back to top
2024. november 25. 05:17

KezdőlapF1Súlyos vádak - az oroszokat segíti az ukrajnai háborúban az F1-es csapat...

Súlyos vádak – az oroszokat segíti az ukrajnai háborúban az F1-es csapat tulajdonosa?

-

Súlyos vádakat hozott nyilvánosságra az amerikai PBS NewsHour a Haas Automationnel kapcsolatban. A Haas F1-es csapatát is tulajdonló Gene Haas szerszámgépeket gyártó cége az ukránok szerint jelenleg is segítséget nyújt az orosz hadiipar szankcionált vállalatainak.

Miután egy évvel ezelőtt kirobbant az orosz–ukrán háború, szankciók tömkelege lépett életbe Oroszországgal szemben, amely a gazdaság számos területén éreztette és érezteti hatását. A PBS NewsHour műsorában pedig most olyan állítások hangzottak el, amelyek szerint a Haas Automation, az F1-es Haas-istállót tulajdonló Gene Haas szerszámgépeket gyártó cége megszegi az oroszokkal szembeni exporttilalmat.

Simon Ostrovsky, a NewsHour újságírója azt állítja, hogy az orosz hadsereg légvédelmi fegyvereihez irányítórendszereket gyártó RATEP fegyvergyártó (amely a már 2014-ben, az oroszok első Ukrajna elleni támadása után szankcionált Almaz-Antey vállalat része) a kaliforniai Oxnardban székelő Haas Automation szerszámgépeit használja ezen berendezések gyártásához.

A NewsHour ráadásul megtudta, hogy a RATEP csak egyike azon számos, szankcionált orosz hadiipari vállalatnak, amelyet a Haas lát el precíziós szerszámgépekkel. Az amerikai cég az Egyesült Államok Pénzügyminisztériumához és a Kereskedelmi Minisztériumhoz a múlt hónap végén benyújtott dokumentumok alapján ezzel megsértheti az amerikai exportszabályokat.

Genyisz Hutyik, az ukrán gazdasági és biztonsági tanács szakértője úgy nyilatkozott: „Meglepődtünk, hogy a teljes orosz invázió kezdete után egy évvel a Haas Automation folytatja a közvetlen szállítmányokat Oroszországba.”

Ez a tanács nyújtotta be a múlt hónapban a papírokat a szankciók betartását felügyelő amerikai kormányzati szerveknek, amelyben azt állítják, hogy a Haas az Abamet Management nevű oroszországi cégen keresztül üzletel az orosz hadiiparral. Hutyik elmondta, hogy miután az oroszok nyilvánosságra hozták a többek között orosz hadiüzemek közbeszerzéseit, láthatóvá vált, hogy az Abametnek számos ügyfele volt az orosz hadiiparban (köztük a szankcionált vállalatok), sőt, még a szállított termékek leírása is elérhető lett. Így derült fény arra, hogy az Abamet által közvetlenül az Egyesült Államokból vásárolt Haas-felszerelést ezután a szankcionált vállalatoknak adták el.

Ostrovsky kiemelte, hogy az ukrán gazdasági és biztonsági tanács saját elmondása szerint hónapokat dolgozott azon, hogy átfésülje az orosz állami beszerzési adatbázisokat és vámnyilvántartásokat, hogy megállapítsa: a nyugati világ legnagyobb szerszámgépgyártója több orosz fegyvergyártót lát el kifinomult berendezésekkel.

„Ezek a szerszámok nagyon pontosak, mert a hadiiparnak nagy pontosságra és precizitásra van szüksége a különböző gyártási folyamatokban. Ezek lehetnek hajók és repülőgépek részei, rakétarendszerek különböző elemei, vagy rádiós elektronikai berendezések” – nyilatkozta Hutyik.

A Haas pedig nagyon magas szinten műveli az ilyen berendezések gyártását (ellentétben az ilyesmire szakosodott orosz vállalatokkal), és még az amerikai hadsereg is vásárol tőlük eszterga és marógépeket. Ez magyarázza, hogy az oroszok miért egy amerikai céget kerestek meg.

