Az Ausztrál Nagydíj szervezőinek felelnie kellett, amiért a súlyos biztonsági mulasztásaik következtében életveszélyes helyzetek alakultak ki a verseny leintését követően.
Nagy szerencse, hogy nem lett még drámaibb a nem mindennapi véget érő Ausztrál Nagydíj befejezése. A három rajtot, nagy baleseteket és három piros zászlós megszakítást felvonultató verseny végén ugyanis nézők jutottak be a pályára, illetve másztak fel a törmelékfogó kerítés tetejére, ami miatt az FIA sportfelügyelői beidézték a verseny promóterét.
A nagydíj biztonsági személyzetének súlyos mulasztásainak következtében a befutó után szurkolók jelentek meg a célegyenes végén levő korlátmegnyitásban, és legalább egyikük be is jött a pálya széli fűsávra, többen pedig a megnyitásban álltak, illetve a kerítés tetejére másztak.
A nézők illetéktelen helyen tartózkodását Lewis Hamilton jelentette is a rádióban, a versenyirányítás pedig negyedszer is életbe léptette a piros zászlót annak érdekében, hogy a levezető körüket teljesítő versenyzők még lassabban haladjanak, és ne előzhessék meg egymást.
Videó a célegyenes végi behatolásról:
This is so bad
Fans on the track while cars still running, this is why the organisation have been summoned to the FIApic.twitter.com/Wo1BKPA0xu
— Dan – EngineMode11 (@EngineMode11) April 2, 2023
Eközben Nico Hülkenberg a kettes kanyarban kénytelen volt elektronikai probléma miatt félreállni a Haasszal, az autóján levő figyelmeztető jelzés pedig egyértelműen azt mutatta, hogy a kocsihoz nem biztonságos védőfelszerelés nélkül hozzáérni (a német pilóta az ilyenkor bevett eljárás szerint páros lábbal ugrott le róla). A pályára özönlő nézők azonban minden további nélkül hozzá tudtak volna nyúlni a Haashoz, amit, ha megtesznek, akár halálos áramütést is szenvedhettek volna.
Mindezek után a számos incidenst utólag vizsgáló felügyelők az Australian Grand Prix Corporation, azaz a verseny promóterének képviselőjét is beidézték, aki elismerte, hogy hibáztak a biztonsági protokolljaikban és intézkedéseikben, és egyetértett a felügyelőkkel abban, hogy mindkettő „elfogadhatatlan helyzetet teremtett, amely katasztrofális következményekkel járhatott volna.”
Hülkenberg autóját végül a pályabíróknak kellett körbeállni, hogy senki ne tudjon hozzányúlni:
There was the live Haas of Kevin Magnussen still on track with red blinking light on it. Marshalls made a circle surrounding it to stop the spectators from getting near. #AugGP pic.twitter.com/e5HFujHZG8
— Agatha (@AggieAnnaS) April 3, 2023
A felügyelők megállapították, hogy a promóter megsértette az FIA Nemzetközi Sportkódexét, és bár nem róttak ki rá büntetést, arra kötelezték, hogy „sürgősen terjesszen elő egy formális helyreállítási tervet az FIA-nak, amely megfelelően kezeli a súlyos aggályokat”.
A felügyelők emellett továbbították aggályaikat az FIA-nak, illetve az esetet a Motorsport Világtanács elé terjesztették, hogy az eldöntse, kell-e további lépéseket tenni.
A szervezők a mulasztásaik elismerése után arról tájékoztatták a felügyelőket, hogy Victoria állam rendőrségével, az F1-gyel és az FIA-val egyeztetve „átfogó felülvizsgálatot” tartanak a nézők pályára lépésével és a Hülkenberg-incidenssel kapcsolatban, és arra kérték a szövetséget, hogy június végéig adjon nekik időt a vizsgálat lefolytatására.
Nem ez volt egyébként az első alkalom, hogy túl korán jöttek be a nézők a pályára Ausztráliában (több futamhoz hasonlóan itt is engedélyezett, hogy miután az utolsó autó is elhaladt a beengedési pontok mellett és egy zöld jelzést használó jármű szabaddá nyilvánítja a pályát, beengedik a nézőket, hogy együtt ünnepeljenek a versenyzőkkel), hiszen a 2017-es versenyen az utolsó szektorban sikerült őket beengedni, amikor egyes pilóták még a levezető körüket teljesítették.