back to top
2024. november 22. 07:37

KezdőlapF118 év után térhet vissza az F1-es hétvégék egyik régi formátuma

18 év után térhet vissza az F1-es hétvégék egyik régi formátuma

-

Könnyen lehet, hogy a Forma-1 már a következő alkalomra változtat a sprintfutamos hétvégék formátumán, és nem kizárt, hogy visszatér az egykörös időmérő. A Red Bull csapatfőnöke nem ezen, hanem az első sprintverseny helyszíne miatt fakadt ki.

Sajtóértesülések szerint hamarosan hivatalos döntés születhet arról, hogy változtatnak a sprintfutamok formátumán. Ennek lényege, hogy a továbbiakban nem a sprint határozza meg a főverseny rajtrácsát, hanem két önálló eseményről lesz szó, egy-egy időmérővel. Nem kizárt, hogy a módosítások már a következő nagydíjhétvégén, Bakuban életbe lépnek.

Az Autosport információi szerint az F1-es bizottság legutóbbi ülésén vitatták meg a témát, és a csapatfőnökök egyetértettek a módosítás szükségességén. Nemrég a sporttanácsadói bizottságnál is szóba került a téma, és a sportigazgatók azzal a kéréssel dobták vissza az FIA-nak a tervezetet, hogy még finomítsanak az elképzeléseken, illetve a szabályokon. Az érintettek próbálják a most zajló melbourne-i hétvégén véglegesíteni az új előírásokat.

A formátum átalakítására kétféle terv létezik. Az egyik szerint az első és egyetlen szabadedzés után pénteken ugyanúgy az időmérő következne, mint a korábbi sprintfutamos hétvégéken, de ez a vasárnapi viadal rajtrácsát határozná meg. A szombati, népszerűtlen és sokak szerint felesleges második gyakorlást pedig egy újabb kvalifikáció váltaná fel, amely a délutáni sprintre történne. Ugyanakkor az is felmerült, hogy a két kvalifikáció időpontját megcserélik, vagyis a pénteki nap programja ebben a tekintetben sem változna.

Forma-1, Azeri Nagydíj 2022, rajt
Már Bakuban változhat a sprintfutamos formátum (Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool)

Ugyanakkor néhány aggály is felmerült az elképzelésekkel kapcsolatban. Egyrészt meg kell határozni a parc fermé-szabályokat, másrészt a gumiválasztást, Amennyiben már Bakuban életbe lép az új rendszer, úgy az is problémát jelent, hogy a Pirelli már közölte a csapatokkal, hogy a szokásoknak megfelelően két szett kemény, négy közepes és hat lágy abroncsot fog elszállítani az azeri fővárosba.

Amennyiben mindkét időmérőt a szokásos lebonyolítással rendezik, úgy valószínű, hogy akik az elsőn bejutnak a Q3-ba, azoknak nem marad friss lágy gumijuk, hacsak nem tudnak nagyon hatékonyan spórolni. Erre lehet megoldás a 2003-tól 2005-ig alkalmazott rendszer, amikor a pilótáknak csupán egy gyorskörre volt lehetőségük a kvalifikáción vagy annak egy adott szakaszában.

Szintén gondot jelenthet, hogy az Ausztrál Nagydíj után három üres hétvége következik, így számos, döntési jogkörrel rendelkező érintett megy szabadságra ebben az időszakban. Ahhoz, hogy a szabály véglegessé váljon, a Motorsport Világtanácsnak kell ratifikálnia, de ez általában csak formalitás. Amennyiben a bakui hétvégére nem jön össze a változtatás, úgy a következő sprintfutamos hétvégén, Ausztriában mutatkozhat be.

