Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke bejelentette, hogy két vezető szakember lényegében helyet cserél a csapatnál. Mindezt azok után, hogy nemrég még arról beszélt, hogy az egykori technikai igazgató már nem vesz részt az F1-gyel kapcsolatos munkában.
James Allison 2021 nyarán távozott a Mercedes technikai igazgatói posztjáról. A csillagos istállóhoz 2017-ben csatlakozó szakember feljebb lépett a ranglétrán, és műszaki főigazgatónak nevezték ki, ahol a különböző projekteket felügyelte, ennélfogva a Forma-1-gyel már nem foglalkozott napi szinten. Helyére Mike Elliottot nevezték ki, ám a két mérnök most helyet cserél.
Mindezt Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke jelentette be az Autosportnak nyilatkozva. Az új fejlemény már csak azért is kifejezetten érdekes, mert az osztrák üzletember, ha nem is átverte, de félrevezette az F1-es közvéleményt. Nemrég ugyanis még arról beszélt, hogy Allison nem vesz részt a Forma-1-et érintő munkában, hanem más projekteknek szenteli az életét.
Mégsem lesz megmentő a Mercedes kulcsembere – nem tér vissza, hogy kihúzza a bajból a csapatát
„Ezt a folyamatot nagymértékben Mike Elliottnak irányította – fogalmazott az 51 esztendős csapatfőnök. – Szóval felcseréltük a szerepeket. Mike feljebb lépett a műszaki főigazgatói pozícióba, mivel briliáns elmével rendelkezik. James pedig visszatért a technikai igazgatói posztra, és Mike-nak fog jelenteni.”
Sokan alighanem arra gondolnánk, hogy a Mercedes felső vezetése döntött így, ám, ahogyan Wolff szavaiból is kiderül, ez nem így történt, hiszen Elliott kezdeményezte a helycserét. A brit szakember úgy gondolta, hogy képességei sokkal többet érnek Allison posztján, míg honfitársára ennek ellenkezője az igaz, és megállapodtak a váltásban.
„Az önvizsgálat csodálatra méltó, Mike pedig úgy értékelte, hogy Jamesszel egy gladiátor van a fedélzeten, a csapat pedig érte és vele együtt megy tűzbe – fogalmazott Wolff. – Mike arra a következtetésre jutott, hogy a megközelítése és a képességei a szervezet továbbfejlesztése során hasznosulnak a technikai tudástól az emberi kvalitásokig, és olyan struktúra felállításában [vesz részt], amely hosszú éveken át sikeres lehet. Olyan struktúrát kell létrehozni, amely fenntarthatóan sikeres lehet a következő generáció számára. Hatalmas változásokat látunk a technikai fejlesztések, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás terén.”
„Ugyanakkor azt is meg kell vizsgálni, hogyan kell megszervezni és felépíteni egy modern Forma-1-es csapatot, milyen újításokat lehet bevinni. Mike úgy látja, hogy nagyon is a helyén van, egy remek képességű mérnök, aki nagyon hiteles és elismert a szervezeten belül. Ő lesz a trénere a legmagasabb rangú embereknek. Nagyon örülök, hogy Mike saját maga hozta meg ezt a döntést, hogy ebbe a szerepkörbe helyezze magát. Mind ő, mind James erre a következtetésre jutott, mivel mindketten zseniálisak.”
A hetente csupán három napot dolgozó Allisonnal ellentétben Elliott teljes munkaidőben fogja betölteni a számára új pozíciót, miközben a másik brit szakember továbbra is részt vesz az Amerika-kupa projektjében. Wolff emellett hozzátette, hogy más területen is lesznek változások, többek között az autó tervezéséért felelős szakemberek esetében.
„John Owennek mint főtervezőnek egészen más volt a munkaköre a költségplafon [ideje] alatt, mert az autó tervezésének kreatív része mellett rengeteg pluszmunka volt – jelentette ki. – Az történt, hogy főtervezőből költségplafon-ügyintéző lett. Szóval megosztottuk a szerepkörét. John marad a főtervező, de [helyettesét] Giacomo Tortorát megbíztuk, hogy legyen mérnöki igazgató. Mindez azt jelenti, hogy John a konkrétumokra koncentrálhat az autótervezés során, Giacomo pedig a tervezőirodára és a szervezet fejlesztésére.”
Allison visszatérését rövid távon aligha fogja megérezni az idényt gyengén kezdő Mercedes. A brackley-i istálló jelentős fejlesztési csomaggal készül, amely a keskeny oldalszekrényekre alapuló koncepciót is érintheti. Wolff elmondta, nem fognak irányt váltani. „Jelenleg van egy út, amelyről úgy gondoljuk, hogy az a helyes – szögezte le. – Csak más személyiségek vannak, illetve más a vezetési struktúra.”