back to top
2024. november 22. 16:42

KezdőlapF1Hamilton megúszta, hogy Verstappen leszorításáért pontot se szerezzen? (videó)

Hamilton megúszta, hogy Verstappen leszorításáért pontot se szerezzen? (videó)

-

Lewis Hamiltont nem büntették meg, amiért kitette a pályáról Max Verstappent az Ausztrál Nagydíj rajtja után, de vajon mit mondanak erről a szabályok?

Max Verstappen ugyan megnyerte a kaotikus véget érő Ausztrál Nagydíjat, de ehhez meg kellett előznie Lewis Hamiltont, a hétszeres világbajnok és csapattársa ugyanis egyaránt elment a pole pozícióból rajtoló holland mellett az első körben. Hamilton előzése ráadásul kissé keményre sikeredett, hiszen amikor a hármas kanyarban bebújt a Red Bull mellé, nem hagyott elég helyet Verstappennek a külső íven.

A kétszeres világbajnok rögtön nehezményezte is ezt: „Leterelt a pályáról, én voltam előrébb a kanyarcsúcsponton. Leterelt!” – mérgelődött a rádióban, a felügyelők azonban nem vizsgálták az esetet.

Az előzés Hamilton fedélzeti kamerájából:

Verstappen azonban nem felejtette el a történteket, és amikor David Coulthard a verseny utáni interjúban rákérdezett, elmondta, hogy szerinte Hamilton manővere nem volt szabályos. „Ami engem illet, csak próbáltam elkerülni, hogy összeérjünk. Eléggé világosan le van írva a szabályokban, hogy mi engedélyezett a külső íven. Egyértelmű, hogy nem követték ezt, de nincs ezzel gond. Jó volt a tempónk, és amúgy is megelőztük őket. Ez viszont olyasmi, amit az elkövetkező versenyeken számításba kell venni” – nyilatkozta.

Miután a 2022-es szezonra pont Hamilton és Verstappen sokszor a szabályosság határán túlmenő csatái miatt az FIA bevezetett egy, az előzésekre vonatkozó irányelvet, pontosan idézhetjük az ide vonatkozó részt.

„Annak érdekében, hogy a megelőzött autó elegendő helyet hagyjon az előzést végrehajtó autónak, az előző autó jelentős része a megelőzött autó mellett kell legyen, az előzési manővert pedig biztonságos és kontrollált módon kell végrehajtani, megengedve [az előzött] autónak, hogy egyértelműen a pálya határain belül maradjon” – szól a belső íven történő előzésről megfogalmazott passzus.

„Annak a megfontolásánál, hogy belső íven történő előzés esetén mi számít jelentős résznek, a felügyelők által figyelembe vett különböző tényezők mellett azt fogják megnézni, hogy az előző autó első kerekei legkésőbb a kanyar csúcspontjáig a megelőzött autó mellé értek-e” – hangzik a kiegészítés.

Lewis Hamilton, Mercedes, Ausztrál Nagydíj
Büntetést érdemelt volna? Fotó: Steve Etherington

Ami viszont nincs pontosan leírva, hogy mit jelent a mellé értek, és hol van pontosan a kanyarcsúcspont. Utóbbi lehet ott, ahol az adott kanyarnak mértanilag a csúcspontja kell legyen, meg ott is, ahol az ideális kanyarvétel során a pilóták a legközelebb kerülnek a belső fehér vonalhoz. Ami a mellé érést illeti, szintén nem világos, hogy az első kerekeknek elég mondjuk a hátsó szárny vonalában lennie, vagy az előzött autó hátsó kerekei mellett kell legyenek, esetleg még előrébb.

Mindenesetre Hamilton Mercedesének első kerekei Verstappen Red Bulljának oldaldoboza mellett voltak a kanyar csúcspontjánál, miközben a holland a kanyarkijáratig előrébb haladt, és csak akkor került Hamilton előre, amikor riválisának fékeznie kellett, hogy ne szaladjon le a pályáról, mivel nem hagyott neki elegendő helyet.

Amennyiben logikusan nézzük a helyzetet, és figyelembe vesszük, hogy Verstappen a kanyarcsúcspontnál és azután is előrébb haladt, bőven joga volt ahhoz, hogy Hamilton hagyjon neki egy autónyi helyet. Ha a Mercedes pilótája ezt megteszi, könnyen lehet, hogy nem tudta volna végrehajtani az előzést, hiszen a következő kanyar előtt Verstappen lett volna kedvezőbb helyzetben.

Hamilton tehát valóban nem hagyott elegendő helyet Verstappennek, miközben a szabályok erre kötelezték, így a holland pilóta jogosan panaszkodott. Kérdés persze, hogy a felügyelők mennyivel voltak elnézőbbek annak okán, hogy az első körben, a rajt után történt az incidens.

Mindenesetre amennyiben akár csak 5 másodperces büntetést is adtak volna Hamiltonnak, a hétszeres világbajnok pontot sem szerzett volna az Ausztrál Nagydíjon, hiszen nem tudta volna kerékcsere során letölteni a büntetést, mivel a piros zászlós megszakítások miatt egyszer sem cserélt normál körülmények között kereket. Így aztán hiába ért volna célba a második helyen, a versenyidejéhez hozzáadott 5 másodperc a 11. pozícióba száműzte volna.

Friss