back to top
2024. június 15. 09:08

KezdőlapF1Elüldözhetik Verstappent az F1-ből a folyamatos változtatások

Elüldözhetik Verstappent az F1-ből a folyamatos változtatások

-

Max Verstappen továbbra sem szereti a sprintfutamot, és kijelentette, ha túl sok változás lesz a formátumot illetően, inkább otthagyja az F1-et. Más versenyzők viszont szeretik ezt a lebonyolítást, többek között a kevesebb szabadedzés miatt.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, elképzelhető, hogy már a következő, Azeri Nagydíjon változik a sprintfutamos hétvégék menetrendje. A tervek szerint a sokszor unalomba fulladó második szabadedzést felváltja egy második időmérő, és így a sprintverseny, valamint a vasárnapi viadal különálló eseményekké válnak. A csapatfőnökök állítólag támogatják az ötletet.

Ennek kapcsán Max Verstappent is megszólaltatták. A holland pilóta köztudottan nem rajong a sprintfutamokért, hiába ő eddig a legeredményesebb versenyző ebben a műfajban. A világbajnoki címvédő határozottan kijelentette, hogy a maga részéről a hagyományos formátumot kedveli, és nem örülne neki, hogy ha ezt az eddiginél is jobban felborítanák.

„Én elégedett vagyok azzal, ha csak a főfutam van, szerintem ez sokkal jobb az izgalmak szempontjából – nyilatkozta a portugál Sport TV-nek a Verstappen, aki korábban belengette, hogy szerződése 2028-as lejárata után befejezheti F1-es pályafutását, és mindez nem a maradás felé fogja billenteni. – Természetesen remélem, hogy nem lesz túl sok változás, máskülönben nem leszek itt nagyon sokáig.”

Forma-1, Osztrák Nagydíj 2022, sprint, rajt
Verstappen továbbra sem kedveli a sprintfutamokat (Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool)

Könnyen lehet, hogy utóbbi mondatnak a változásokra vonatkozó része önmagában nem fog megvalósulni. Stefano Domenicali, az F1 elnök vezérigazgatója ugyanis múlt héten belengette, hogy változtatna a szabadedzések megrendezésének módján. A pilóták többsége egyetértett vele abban a tekintetben, hogy szerintük jelenleg túl sok a gyakorlás.

„Szerintem a válasz az, hogy nem – válaszolta az FIA sajtótájékoztatóján arra a kérdésre, hogy kell-e hétvégenként három tréning. – Nyilvánvaló, hogy minél több szabadedzés van, az ember annál nagyobb sebességre kapcsol, annál jobban fogja érezni magát az autóban. Nem gondolom helyesnek, hogy a Forma-1-ben háromszor annyi tréning van, mint az F3-as és az F2-es kategóriákban. Nekik kellene több gyakorlás, azért is, mert kevesebb futamot teljesítenek, nem tudnak olyan gyakran tesztelni. A nulla gyakorlás túlságosan kevés lenne. Kezdetben nem voltam a sprintversenyek mellett, de miután megcsináltuk… Hányat csináltunk már? Talán hatot, kilencet a két év alatt? Nagyon élvezem a sprintfutamokat, és az, hogy pénteken is van akció, szerintem mindannyiunk számára létfontosságú, a szórakoztatási szempont miatt is.”

A GPDA, azaz a versenyzői szakszervezet igazgatójával Pierre Gasly és Nico Hülkenberg is egyetértett. „Vezetési szempontból egyértelműen nincs szükség három [szabadedzésre] – jelentette ki az Alpine versenyzője. – Jó lehet mindig dolgozni az autó finomságain, és tényleg megpróbálhatjuk pontosan belőni a kocsi egyensúlyát a hétvégére, de általánosságban azt gondolom, hogy egy, legfeljebb kettő több mint elég nekünk. Szóval igen, többé-kevésbé egyetértek. Úgy vélem, a sprintversenyeket illetően más volt a visszajelzés. Azt hiszem, rengeteg beszélgetés folyik arról, hogyan lehetne növelni a szórakoztatást, úgyhogy szerintem jó, ha mindig megkérdőjelezzük, amit csinálunk, és megnézzük, hogyan tudnánk javítani a formátumon, és általában a hétvége egész lebonyolításán.”

„Szerintem ez kicsit az ember személyes preferenciáján múlik – vette át a szót a német pilóta. – Úgy gondolom, hogy most elég sok edzésünk van. Visszagondolva arra, amit George mondott az utánpótlásszériákról, akkoriban nagyon élveztem, hogy csak harminc percünk volt, mint az F2-ben, aztán elkezdtük az időmérőt. Szóval igen, azt hiszem, ez egyéni preferencia és vélemény kérdése.”

Domenicali korábban azt is megfogalmazta, hogy szerinte jó lenne, hogy ha az edzésekért járna valami például pontok formájában. Russell viszont úgy véli, egy olyan gyakorlásra mindenképpen szükség van, amely ténylegesen szabadedzés, azaz nincs közvetlen tétje. A Mercedes versenyzője arra alapozza ezt az állítását, hogy így a csapatok is hatékonyabban tudnak fejleszteni.

Forma-1, George Russell, Ausztrál Nagydíj 2023, csütörtök
Russell szerint túl sok az edzés, de a másik véglet sem lenne jó (Fotó: Jiri Krenek/Mercedes)

„Ez továbbra is a sportág csúcsa, és nem akarjuk, hogy az év elején megalkotott autónk maradjon [végig], és ne legyen lehetőség új dolgok kipróbálására – fogalmazott. – Néha pont ez a szépsége. A hatvanperces edzés alatt az ember kipróbálhat új dolgokat, fejlődhet, tovább javulhat. Míg ha rögtön egy olyan edzés jön, amelyen pontokat lehet szerezni, vagy van valami jutalom, akkor kevésbé valószínű, hogy új dolgokat próbálunk ki.”

Azonban nem csak a szórakoztatás az egyetlen szempont a hétvégék szervezésében. Russell az F1-ben dolgozó személyzetre is igyekezett gondolni, éppen ezért tartaná jó ötletnek, ha a pénteki első szabadedzést a normál hétvégéken megszokottaknál később rendeznék meg. Ez a sprintfutamos fordulóknál így van, ezért us támogatja leginkább ezt a formátumot.

„A világot átutazó két-háromezer ember érdekében az első edzést pénteken délután, este tartsuk, hogy a csapatokon kisebb nyomás legyen azért, hogy mondjuk szerdán megérkezzenek – magyarázta. – Ha az első gyakorlás péntek délelőtt van, akkor csütörtökön itt kell lenniük, ami sok esetben szerdai repülést igényel. Ha ezt el tudjuk tolni, hogy a csapatok csütörtökön reggel repülhessenek… Ha összeadjuk a huszonnégy futamot, akkor majdnem egy hónappal többet lehet otthon tölteni, saját ágyban aludni, ami mindenkinek óriási dolog ebben a cirkuszban. Szóval igen, én a sprintformátumot mondanám, de csak azért, hogy az első edzés kicsit későbbre tolódjon.”

Gasly ezen a ponton viccesen megjegyezte, hogy nem véletlenül Russell a GPDA igazgatója. A maga részéről annyit tett hozzá, hogy sok szó esett köztük már arról, hogy későbbre tolják a hétvége kezdetét, és ő kifejezetten pártolná az ötletet, főleg úgy, hogy egyre több futamot rendeznek egy évben. Ugyanakkor leszögezte, hogy továbbra is a vasárnapi viadalnak kell a legfontosabbnak lennie.

Friss