Gene Haas, Günther Steiner, Haas, Brit Nagydíj
Gene Haas (balra), a Haas tulajdonosa és Günther Steiner, az F1-es istálló csapatfőnöke Fotó: Andy Hone / LAT Images

A Haas tagad

Nem sokkal a PBS NewsHour-ban megjelent hírek után a Haas alelnöke, Peter Zierhut közleményben reagált a vádakra, és elmondta, tavaly március 3-án, azaz egy héttel az oroszok inváziójának megindítását követően minden kapcsolatot megszakítottak az oroszokkal. „A Haas többé nem szállít gépeket, alkatrészeket, vagy bármi mást bármilyen oroszországi cégnek. Az ezzel ellentétes állítások hamisak” – olvasható a közleményben.

A NewsHour azonban kétségbe vonja ezeket az állításokat, amit a birtokába jutott, vám által készített felvételekre alapoz, mondván, ezeken látszik, hogy az orosz invázió kezdete után még hónapokon át érkeztek Haas-szállítmányok Oroszországba. Legalább 18 ilyen szállítmányról írnak március 4. és október vége között 2,8 millió dollár értékben.

Agija Zarebelszka, az ukrán nemzeti korrupciómegelőzési ügynökség szankciós osztályának vezetője a NewsHour-nak pedig rámutatott, hogy a probléma nemcsak a Haas-t, hanem más vállalatokat is érinti, információik szerint ugyanis a német Siemens és a japán DMG Mori szerszámgépei is kulcsszerepet játszanak az orosz hadiipar működésében. Zarebelszka úgy véli, az orosz gépipar 70-80%-át nyugatról importált gépek teszik ki.

Az osztályvezető a Haasszal kapcsolatban elmondta, hogy legalább két szankcionált vállalat reklámanyagaiban szerepelt az amerikai cég által gyártott gép, többek között a szentpétervári Vektor kutatóintézetében, amely a hajók, repülők és szárazföldi járművek invázió alatti nyomon követésére alkalmas műholdak gyártásában vállal szerepet.

A NewsHour szerint a Haas ráadásul jelenleg is tartalék alkatrészekkel és szoftveres frissítésekkel segít az oroszoknak karbantartani a már leszállított gépeket.

Haas F1, VF-22, Barcelona, bemutató, Uralkali
A Haas a tavalyi szezonban is orosz főszponzorral, az orosz zászló színeit viselve versenyzett volna, ám a háború kitörése után szakítottak az Uralkalival Fotó: Carl Bingham / LAT Images

Tudniuk kell, hogy mire használják a gépeket

Jogi szakértők szerint a Haas nem védekezhet azzal, hogy fogalmuk sem volt róla, hogy az oroszok a háborúban használt eszközök gyártásához veszik igénybe a szerszámgépeiket, Gyenyisz Hutyik szerint pedig amennyiben ők képesek voltak lekövetni a kapcsolatot az Abamet és a szankciók alá eső orosz hadiüzemek között, akkor egy akkora cégnek, mint a Haas Automation, ezt szintén meg kell tudnia tenni.

Ostrovsky szerint a nagy kérdés most az, hogy az amerikai kormány mit lép, és vizsgálatot kezdeményez-e az Egyesült Államok egyik legnagyobb, gyártástechnológiával foglalkozó vállalata ellen. Az ukrán gazdasági és biztonsági tanács mindenesetre azt reméli, hogy a Haas példás büntetést kap. Olyat, ami figyelmeztetésül szolgál az összes olyan cégnek, amely továbbra is üzletel az orosz hadiiparral.

Amennyiben ez megtörténik, az komoly hatással lehet a Haas F1-es csapatára is, amely az új főszponzorának köszönhetően már képes a maximálisan elkölthető összegből gazdálkodni, ám továbbra is jelentős mértékű saját forrásokat használ fel. A csapat az orosz–ukrán háború kitörése után nem mellesleg menesztette orosz pilótáját, Nyikita Mazepint, illetve megvált főszponzorától, a Vlagyimir Putyin orosz elnök belső köréhez tartozó Dmitrij Mazepin által tulajdonolt Uralkalitól.

Friss