back to top
2025. május 17. 15:52
Többi

    KezdőlapF1Hamilton hazugsággal állt volna dobogóra, csúnyán megfizetett érte

    Hamilton hazugsággal állt volna dobogóra, csúnyán megfizetett érte

    -

    14 éve ezen a napon idézte be meghallgatásra a McLarent az FIA, mondván, lejáratták a sportágat azzal, hogy Lewis Hamilton és a csapat sportigazgatója hazudott a sportfelügyelőknek. A brit versenyző korábban súlyos büntetést kapott, a wokingi istálló viszont olcsón megúszta az ügyet, bár lehet, hogy nem véletlenül.

    A 2009-es Ausztrál Nagydíj volt Lewis Hamilton első olyan futama, amelyet címvédőként teljesített. A McLaren nagyon nem talált bele az új szabályokba, és a Ferrarival együtt jelentősen visszaestek a mezőnyben. Olyannyira, hogy a brit versenyző mindössze a tizenötödik helyet szerezte meg az időmérőn, ráadásul váltócsere miatt csupán a tizennyolcadik pozícióból indulhatott.

    A futamon viszont megmutatta, hogy miért az egyik kedvence az Albert Park. Nyilvánvaló, hogy a körülmények a kezére játszottak, de így is megsüvegelendő, hogy az akkor 24 éves pilóta a negyedik helyen találta magát, miután Sebastian Vettel és Robert Kubica ütközése miatt beküldték a biztonsági autót. Tekintve, hogy a Safety Car az utolsó kör végén hajtott be a bokszba, normális esetben simán befutottak volna abban a sorrendben, ahogyan a biztonsági autó megjelenésekor haladtak, ám időközben valami mégis megváltozott.

    Embed from Getty Images

    Hamilton remek eredményt ért el a pályán a gyenge McLarennel

    A Safety Car beküldésekor Hamilton előtt autózó Jarno Trulli ugyanis hibázott és elfékezte magát az utolsó előtti kanyarban, aminek következtében lecsúszott a pályáról. Hamilton nem tudott mit csinálni – elvégre meg nem állhatott – és elment az olasz pilóta mellett, aki azonban az utolsó körben visszaelőzte őt. Ebből alakult ki később a botrány.

    Trulli még ünnepelhetett a dobogón a Brawn GP versenyzőivel, Jenson Buttonnal és Rubens Barrichellóval, azonban nem sokkal később a sportfelügyelők 25 másodperces időbüntetéssel sújtották Hamilton visszaelőzéséért, hiszen a szabályokban egyértelműen benne van, hogy biztonsági autós fázis alatt tilos az előzés. A büntetés következtében Trulli visszaesett a tizenkettedik helyre, Hamilton pedig megörökölte a dobogóját, miként a McLaren világbajnoka mögött a többiek is előreléptek egyet. A Toyota fellebbezett a döntés ellen, amit elutasítottak, ezért úgy tűnt, hogy hiába a McLaren visszaesése, Hamilton dobogós helyen kezdi az új idényt.

    A fordulat az egy héttel későbbi Malajziai Nagydíj hétvégéjének elején jött el, amikor a sportfelügyelők ismét beidézték az érintetteket. Mint kiderült, Hamilton, valamint a McLaren akkori sportigazgatója, Dave Ryan Ausztráliában egyaránt hazudtak a sportfelügyelőknek, amikor azt mondták, hogy Hamilton nem szándékosan engedte maga elé a korábban hibázó Trullit, hanem az olasz pilóta egyszerűen fogta magát, és visszaelőzte a McLarent.

    Csakhogy az FIA-nak feltűnt, hogy Hamilton a sajtónak éppen az ellenkezőjét nyilatkozta annak, mint amit a felügyelőknek mondott. 

    „A biztonsági autós fázis alatt Trulli mögött haladtam, és bár egyértelmű, hogy biztonsági autó alatt nem lehet előzni, ő kicsúszott a fűre – gondolom hidegek voltak a gumijai –, én pedig hiába lassítottam, amennyire tudtam, kénytelen voltam elmenni mellette. Szóltak, hogy engedjem vissza magam elé, de nem tudom, hogy ez szabályos-e. Ha nem, akkor nekem kellett volna harmadiknak lennem” – mondta Hamilton még Trulli büntetése előtt.

    Embed from Getty Images

    Trulli a dobogón 

    A felügyelők ezen nyilatkozat alapján meghallgatták az érintettek csapatrádiózását, amiből kiderült, hogy Hamiltont egyértelműen utasították az elengedésre. „Lewis, el kell engedned a Toyotát. Engedd el a Toyotát!” – szólt Hamilton fülére a mérnöke, mire ő egy „okéval” reagált, és a négyes kanyar után lehúzódott az ideális ívről.

