Egy számára szerencsés biztonsági autós fázisnak köszönhetően Sergio Pérez nyerte az Azeri Nagydíjat, amelynek végén hajmeresztő jelenetsor játszódott le a bokszutcában.
Hiába vette át a vezetést a pole pozcióból rajtoló Charles Leclerc-től rögtön a verseny elején, Max Verstappen kezei közül kicsúszott a győzelem Bakuban, amikor a testvércsapat autójának balesetére elhamarkodottan reagált a Red Bull. Miután a címvédő két pozíciót is veszített a nem sokkal ezután életbe lépő biztonsági autós fázis alatt, az egyiket vissza tudta szerezni, de az első helyet megöröklő csapattársával már nem tudott mit kezdeni.
Pérez megnyeri az idei negyedik versenyt:
Another street party for Checo Perez 🥳#AzerbaijanGP @redbullracing pic.twitter.com/1oJLUJz8ES
— Formula 1 (@F1) April 30, 2023
A két Red Bull külön ligában versenyzett, amit jól mutat, hogy Charles Leclerc a győztes Sergio Péreztől 21 másodperccel lemaradva lett harmadik. A monacói pilóta mögött az őt egész versenyen át üldöző Fernando Alonso hozta be a negyedik helyen az Aston Martint, míg a másik Ferrarival Carlos Sainz lett az ötödik. A Scuderia spanyoljának nem volt valami fényes versenye, hiszen 24 másodpercet kapott a csapattársától, és folyamatosan a tükröket kellett figyelnie, hogy a tőle rendszerint DRS-távolságon belülre kerülő Lewis Hamilton ne előzze őt meg.
A hétszeres világbajnok mögött Lance Stroll, George Russell, Lando Norris és Cunoda Juki végzett még pontszerző helyeken, a leggyorsabb kör és az azért járó egy pont pedig Russellé lett, miután a Mercedes pilótájának lehetősége volt az utolsó köre lágy gumira váltani.
Leclerc csak három körön át vezetett
Leclerc-nek simán sikerült megtartani a vezetést a rajt után, és a két Red Bull sem különösebben kakaskodott egymással. Alonso a hatodik helyen a kettes kanyar előtt benézett Hamilton mellé, de nem vállalta a bevetődést. Hátrébb eközben már volt némi kontakt, Alex Albon megpöckölte Oscar Piastrit, miközben Kevin Magnussen Valtteri Bottasnak ment neki.
Már az első körben látszott, hogy Leclerc-nek nincs meg a tempója ahhoz, hogy leszakítsa magáról Verstappent, és az is kérdéses volt, hogy az állítható hátsó szárny engedélyezéséig maga mögött tudja-e tartani a hollandot. Végül maga mögött tudta, ám a 3. kör végén a címvédő az első alkalommal elviharzott mellette, amikor használhatta a DRS-t a célegyenesben.
Hamarosan Sergio Pérez is követte Verstappen példáját, majd a csapattársa után eredt, és sikerült DRS-távolságon belülre kerülnie, a csata viszont elmaradt, Nyck de Vries ugyanis lekoccolta a falat a hatos kanyarban, amitől eltört a felfüggesztése, és kénytelen volt a bukótérbe parkolni az Alpha Taurit.
LAP 10/51
De Vries has ground to a halt. The Dutchman's out!
⚠️ @MercedesAMG SAFETY CAR ⚠️#AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/CnEOcTtg3m
— Formula 1 (@F1) April 30, 2023
De Vries a bukótérben
Verstappennel elkapkodták a kerékcserét
A Red Bull erre azzal reagált, hogy azon nyomban kihívta kerékcserére Verstappent, ám közvetlenül ezután, a 11. körben a versenyirányítás beküldte a biztonsági autót, amin a holland rajta vesztett, és amikor mindenki lecserélte a közepes gumikat, a harmadik helyen találta magát Pérez és Leclerc mögött.
Nem Verstappen volt ugyanakkor az egyetlen, akinek rosszul jött ki a Safety Car, hiszen Lewis Hamilton is közvetlenül annak megjelenése előtt járt a szerelőinél, majd az újraindítás előtt a 10. helyen találta magát.