„Arról van szó, hogy Bakuban legyen egy második időmérő – nyilatkozta Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke. – Nem tudjuk, hogyan csináljuk, hogy megvalósítjuk-e. Úgy gondolom, hogy ha egyszer megtesszük, akkor a szombati sprintfutamra az FP2 helyett délelőtt tartsunk egy kvalifikációt, és akkor olyan helyzetben leszünk, hogy ki tudjuk értékelni, hogy egyetlen szabadedzés, amely az első lenne, elég lenne-e ahhoz, hogy kihozzuk [az autóból], amit szeretnénk, onnan pedig továbblépünk. Aztán eldöntjük, mi lesz a következő lépés, hogy a szabadedzéseket érdekesebbé tegyük a nézők számára, mert ez az, amire szükségünk van. Szóval úgy vélem, lépésről lépésre kell haladnunk. Át kell lépnünk azon az akadályon, hogy miként tudunk létrehozni egy második kvalifikációt a sprintfutamos hétvégéken, és aztán megtenni a következő lépést. Szerintem nem kell most hirtelen, egy csapásra mindent megoldanunk, hogy ne legyenek szabadedzések.”

Kifakadt a Red Bull főnöke

Akármilyen is lesz a formátum, az biztos, hogy az idény első sprintfutama Bakuban, vagyis egy utcai pályán lesz. Mindez azt jelenti, hogy a versenyzők annál nagyobb eséllyel törhetik rommá az autójukat, ami nem minden csapatfőnöknek nyerte el a tetszését. Egyrészt a költségplafon miatt, másrészt azért, a mezőny egy hét múlva Miamiba látogat, így az esetleges pótalkatrészek szállítása sem lesz könnyű.

„A valóság az, hogy egészen nevetséges egy olyan utcai pályán teljesíteni az év első sprintfutamát, mint az azerbajdzsáni – fogalmazott a Red Bullt irányító Christian Horner. – Úgy gondolom, a látvány, illetve a rajongók szempontjából vélhetően ez lesz az év egyik legizgalmasabb sprintversenye. A költségplafon tekintetében az ember csak annyit tehet, hogy összetöri az autóját. Ez pedig rengeteg pénzbe kerül errefelé. Szóval Bakuban elég egy futam, kettő bőven hozhat akciót. Azonban ez is a kihívás, a feladatunk része. Remélhetőleg rendbe tudjuk rakni a formátumot, hogy a következő sprintversenyek kicsit dinamikusabbak legyenek. Tudom, hogy a sportvezetők keményen dolgoznak ezen, és remélhetőleg sikerül véglegesíteni. Egy azerbajdzsáni sprintversenyre mindenképpen oda kell figyelni.”

Forma-1, Christian Horner, Szaúd-arábiai Nagydíj 2023, szombat
Horner nem tartja jó ötletnek a bakui sprintfutamot (Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool)

A többi csapatvezető egy része egyetértett a brit szakemberrel. „Ahogyan Christian is mondta, Baku meglehetősen izgalmas futamokat és magas, a bukásokból eredő károk miatti számlákat eredményez – mondta Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója. – Mindenki számára ugyanaz [a helyzet], ez van. A szurkolók számára nagyon izgalmas lesz, és remélhetőleg minden autó abban az állapotban tér vissza, amilyenben elindult.”

„Bizonyára van némi idegeskedés, de ez mindenkinek ugyanolyan – ezek már Mike Kracknek, az Aston Martin csapatfőnökének szavai. – Szóval megpróbáljuk egy darabban tartani az autókat, ameddig csak lehet.” Otmar Szafnauer, az Alpine vezére azt emelte ki, hogy a melbourne-i és a bakui forduló közötti négy hét szünet lehetőséget ad nekik a felkészülésre.

„Úgy tűnik, hogy Baku mindig érdekes versenyeket produkál – jelentette ki. – Igen, nagyobb a veszély, mert ez egy utcai futam, és néhány fal elég közel van. Az a jó, hogy van három szabad hétvége a tartalékolásra, hogy felkészüljünk mind a sprintfutamra, mind versenyre Bakuban. Remélhetőleg minden rendben lesz, és Miamiban nem fogunk küszködni.”

Steiner szintén úgy véli, hogy a csapatok felkészültek az esetleges nehézségekre. „Úgy vélem, eleget tudunk a sprintversenyekről ahhoz, hogy tudjuk, hogyan kell felkészülni – szögezte le. – Szerintem mindenki hagy egy kis mozgásteret, tudván, hogy néhány ilyen futam keményen érintheti a költségvetést. Baku mindig valami váratlant hoz. Szóval remélhetőleg mi semmi váratlanba nem keveredünk bele, és épségben, sérülés nélkül, pontokkal térünk haza.”

Friss