meg.
A futam összefoglalója a legendás Murray Walker kommentálásában (a baleset 2:30-tól látható):
A versenyt a balesetet a fűre húzódva elkerülő Stoddart nyerte, a sérült autóval célba guruló Mansell lett a második, Alonso pedig a harmadik, Yoong a negyedik. Az egyetlen hivatalos kieső Marques lett, akinek az autójában elfüstölt a V10-es motor.
Mindezt elnézve talán jobb, hogy Mansell nem tért vissza a gyengécske Minardival…
Még ha nem is hivatalos futam volt, de ez az esemény lett végül Mansell utolsó F1-es futama. F1-es pilóták ellen ugyanakkor még versenyzett a brit veterán, hiszen 2005-ben és 2006-ban is rajthoz állt a korábbi Grand Prix-versenyzők számára létrehozott Grand Prix Masters-sorozatban, és két versenyen, Kyalamiban és Katarban is nyert.