Az időmérő, a verseny és a sprint után előbb-utóbb akár a szabadedzések is tétre mehetnek majd az F1-es hétvégéken?
Stefano Domenicali, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója az elmúlt hétvégén a MotoGP portugáliai szezonnyitóján vendégeskedett, ahol elmondta, nem lenne ellenére, ha az F1-ben nem lennének szabadedzések, mert azok a mérnököknek fontosak, ám a nézők unják őket. Szavait nagy felhördülés fogadta, de egy korábbi nyilatkozata alapján feltételezhető, hogy az olasz szakember nem törölné el az F1-es hétvégék szerves részét képező programot.
„A szabadedzés nagyon izgalmas a mérnököknek vagy a pilótáknak, de végtére is a sportban küzdeni kell valamiért. Minden alkalommal, amikor pályára lépünk – tiszteletben tartva a vasárnapi versenyt, mert mindig annak kell lennie a legfontosabbnak –, lennie kell valaminek, amiért harcolhatunk a pontok vagy jutalmak tekintetében. Ez az én véleményem” – jelentette ki Domenicali még tavaly.
Ez alapján látható, hogy az elnök inkább valamilyen módon izgalmasabbá tenné a szabadedzéseket, amelyek a promótereknek is fontosak, hiszen az F1-es programban csupán két szabadedzést tartalmazó pénteki napra is rengeteg jegyet adnak el, a három egyórás szabadedzés összesen pedig több lehetőséget nyújt a nézőknek arra, hogy az autókat figyeljék a helyszínen, mint az időmérő és a verseny együttvéve.
Hogy miként lehetne izgalmasabbá tenni ezeket a tréningeket, azt Domenicali egyelőre nem fejtette ki, de vagy pontokat, esetleg pénzdíjat kellene osztani. De akár az is vonzó lehetne a csapatoknak, ha a szabadedzéseken elért eredményeik alapján juthatnának kedvezőbb feltételekhez az autó fejlesztésére, például szélcsatornás tesztekre vagy CFD-szimulációkra fordítható idő kapcsán.
Az mindenesetre nagyon valószínű, hogy akárcsak a sprintfutamokat, egy ilyen változtatást is nagyon megosztó fogadtatás övezne, hiszen tovább bonyolítaná a pontozást, és nem utolsó sorban azzal a veszéllyel fenyegetne, hogy extra pontok kiosztása esetén egy szoros vb-csata nem a versenyen dől el.