2024. április 25. 21:41

KezdőlapF1Bombameglepetés van készülőben az F1-es szezonnyitón?

Bombameglepetés van készülőben az F1-es szezonnyitón?

-

A bahreini tesztelésen a leglassabb tempót mutató istálló nem zárja ki, hogy az egyik topcsapatnál is gyorsabb lesz az F1-es szezonnyitón.

A legtöbb F1-es szakértő nem várja az első négybe az Alpine-t az erősorrendben a bahreini tesztelés alapján, de vannak arra utaló jelek, hogy a francia istállóban hatalmas potenciál rejlik, és szándékosan nem villogott a három napos gyakorlás során. Az, hogy nem villogtak, még egy kicsit enyhe kifejezés is, hiszen a második legkevesebb km-t tették meg, miközben a leglassabb istállónak bizonyultak, jóllehet, egyedüliként nem futottak lágy gumis mért kört.

Mindez eléggé lehangolónak tűnhet attól az istállótól, amely tavaly egyértelműen a negyedik erő volt a Red Bull-Ferrari-Mercedes hármas mögött. Az A523-as modellt jelentősen átszabták az elődjéhez képest, a hátsó felfüggesztést pedig vonórudasról nyomórudasra változtatták, ami amellett, hogy súlyt csökkent, nagyon szabadságot biztosít a beállítások terén.

Pierre Gasly, Alpine, Bahrein, teszt
Fotó: Alpine

„A cél az volt, hogy a lehető legalacsonyabbra engedjük az autó hátulját, hogy nagyobb leszorítóerőt generáljon. Kifejlesztettünk néhány új ötletet, hogy elérjük ezt, és most alacsonyabb hasmagassággal körözhetünk, min tavaly” – idézi az Auto Motor und Sport Matt Harmant, az Alpine technikai igazgatóját.

A német szaklap szerint a kevés megtett kilométer – ami főként az új rendszerek kiismerésére és az egyelőre a szokásosnál több időt igénybe vevő beállítás-változtatásokra vezethető vissza –, a visszafogott tempó, és a szemre olykor (főleg a gyors kanyarokban) aggasztóan rosszul viselkedő és merev autó ellenére az Alpine-nál szemmel láthatóan jó volt a hangulat a teszteken, és mind aerodinamikai, mind mechanikai szempontból elégedettek voltak a kocsival, amely a technikai igazgató elmondása szerint könnyebb lett az előírt 798 kg-os minimumnál, így a tavalyi évvel ellentétben már a súlyozással is játszhatnak.

Nem a tempóra mentek

Pierre Gasly 1:32.762-es, Esteban Ocon pedig 1:33.257-es legjobb idővel zárta a tesztelést, amit mindketten C3-as keveréken értek el, azaz sem a C4-es, sem a C5-ös gumin nem köröztek. Rajtuk kívül még Oscar Piastri (1:33.175), Lando Norris (1:32.160) és Max Verstappen (1:31.650) futotta a legjobbját C3-ason.

Pierre Gasly, Alpine, Bahrein teszt
Fotó: Alpine

Mike Harman az Auto Motor und Sportnak el is mondta, miért nem a köridőket hajszolták. „Ez nem a köridőről, hanem az autó megértéséről szól. Tudnunk kellett, hogy Pierre-nek és Estebannak mire van szüksége a csomagunktól. Többfajta lehetőségünk van a vezetés közbeni adatrögzítésre és az autó viselkedésének elemzésére. És természetesen azt is biztosítanunk kellett, hogy nincs gond a megbízhatósággal. Nem akartunk semmit a véletlenre bízni.”

„Persze én is kíváncsian várom, hogy milyen lesz, amikor mindenki a határokat fogja feszegetni, de türelmesnek kell lenni. Nem akartunk túl korán túl sokat megmutatni a valós tempónkból, miközben természetesen használható eredményekre volt szükségünk. Az, amilyen módon visszafogtuk a tempót, lehetővé teszi, hogy nagy bizonyossággal következtessünk arra, hogy milyen gyorsak lehetünk. Nagyon magabiztos vagyok azt illetően, hogy ott leszünk, ahová várjuk magunkat.”

Pierre Gasly, Alpine, Bahrein teszt
Fotó: Alpine

A The-Race.com és Scott Mitchell-Malm információi szerint ez a mód nem más, mint az, hogy az Alpine rendre igencsak megtankolt autóval körözött, és a motorját is csak ilyenkor tekerte feljebb, kevesebb üzemanyagnál pedig a motorteljesítményből is visszavettek. Az újságíró a paddockban azt hallotta, hogy a francia istálló rendre 60 kg körüli üzemanyagot tankolt az autójába, ami önmagában 2 másodperccel ront a köridőn, és ehhez még hozzá sem vettük azt, ha esetleg az erőforrás teljesítményéből is visszavettek.

Mivel Gasly és Ocon nemcsak időmérő, hanem versenyszimulációt sem teljesített, nagyon nehéz megbecsülni a valós tempójukat, és némileg érthetetlen is, hogy miért nem próbálták ki az autójukat kevés üzemanyaggal és lágy abroncsokkal, hiszen az ilyen körökből is hasznos információhoz lehet jutni. Miután lett volna erre lehetőségük, az ember óhatatlanul arra következtet, hogy egyszerűen annyira magabiztosak az A523-as teljesítményét illetően, hogy nem tartották feltétlenül szükségesnek ezt.

A Red Bull érinthetetlen, a Ferrari még a dobogóról is lecsúszhat a bahreini szezonnyitón

Fejlesztési csomaggal készülnek

Az Alpine-nál uralkodó jó hangulathoz az is hozzájárulhat, hogy már a Bahreini Nagydíjra komoly fejlesztésekkel készülnek, amitől természetesen az autó gyorsulását várják. „Kívülről is látható lesz néhány változás, ami remélhetőleg közelebb visz minket a harmadik helyhez, vagy akár át is vehetjük azt” – nyilatkozta Harman, ami azért szokatlanul nyílt optimizmus egy technikai igazgató részéről.

Az Alpine tehát úgy véli, hogy a teszten mutatott, látszólag igen gyenge teljesítmény ellenére akár a Red Bull és a Ferrari mögé is odaérhetnek a szezonnyitón, azaz még a rendkívül biztató versenytempót mutató Aston Martint, illetve a Mercedest is megelőzhetik.

Friss