Tíz évvel ezelőtt, 2013. március 24-én robbant ki a Red Bull F1-es történetének egyik nagy botránya, amelyről még évekkel később is derültek ki érdekes részletek.
A 2013-as szezonra valószínűleg a legtöbb Forma-1-rajongó vagy a sportágat kedvelő ember úgy emlékszik, mint Sebastian Vettel legdominánsabb évére, hiszen a német pilóta a 19-ből 13 versenyt nyert meg a Red Bull-lal úgy, hogy a július végi Magyar Nagydíjat követően egyszer sem talált legyőzőre, azaz zsinórban kilencszer állt a dobogó tetején.
Az idény első fele azonban még tartogatott izgalmakat, hiszen Fernando Alonso és Nico Rosberg is bezsebelt két-két győzelmet, az év pedig Kimi Räikkönen és a Lotus diadalával indult Melbourne-ben. A második versenyen, Malajziában aztán már sima Red Bull kettős győzelem született, legalábbis, ami az energiaitalosok többi csapattal szembeni fölényét illeti, merthogy ez a futam minden volt a bikások számára, csak sima nem.
Egy ideig úgy tűnt, hogy Mark Webber vezérletével bekocog a célba a két RB9-es, főleg, miután mindkét pilótával közölték, hogy tilos a csata. Az utolsó kerékcseréjét követően az ausztrállal szemben gumielőnybe kerülő Vettel azonban fittyet hányt erre az utasításra, és megtámadta csapattársát, majd néhány körös öldöklő küzdelmet követően megelőzte és faképnél hagyta, megnyerve ezzel a versenyt.
Az előzés és a feszült hangulat a pihenőszobában:
Awkward 😬
Red Bull's 'Multi 21' controversy happened #OnThisDay in 2013#F1 pic.twitter.com/gndhi911cu
— Formula 1 (@F1) March 24, 2020
Webberen rögtön a célbaérés után látszott, hogy mennyire dühös (ráhúzta a kormányt a célvonal után lelassító Vettelre, miközben centikkel száguldott el a német pilóta mellett), a pódiumceremónia előtt pedig vágni lehetett a pihenőszobában a kettejük közötti feszültséget. Itt kérte számon Webber a Multi 21-et Vettelen (a kódnév arra utalt, hogy tartaniuk kellett volna a pozíciót úgy, hogy a 2-es rajtszámú autó ér célba az 1-es előtt).
Vettel természetesen tisztában volt vele, hogy ellenszegült a csapatsorrendnek, és igyekezett bocsánatkérő hangnemet megütni, két héttel később, a Kínai Nagydíjon viszont már jóval határozottabb volt, és közölte: „Versenyeztem, gyorsabb voltam, megelőztem, nyertem.”
Brazília miatt történt az egész
Miközben Vettel és Webber kapcsolata nem volt mentes a botrányoktól kettejük közös időszaka alatt – a 2010-es Török Nagydíjon például az első két helyen haladva ütköztek össze, és nyújtották át tálcán a győzelmet a McLarennek –, egészen a malajziai incidensig sikerült viszonylag kontrollált mederben tartania azt a Red Bullnak. Ekkor viszont kicsúszott az irányítás a csapat kezei közül.
Mint utólag kiderült, többről volt szó annál, hogy Vettelt hajtotta a győzelmi vágy, és le akarta aratni a gyümölcsét annak, hogy a futam korábbi részében végig arra játszott, hogy az utolsó etapra jobb állapotú gumikon támadhasson az első helyért: Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke évekkel később, a Beyond the Grid podcastban ismerte el, hogy Vettel a 2012-es Brazil Nagydíjon történtek miatt állt bosszút Webberen.
A világbajnoki címről döntő interlagosi futam előtt ugyanis a csapat szólt Webbernek, hogy semmilyen módon ne avatkozzon bele az Alonso és Vettel közötti bajnoki csatába, az ausztrál azonban a rajt után felpasszírozta Vettelt a célegyenesben a falra, ami végül oda vezetett, hogy a német bekerült a darálóba, Bruno Senna nekiment, és csak a csoda mentette meg attól, hogy nem kellett ott helyben feladnia a versenyt. Végül a komolyan sérült autója ellenére eléggé felkapaszkodott ahhoz, hogy harmadszor is világbajnok legyen.
Ide vezetett Webber keménykedése Brazíliában:
Fighting for a world championship against Fernando Alonso = Tough
Doing it after a massive first lap shunt like this = Almost impossible
But Sebastian Vettel staged an epic #BrazilGP comeback to seal the deal 🏆 pic.twitter.com/FvrxaIHpGl
— Formula 1 (@F1) November 8, 2018
„Sebastian nagyon mérges volt emiatt, az egésznek az utóélete pedig Malajziához vezetett. Mindössze két versennyel, de négy-öt hónappal Brazília után előállt az a helyzet, hogy Mark volt elöl, Sebastian pedig új gumikon mögötte. Az abroncsok eléggé törékenyek voltak, ezért azt mondtuk nekik, hogy tartsák a pozíciójukat, de Sebastian úgy gondolta, hogy »ba**zátok meg.«” – idézte fel Horner.
