Többen is fellélegezhettek az Ausztrál Nagydíj után. Max Verstappennek millimétereken múlhatott a győzelme, míg Pierre Gasly azért érezheti szerencsésnek magát, hogy ott lehet az április végi Azeri Nagydíjon.
Volt dolga bőven az Ausztrál Nagydíj sportfelügyelőinek az igencsak kaotikusra sikerült versenyen és annak leintését követően, hiszen számos incidens történt a futam során, mindennek tetejébe pedig a Haas-istálló megóvta a végeredményt. De haladjunk sorrendben.
A végeredményt befolyásoló vagy befolyásolható büntetések és/vagy vizsgálatok közül elsőként Carlos Sainz ügyében született döntés: a Ferrari spanyolja 5 másodperces büntetést kapott Fernando Alonso kilökéséért és a negyedikről visszaesett a 12. helyre. Sainz nagyon rosszul viselte mindezt, a rádióban sírva is fakadt, majd a futam után felkereste a felügyelőket, hogy töröljék el a büntetését, de ez nem történt meg.
Ezután amiatt ülhetett tűkön a teljes F1-es sajtó, hogy Pierre Gasly-t eltiltják-e az idei szezon negyedik futamától, a harmadik rajt után a csapattársával ütköző és kieső francia ugyanis egy büntetőpontra van az egyversenyes eltiltástól, így ha őt tették volna felelőssé a történtekért, ki kellene hagynia a következő nagydíjat. Otmar Szafnauer, az Alpine csapatfőnöke még a felügyelők vizsgálatának lezárulta előtt úgy vélte, hogy versenybaleset történt, és így nyilatkozott Esteban Ocon is, végül pedig a felügyelők is így döntöttek, és első körös versenybalesetként aposztrofálták az esetet, azaz olyan incidensnek, amelyre a megszokottól enyhébb szigorral tekintenek.
Ez még senkinek nem jött össze: Alonso utódja eltiltással kezdheti a következő évet
Jóval enyhébb szigorral tekintettek, vagy talán egyáltalán nem is foglalkoztak azzal, hogy néhány másodperccel Gasly és Ocon csattanása előtt Logan Sargeant a célegyenes féktávján felöklelte Nyck de Vries-t, ami mindkettejük kieséséhez vezetett. Elnézve Sargeant fedélzeti kamerás felvételét, kisebb csoda, hogy az amerikai versenyző ezért nemhogy büntetést nem kapott, de még csak nem is vizsgálták az esetet.
Sargeant torpedózása:
Not that anyone cares but Logan Sargeant should absolutely get 3-place grid penalty for the next race
Regardless if its for P1 or for P20 you've got to have consistency pic.twitter.com/As5hMldwS6
— Aldas🇱🇹 (@Aldas001) April 2, 2023
Ezért nem büntették Verstappent
Miután a leintést követően elpanaszolta, hogy szerinte az első körben Lewis Hamilton leszorította őt a pályáról, a felügyelők pedig szembementek az előzésre vonatkozó szabályokkal, amikor ezt annyiban hagyták, Max Verstappenről terjedni kezdett egy felvétel a közösségi médiában, amelyben az látható, hogy a harmadik rajtnál a holland pilóta a megszokottnál előrébb állt be a rajtkockába, első kereke pedig túllógott a rajtkocka elejét jelző fehér vonalon.
Wow.
Max want to get any closer to going past his grid box?! 🤯 pic.twitter.com/2oW4tXqe8H
— Matt Gallagher (@MattP1Gallagher) April 2, 2023
Sokan természetesen rögtön Verstappen győzelmének elvételét követelték, mondván, Fernando Alonsót a Szaúd-arábiai Nagydíjon, Esteban Ocont pedig a Bahreini Nagydíjon büntették meg azért, mert oldalra kilógott a rajtkockából. A kétszeres világbajnok azonban az Alpine és az Aston Martin versenyzőjével ellentétben semmi szabálytalant nem csinált, a sportszabályzat ugyanis kimondja, hogy a rajtkocka elejét jelző fehér vonalat az első kerekek futófelülete nem lépheti át. És mivel Verstappen gumijának futófelülete nem lógott túl a vonalon, szabályosan foglalta el a helyét.
Ezzel szemben az oldalirányba történő kilógásnál nem a futófelületet nézik, hanem az abroncs oldalfalát.
A Haas vitatta a végeredményt
A legtovább a felügyelők a Haas-istálló óvásával voltak elfoglalva a végeredmény szempontjából lényeges vizsgálatok közül, az amerikai istálló ugyanis vitatta a futam végeredményét. Egészen pontosan azt kifogásolták, hogy a versenyirányítás a harmadik rajt előtti állást vette alapul, miután harmadszor, egyben utoljára megszakította piros zászlóval a versenyt.
Chaos. Chaos?! 🤯
An absolutely insane race restart in Australia 🙃#AusGP #F1 pic.twitter.com/hjGrjWBixS
— Formula 1 (@F1) April 2, 2023
A Haas ezzel szemben úgy vélte, hogy már a harmadik rajt utáni, a második Safety Car-vonalnál érvényben levő sorrend lett volna a mérvadó, ugyanis azon a teljes mezőny áthaladt azelőtt, hogy érvénybe lépett volna az utolsó megszakítás, azaz nem az történt, mint a 2022-es Brit Nagydíjon, amelyen Csou Kuan-jü hatalmas bukása után szintén azelőtt jött a piros, hogy az élen álló pilóta teljesítette volna az első szektort, ám ott nem mindenki haladt át ezen a bizonyos vonalon.
A Haas azért nyújtott be óvást az ügyben, mert, ha nekik lett volna igazuk, Nico Hülkenberg a hetedik helyett a hatodik pozícióban zárta volna a versenyt. A felügyelők azonban a versenyigazgató meghallgatása után elfogadták, hogy a harmadik rajt sorrendje szolgáltatta a legmegbízhatóbb és leggyorsabb módot az újraindítás, egyben a végeredmény sorrendjének meghatározására, és kiemelték, hogy mindezt a versenyigazgatónak olyan szituációban kellett megtennie, amikor telt a versenyidő, azaz nem ülhettek akármeddig a döntésen.
Ezt figyelembe véve a felügyelők úgy vélték, hogy a versenyirányítás megfelelően járt el.