2024. április 16. 09:12

KezdőlapF1Hamilton hazugsággal állt volna dobogóra, csúnyán megfizetett érte

Hamilton hazugsággal állt volna dobogóra, csúnyán megfizetett érte

-

14 éve ezen a napon idézte be meghallgatásra a McLarent az FIA, mondván, lejáratták a sportágat azzal, hogy Lewis Hamilton és a csapat sportigazgatója hazudott a sportfelügyelőknek. A brit versenyző korábban súlyos büntetést kapott, a wokingi istálló viszont olcsón megúszta az ügyet, bár lehet, hogy nem véletlenül.

A 2009-es Ausztrál Nagydíj volt Lewis Hamilton első olyan futama, amelyet címvédőként teljesített. A McLaren nagyon nem talált bele az új szabályokba, és a Ferrarival együtt jelentősen visszaestek a mezőnyben. Olyannyira, hogy a brit versenyző mindössze a tizenötödik helyet szerezte meg az időmérőn, ráadásul váltócsere miatt csupán a tizennyolcadik pozícióból indulhatott.

A futamon viszont megmutatta, hogy miért az egyik kedvence az Albert Park. Nyilvánvaló, hogy a körülmények a kezére játszottak, de így is megsüvegelendő, hogy a az akkor 24 éves pilóta a negyedik helyen találta magát, miután Sebastian Vettel és Robert Kubica ütközése miatt beküldték a biztonsági autót. Tekintve, hogy az a Safety Car a múlt heti alkalomhoz hasonlóan csak az utolsó kör végén jött ki, normális esetben simán befutottak volna abban a sorrendben, ahogyan voltak.

Embed from Getty Images

Hamilton remek eredményt ért el a pályán a gyenge McLarennel

A mezőny többi tagjával nem is volt gond, de a Hamilton előtt autózó Jarno Trulli hibája, mint kiderült, hatalmas lavinát idézett elő. A Toyota versenyzője elfékezte magát az utolsó előtti kanyarban, aminek következtében lecsúszott a pályáról. Ellenfele ekkor nem tudott mit csinálni, elment az olasz pilóta mellett, aki azonban az utolsó körben visszaelőzte őt, és ebből alakult ki később a botrány.

A sorrend tehát összességében nem változott, így Trulli ünnepelhetett a dobogón a Brawn GP versenyzőivel, Jenson Buttonnal és Rubens Barrichellóval. Azonban nem sokáig örülhetett, mivel a sportfelügyelők 25 másodperces időbüntetéssel sújtották, aminek következtében egyrészt ő visszaesett a tizenkettedik pozícióba, másrészt Hamilton és a mögötte lévők egy helyet nyertek. A Toyota fellebbezett a döntés ellen, de azt elutasították, ezért úgy tűnt, hogy hiába a teljesítménybeli visszaesés, Hamilton dobogós helyen kezdi az új idényt.

A fordulat az egy héttel későbbi Malajziai Nagydíj hétvégéjének elején jött el, amikor a sportfelügyelők ismét beidézték az érintetteket. Mint kiderült, Hamilton, valamint a McLaren akkori sportigazgatója, Dave Ryan szó szerint hazudtak a sportfelügyelőknek, amikor azt mondták, hogy a címvédő nem kapott utasítást arra, hogy engedje vissza maga elé Trullit.

Csakhogy két dolog is lebuktatta őket. Egyrészt a rádióforgalmazásból kiderült, hogy mérnöke arra kérte Hamiltont, hogy engedje vissza maga elé ellenfelét. Ezután a Toyotánál is volt egy kisebb káosz, mert utána Trulli is visszalassított, de Hamiltonnak nem engedték, hogy előzzön. A másik bizonyítékot pedig maga a brit pilóta szolgáltatta, ugyanis a nyilvánosságban az igazat állította.

A sportfelügyelők ezért megváltoztatták korábbi ítéletüket, és Hamiltont súlyosan megbüntették: kizárták az Ausztrál Nagydíjról. Az ezt követő sajtótájékoztatón a brit versenyző elnézést kért a sportfelügyelőktől és az FIA-tól, és kijelentette, azt az utasítást kapta, hogy tartsa vissza az információt. Emellett hangsúlyozta, hogy nem hazug ember, és bocsánatot kért a szurkolóitól is. Egy év múlva pedig már odáig ment, hogy pozitív emlékként emlegette a futamot.

„Mindig nagyszerű élményeim voltak itt, ezért nem tartom rossznak a tavaly szerzett tapasztalatokat – fogalmazott a 2010-es Ausztrál Nagydíj előtt. – Úgy tekintek erre, mint egy ugródeszkára az életemben, amiből rengeteget tanultam. Az első évemben dobogós helyezést értem el Melbourne-ben az első nagydíjamon, majd 2008-ban idejöttem, és nyertem. Ne felejtsük el, hogy tavaly is nagyszerű futamot teljesítettem. A rajtrács utolsó helyéről a negyedik pozícióba jöttem fel, szóval ez is egy jó élmény volt.”

Embed from Getty Images

Hamilton bocsánatot kért Malajziában

Ami Ryant illeti, a döntés kihirdetése után a McLaren azonnal felfüggesztette őt, és már Sepangban sem volt ott, később pedig ki is rúgták. Itt azonban még nem volt vége, ugyanis 14 éve ezen a napon az FIA beidézte egy meghallgatásra a McLarent, mondván, a szervezet Nemzetközi Sportkódexét megszegve a wokingiak lejáratták a sportágat.

A meghallgatásra április 29-én került sor, és a McLaren öt pontban is elismerte bűnösségét. A csapat olcsón megúszta, hiszen háromfutamos eltiltással sújtották őket, ám egy évre felfüggesztve, ami végül nem is lépett életbe. Sokak szerint a büntetés azért volt ennyire enyhe, mert Ron Dennis nem sokkal korábban mondott le a McLaren Racing vezérigazgatói posztjáról.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss