2024. április 26. 04:55

KezdőlapF1A Mercedes nyomására csinált ismét bohócot magából az FIA?

A Mercedes nyomására csinált ismét bohócot magából az FIA?

-

Sajtóértesülések szerint a Mercedes panasza indította el azt az ügyet, amelyből az FIA ismét nagyon rosszul jött ki. A Nemzetközi Automobil Szövetség a következő futamra egyértelműsíteni fogja a kérdéses szabályt.

Kis túlzással a Szaúd-arábiai Nagydíj legizgalmasabb mozzanata nem a futamon, hanem azt követően zajlott. A dobogós ceremónia után ugyanis bejelentették, hogy Fernando Alonsót utólag 10 másodperces büntetéssel sújtották, aminek következtében George Russellé lett a harmadik hely. Pár órával később azonban visszavonták a szankciót, így maradt az eredeti sorrend, így a spanyol pilóta hivatalosan is megszerezte századik F1-es pódiumát.

Tragikomédia Szaúd-Arábiában – az FIA elvette, majd visszaadta Alonso dobogóját

Mindez nem tett jót az FIA megítélésének, hiszen az elmúlt időszakban sokadszor vált nevetség tárgyává a szervezet. A vita tárgyát Alonso bokszkiállása okozta, amikor letöltötte az 5 másodperces büntetését, amelyet amiatt kapott, hogy szabálytalanul állt fel a rajtrácsra. A hátsó emelővel azonban már azelőtt hozzáértek a kocsihoz, hogy az idő letelt volna, ám az FIA először nem talált kivetnivalót ebben.

„Büntetést kapott, de amikor az ember letölti a büntetését, nem szabad dolgozni az autón – idézte fel az eseményeket Ted Kravitz, a Sky Sports riportere. – A központból látták, hogy a hátsó emelőt tartó fickó valóban hozzáért-e az autóhoz, mielőtt [Alonso] letöltötte volna az öt másodperces büntetését. Akkor úgy döntöttek, hogy nem indokolt szigorúan bánni az Aston Martinnal, mert nem ért hozzá a kocsihoz, vagy ha igen, az is rendben volt.”

A brit riporter azonban hozzátette, később panasszal éltek az FIA felé, méghozzá egy olyan csapat részéről, amelynek „előnye származhatott volna” a büntetésből. Ez az istálló arra hivatkozott, hogy a sporttanácsadó bizottság (Sporting Advisory Committee) ülésén abban állapodtak meg, hogy a hátsó emelő nem érhet hozzá a versenygéphez, ezért indokoltnak látták a felülvizsgálatot. Bár Kravitz hangsúlyozta, hogy nem az információt nem erősítették meg, a korábban elmondottak alapján nem nehéz kitalálni, hogy a Mercedesről lehet szó.

Sőt, nemcsak ebből, hanem a futam hajrájában történt rádiózásokból is erre a következtetésre lehet jutni. Két körrel a vége előtt ugyanis rászóltak Russellre, hogy Alonso újabb büntetést kaphat, mindezt úgy, hogy hivatalosan nem is zajlott vizsgálat ellene. „Megkapja a büntetést, vagy sem? – kérdezett vissza a brit versenyző. – Jelenleg úgy nyomom, mint egy őrült.”

Nagyon úgy tűnik, hogy az FIA a Mercedes nyomására változtatott eredeti álláspontján, ám mint kiderült, ezzel elsősorban maguknak okoztak bajt. Az Aston Martin ugyanis bebizonyította, hogy a SAC ülésén nem volt szó arról, hogy a hátsó emelő ne érhetne hozzá az autóhoz a büntetés letöltése alatt, és korábbi példákat is felhoztak, amikor hasonló szituációban elmaradt a további szankció. A sportfelügyelők így kénytelenek voltak eltörölni a 10 másodperces büntetést. Azonban Kravitz kiemelte, hogy a Bahreini Nagydíjon más döntés született.

Forma-1, George Russell, Mercedes, Szaúd-arábiai Nagydíj 2023, futam
Russellnek a futam végén szóltak, hogy kapcsoljon rá (Fotó: Jiri Krenek)

„Nehéz kérdés, mert az előző futamon Esteban Ocon esetében egy csapattag az öt másodperces büntetés letelte előtt hozzáért az autóhoz, amiért tíz másodperces büntetés járt – hangsúlyozta. – Szóval van némi következetlenség, de az Aston Martin meg tudta mutatni, hogy az SAC jegyzőkönyve szerint nem számít, ha egy emelőt rácsatlakoztatnak [a kocsira]. Alonso nem nyert időt azzal, hogy az istálló egyik tagja egy emelőt csatlakoztatott az autó hátuljára, így azt gondolom, hogy sportszakmai szempontból összességében helyes döntés született a harmadik hely megerősítésével.”

Azonban az FIA is érzi, hogy az erre vonatkozó szabályokon változtatni kell, mert az előírások nem egyértelműek. Az SAC most csütörtökön ül össze legközelebb, és az eseményen egész biztosan téma lesz ez a kérdés, derül ki az FIA közleményéből. Hozzátették, hogy az Ausztrál Nagydíj előtt közzé fognak tenni egy dokumentumokat, amely egyértelműsíti az erre vonatkozó szabályokat, így a melbourne-i hétvégétől kezdve elméletileg már nem lesz probléma ezzel kapcsolatban.

Friss