2024. május 02. 03:10

KezdőlapF1Kora Alonsójának indult, csak egy évig volt az F1-ben, de eldöntött egy...

Kora Alonsójának indult, csak egy évig volt az F1-ben, de eldöntött egy vb-címet, ki az?

-

Ma ünnepli 45. születésnapját Esteban Tuero, aki nagyon fiatalon mutatkozott be a Forma-1-ben, ám csak egy szezont töltött el a legjobbak között. Az argentin pilóta azonban így is közvetett módon véget vetett Michael Schumacher bajnoki reményeinek.

45 éve ezen a napon született Esteban Tuero, akinek rendkívül furcsán alakult a Forma-1-es pályafutása. Erről talán az a legsokatmondóbb adat, hogy az argentin expilóta bő 3 évvel idősebb Fernando Alonsónál, és ennek megfelelően 3 esztendővel korábban debütált, mint a spanyol versenyző. Visszavonulásuk időpontja között viszont minimum negyed évszázad, de valószínűleg annál is nagyobb lesz a különbség.

Tuero édesapja szintén autóversenyző volt, így ebből a szempontból megvolt számára az ideális háttér a versenyzői karrierhez. Ráadásul szülővárosa rendkívül közel fekszik az Argentin Nagydíj helyszínéhez, az Oscar Gálvez versenypályához, és bár az 1981-es futam után hosszú szünet következett, a Forma-1 így is nagy népszerűségnek örvendett hazájában.

Ennek megfelelően hétéves korában elkezdett gokartozni, ami egészen 1992-ig tartott, de ez idő alatt csak argentin sorozatokban vett részt. A következő évben már együléses autóval versenyzett, egészen pontosan a Formula Renault-ban. Ezt követően a Formula Hondába igazolt, ahol sikerült megszereznie a bajnoki címet.

1995-ben versenyzett először Európában, ebben az évben óriási előnnyel húzta be az olasz nemzeti Forma-2000-es bajnokságot. Már ekkor debütált az olasz Forma-3-as sorozatban is, 1996-ban pedig az ott nagycsapatnak számító Colonihoz igazolt. Ebben az időszakban már a Forma-1-es csapatok is felfigyeltek rá: bár a Benetton is érdeklődött iránta, de végül a Minardi tesztpilótája lett, mindössze 18 évesen.

Az 1996-os idényt viszonylag jól kezdte, Monacóban például az egy évvel később pont a Minardinál bemutatkozó Jarno Trullival csatázott a győzelemért, mielőtt kiesett. Idény közben viszont váltott, ám a Forma-3000-ben nagyon haloványan teljesített, aminek következtében nem is volt maradása. Tuero azonban nem a Forma-3-ba való visszatérést, hanem a Formula Nippont, vagyis a mai japán Super Formulát választotta.

A még mindig csak 19 éves versenyző mindössze egyetlen pontot gyűjtött, ám eközben sikerült akkora távot teljesítenie, hogy az FIA-tól megkapja az induláshoz szükséges szuperlicencet. Mivel a Minardinál nagyon elégedettek voltak a tesztpilótaként nyújtott teljesítményével, ezért szerződtették a következő szezonra. Mindez azonban nem mindenkinek nyerte el a tetszését.

„Tuero miatt én aggódnék – nyilatkozta akkoriban az 1996-ban visszavonult Martin Brundle immáron televíziós szakértőként. – Nem szeretnék a pályán látni ennyire csekély tapasztalattal rendelkező srácokat. Ha nem kvalifikálja magát a versenyre, az időmérőn akkor is útban lesz. Ha pedig el tud indulni a futamon, biztosan sokszor lekörözik, ezért nagyon észnél kell majd lennie. Őszintén szólva nem örülök, hogy ennyire megbízhatatlan versenyzők is itt lehetnek.”

Embed from Getty Images

Tuero minden idők harmadik legfiatalabb pilótájaként debütált az F1-ben

A kritikák ellenére Tuero megkapta a rajtengedélyt, így Melbourne-ben a 20. születésnapja előtt, akkoriban minden idők harmadik legfiatalabb pilótájaként állhatott rajthoz, és ezen a ranglistán még ma is a nyolcadik helyet foglalja el. Az időmérőn ráadásul úgy tűnt, hogy csattanós választ ad a kritikusoknak, hiszen a tizenhetedik helyet szerezte meg, megelőzve például csapattársát, Nakano Sindzsit, valamint az előző évi Monacói Nagydíj győztesét, Olivier Panist.

A futam viszont már korántsem sikerült annyira jól: a rajtnál kiugrott, amiért 10 másodperces büntetéssel sújtották, majd ugyanilyen szankcióban részesült bokszutcai gyorshajtás miatt, mielőtt motorhiba miatt kiesett. Brazíliában a váltó ment tönkre, míg hazájában a csapat elrontotta a kerékcserét, aztán pedig kipördült.

Három forduló után tehát Tuero befejezett futam nélkül állt. A rossz sorozat a San Marinó-i Nagydíjon tört meg, ahol a nyolcadik helyen zárt. Mindez elsőre jól hangzik, de egyrészt abban az időben ezért nem járt pont, másrészt összesen kilencen értek célba, és kétkörös hátrányt szedett össze a futamgyőztes David Coultharddal szemben. Spanyolországban a tizenötödik pozícióban látta meg a kockás zászlót, miután ismét túl gyorsan hajtott a bokszban, amiért stop&go büntetést kapott.

A következő tíz futamból mindössze kettőn ért célba: Hockenheimben a tizenhatodik, Monzában a tizenegyedik lett. Ekkor érkezett meg a mezőny Szuzukába, a szezonzáró helyszínére. Tuero szokás szerint a mezőny hátuljában harcolt, és a 29. körben hátulról nekiment Takagi Toranoszuke Tyrrelljének. Minardija a levegőbe emelkedett, a becsapódás során pedig több csigolyája is megsérült.

Hibájával Tuero, bár csak közvetetten, de végleg pontot tett a világbajnoki címért folytatott harc végére. Michael Schumachernek 5 ponttal kellett volna többet szereznie Mika Häkkinennél ahhoz, hogy harmadszor is felérjen a csúcsra. A Ferrari pilótája már akkor sem állt jól, de a balesetből származó törmelék miatt kapott defektje volt számára a végső csapád, végül be sem fejezte a versenyt.

Bár Tuero nem nyújtott jó teljesítményt, a Minardi a következő idényre is vele számolt. Az argentin versenyzőnek azonban egészen más elképzelései voltak a jövőjét illetően: az első tesztek után általános megdöbbenésre bejelentette a Forma-1-ből történő visszavonulását. A pontos okokat azóta sem árulta el, de könnyen lehet, hogy a szuzukai sérüléséből soha nem gyógyult fel száz százalékosan.

Versenyzői pályafutását azonban folytatta, és rövidesen hazatért Argentínába, ahol egészen 2016-ig, vagyis 38 éves koráig versenyzett. Ami a nemzetközi szereplést illeti, 2008-ban lehetőséget kapott a GT-bajnokságban egy Ferrari 550-GTS Maranello volánja mögött. 2020-ban közúti balesetet szenvedett motorral, aminek következtében csuklója és bordái összesen három helyen törtek el.

Friss