Bernd Mayländer a 13. kör végén hagyta el a pályát, a mezőny pedig Pérez, Leclerc, Verstappen, Sainz, Alonso, Russell, Stroll, Ocon, Hülkenberg, Hamilton sorrendben lódult neki a hátralevő 38 körnek, miközben a Haas és az Alpine versenyzőjének még volt hátra egy kerékcseréje, ők ugyanis kemény gumin kezdtek, és a biztonsági autó alatt nem álltak ki a bokszba.
Az újraindítás után mindkét Aston Martin előrejött egy helyet: Alonso Sainz mellé szúrt be agresszív módon, Stroll pedig Russellt előzte meg. A Mercedes fiatalabbik britjét a kör végén az Ocont és Hülkenberget addigra levadászó Hamilton is elkapta, majd nem sokkal később Stroll mellett is elment.
De nemcsak az üldözők között, hanem az első három helyen is történt változás, mivel Verstappen most nem várt a DRS engedélyezéséig, és az újraindítás után, a hármas kanyar előtt elment Leclerc mellett.
Pérez tökéletesen vezetett
Mire nyithatóvá vált az állítható hátsó szárny, Pérez elhúzott annyira Verstappentől, hogy csapattársa ne tudja támadni őt. A két Red Bull rohamtempóban rázta le magáról Leclerc-t, miközben Verstappen hamarosan egyensúlyproblémákra kezdett panaszkodni. Hogy enélkül lett-e volna esélye Pérez ellen, azt már soha nem tudjuk meg, de mindketten a határon autóztak, és egy-egy alkalommal a védőfalat is eltalálták a 15-ös kanyarban.
Hátrébb Alonso próbálta becserkészni a dobogóért Charles Leclerc-t, de hiába került egy ponton egy másodpercen belülre, nem tudta érdemben támadni a Ferrarit. Ugyanez volt a helyzet a Sainzot az 5. helyért üldöző Hamilton esetében is.
Így aztán a várt izgalmak elmaradtak, és az első 8 helyen a 20. kör után már nem történt változás. Ocon és Hülkenberg kiállása után a 9. helyet Lando Norris, a 10. pozíciót pedig Cunoda Juki szerezte meg.
Az idei szezon negyedik versenye után Max Verstappen előnye 6 pontra csökkent a pontverseny élén Sergio Pérezzel szemben. A holland pilóta 33 ponttal vezet a 3. helyezett Fernando Alonso előtt, miközben a Red Bull előnye 68 pont az Aston Martin, 104 pont a Mercedes, és 118 pont a Ferrari előtt.
Az Azeri Nagydíj végeredménye:
RACE CLASSIFICATION
Checo ❤️ Baku#AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/OUSjtFKz4u
— Formula 1 (@F1) April 30, 2023
Ocon majdnem elütött néhány fotóst
Mivel a Haas és az Alpine is arra játszott, hogy egy verseny végi biztonsági autós fázis vagy piros zászló ingyen kerékcserével ajándékozza meg őket, az utolsó pillanatig kivártak. Végül egyik sem következett be, ám amikor Esteban Ocon az utolsó előtti körben a bokszba hajtott, hogy megejtse a kötelező kiállását, az első három helyezett számára elkerített részen már nagy létszámban gyülekeztek a fotósok, akiket meglepetésként ért a bokszutcába versenytempóban érkező Alpine.
Több fotós is közvetlenül Ocon útjában ácsorgott, majd amikor meglátták a közelgő autót, gyorsan félreugrottak, de volt legalább egy fotós, aki az utolsó pillanatban vette csak észre az Alpine-t, és éppen, hogy el tudott ugrani előle. Az FIA szóvivője nem sokkal később megerősítette, hogy vizsgálják az esetet.
Ocon fedélzeti kamerájából az eset:
The onboard footage from Esteban Ocon's near miss in the pitlane 😳 pic.twitter.com/OqyKq79nFj
— ESPN F1 (@ESPNF1) April 30, 2023