    Ezután kisebb zavar lépett fel, mert miután elment mellette, Trulli lelassított Hamilton előtt, aki nem értette, hogy az olasz miért csinálja ezt. A Toyota pedig nem látta az elengedést, és amikor megkérdezték Trullitól, hogy miért került hirtelen a McLaren elé, ő azzal felelt, hogy Hamilton „nagyon-nagyon-nagyon” lelassított, és „azt gondoltam, hogy visszaadja a helyet, úgyhogy megelőztem, majd lelassítottam, hogy visszaengedjem, de nem előzött vissza.”

    Trulli ebből arra a következtetésre jutott, hogy Hamilton valóban szándékosan engedte őt el, mint ahogyan így is volt. Visszaelőzni pedig azért nem előzte az olaszt, mert közben arra utasították, hogy ne tegye, és maradjon a 4. helyen.

    Hamilton interjúját és az ominózus rádiózást IDE KATTINTVA lehet visszanézni.

    A sportfelügyelők ezért megváltoztatták korábbi ítéletüket, és Hamiltont kizárták az Ausztrál Nagydíjról. Az ezt követő sajtótájékoztatón a brit versenyző elnézést kért a sportfelügyelőktől és az FIA-tól, és kijelentette, azt az utasítást kapta, hogy tartsa vissza az elengedésről szóló információt. Emellett hangsúlyozta, hogy nem hazug ember, és bocsánatot kért a szurkolóitól is.

    Az pedig csak évekkel később derült ki, hogy az eset hatására a visszavonulás is megfordult a fejében. „Sok volt ez mindazok után, ami történt. Nagyon fontos nekem, hogy az emberek miként tekintenek rám. Azt gondoltam, »Hé, talán nem kellene ebben a sportágban lennem.« De a McLaren az álomcsapatom, és szerencsésnek kell tartanom magam, hogy az F1-es pályafutásom kezdete óta itt versenyezhetek. Soha nem akartam másik csapatban versenyezni, úgyhogy azon a pontom nem vágytam a csapat elhagyására, csak a versenyzés befejezésére. Egy pillanatig azt gondoltam, »Ez túl sok, hogyan fogok felállni ebből?«”

    „Imádom a versenyzést, csak nem tudtam, hogy… olykor egyszerűen csak túl nehéz megbirkózni a következményekkel. Nehéz megbirkózni az olyan emberekkel, akik egyből rólad kezdenek el beszélni, amint hátat fordítasz nekik. Ez negatív energiákat szült és ezt nem szeretem. Ugyanakkor hamar rájöttem, hogy nemcsak negatív energia van, és rengeteg támogatást és tiszteletet is kaptam. Ez erősebbé tett, hihetetlen élmény volt. Nem tudom megjósolni a jövőt, de imádom a sportot, ezt mindig is mondtam. Imádok nyerni igazságos módon, a becsületesség nagyon fontos nekem.”

    Hogy Hamilton túltette magát a történteken, azt a 2010-es Ausztrál Nagydíj is mutatta, hiszen egy év múlva odáig ment, hogy pozitív emlékként emlegette a futamot.

    „Mindig nagyszerű élményeim voltak itt, ezért nem tartom rossznak a tavaly szerzett tapasztalatokat – fogalmazott a 2010-es Ausztrál Nagydíj előtt. – Úgy tekintek erre, mint egy ugródeszkára az életemben, amiből rengeteget tanultam. Az első évemben dobogós helyezést értem el Melbourne-ben az első nagydíjamon, majd 2008-ban idejöttem, és nyertem. Ne felejtsük el, hogy tavaly is nagyszerű futamot teljesítettem. A rajtrács utolsó helyéről a negyedik pozícióba jöttem fel, szóval ez is egy jó élmény volt.”

    Embed from Getty Images

    Hamilton bocsánatot kért Malajziában

    Ami Ryant illeti, a döntés kihirdetése után a McLaren azonnal felfüggesztette őt, és már Sepangban sem volt ott, később pedig ki is rúgták. Itt azonban még nem volt vége, ugyanis 14 éve ezen a napon az FIA beidézte egy meghallgatásra a McLarent, mondván, a szervezet Nemzetközi Sportkódexét megszegve a wokingiak lejáratták a sportágat.

    A meghallgatásra április 29-én került sor, és a McLaren öt pontban is elismerte bűnösségét. A csapat olcsón megúszta, hiszen háromfutamos eltiltással sújtották őket, ám egy évre felfüggesztve, ami végül nem is lépett életbe. Sokak szerint a büntetés azért volt ennyire enyhe, mert Ron Dennis nem sokkal korábban mondott le a McLaren Racing vezérigazgatói posztjáról.

    Hamilton a 2010-es Ausztrál Nagydíjon is bajba került, erről testvéroldalunkon az alábbi cikkben írtunk:

    A gumit égető Hamiltont elkapták a rendőrök – ilyen volt belülről a hatalmas felhajtást kiváltó eset

    Friss