Erre az interjút készítő Tom Clarkson megkérdezte a csapatfőnököt, hogy akkor ezek szerint ez bosszú volt-e, mire a Horner közölte: „100%-ban. [Vettel] elmondta [Webbernek] ezt a következő versenyen, Kínában, amikor leültek beszélni. Ennél nagyobb nem is lehetett volna a feszültség.”
Horner felidézte azt is, hogy nem sokkal ezután ebédre volt hivatalos a Buckingham-palotába II. Erzsébet brit királynőhöz és Fülöp herceghez, a királynő pedig megkérte, magyarázza el neki, mi volt pontosan ez a Multi 21-botrány, és mi történt a két versenyző között.
Vettel ügyvéddel fenyegetett, Webber visszavonult
A későbbi években ennél több részlet is napvilágot látott a Malajziában történtekről. Webber Aussie Grit című önéletrajzi könyvében például elárulta, hogy Vettel ügyvédein keresztül fenyegette meg a Red Bullt, egy 2015-ös, ABC-nek adott interjúban pedig közölte, hogy ez az eset vezetett a 2013-as szezon végi F1-es visszavonulásához, valamint azt is, hogy Vettel négyszemközt először beismerte neki, hogy nem kellett volna ellenszegülnie a csapatsorrendnek, de aztán változott a hozzáállása.
„A Red Bullnak változásra volt szüksége, én pedig segítettem őket ebben a döntésben, és távoztam – nyilatkozta Webber, majd elmondta, Vettel a történtek után közölte vele: „annyira elbasztam”, majd a kínai versenyhétvégén már más hangnemet ütött meg. – Nem tudom, hogy ki beszélt vele Malajzia és Kína között, de volt egy megbeszélésünk, és nem alakult jól.”
Utólag kiderült, hogy miután Webber és menedzsere, Ann Neal (aki egyben a felesége is) megkérdezte Christian Hornert, hogy Vettel miért nem kapott valamilyen büntetést a csapattól, amiért ellenszegült az utasításnak, Horner elmondta nekik, hogy néhány nappal a Malajziai Nagydíj után a csapat kétoldalas levelet kapott Vettel ügyvédjétől, amiben az állt, hogy megsértik a német pilótával kötött szerződésüket azzal, hogy „indokolatlan” csapatutasítást alkalmaznak.
Vettel szerint mindketten hibásak
A négyszeres világbajnok tavaly év végi visszavonulása előtt szintén a Beyond the Grid vendége volt, az interjú során pedig természetesen a Multi 21-botrányról is szó esett. Közel tíz év távlatából a német pilóta úgy látta, ő és Webber is kezelhette volna másként a helyzetet.
„A Red Bull elkezdett olyan csapattá válni, amelyben el lehet érni valamit, Marknak pedig óriási volt a hozzájárulása ehhez. Amikor minden összeállt, az nagyszerű volt, de a mi sportunkban csak egy ember nyerhet. Én nyerni akartam, ő is nyerni akart, így végül valakinek másodiknak kellett lennie. Egyszerű rivalizálásról volt szó.”
„A karrierünk nagyon más szakaszában jártunk. Én nem nagyon foglalkoztam mással, és talán ő és én sem volt eléggé érett ahhoz, hogy a tágabb képet nézze, de mindig kijöttünk egymással. Egyre intenzívebb lett a kapcsolatunk, mert ott volt a rivalizálás, és világos volt, hogy az autó képes a győzelemre. De mint mondtam, csak egy ember nyerhet. Végül szerintem az hozott közel minket egymáshoz, hogy még a nehéz időkben is jó volt a kapcsolatunk. Ma szerintem nagyon jóban vagyunk” – mondta Vettel.
A négyszeres világbajnokkal valóban jó viszonyt ápoló Webber az önéletrajzi könyvében viszont úgy vélte, egyszerűen Vettel „arroganciája” miatt volt feszült a légkör kettejük között, és a malajziai eset is emiatt történt.
„Úgy tűnt, hogy nem tudta megemészteni a gondolatát annak, hogy egyszerűen gyorsabb vagyok nála. Olyankor mindig lennie kellett egy indoknak. Idővel rájöttem, hogy a kitörései akkor történtek, amikor úgy vélte, eleget tett, miközben a valóságban nem. Az én gondolkodásom szerint, ha tisztességes körülmények között megvernek az adott napon, azt emelt fővel kell viselned, de Seb arroganciája azt eredményezte, hogy egyszerűen nem tudta felfogni, hogy miként siklott félre a helyzet, és a csapaton vezette ezt le, vagy azt akarta, hogy a csapat csináljon valamit ezzel.”