Max Verstappennek kétségtelenül nem volt szerencséje az Azeri Nagydíjon, amelyet a második helyen fejezett be. Azt viszont nem lehet elvenni a győztes Sergio Péreztől, hogy kifejezetten gyors volt, emellett a címvédő is hozott egy rossz döntést.
Sergio Pérez a sprintfutam után a főversenyt is megnyerte Bakuban, így ismét szorossá vált a világbajnoki címért folytatott harc a két Red Bull között. A mexikói pilóta csapattársához, Max Verstappenhez hasonlóan két győzelemnél jár, és jelenleg 6 pont a hátránya az összetettben. Persze azért még mindig a címvédő az esélyesebb, de ezen a hétvégén a mexikói pilóta volt a jobb, függetlenül attól, hogy a 25 éves versenyzőnek kétségtelenül balszerencséje volt.
Merthogy a Red Bull kihozta őt, amikor Nyck de Vries leparkolta az autóját, miután az 5-ös kanyarban összetörte a bal első felfüggesztését. Első látásra ez már akkor rossz döntésnek tűnt, az AlphaTauri motorja eleinte még járt, így a Red Bullnál gondolhatták azt, hogy megpróbál visszaevickélni a bokszba. Ha pedig ez történik, és kint hagyják az addigra már küszködő Verstappent, akkor Pérez DRS-sel támadhatta volna őt, és nem kizárt, hogy újabb feszültség alakult volna ki közöttük annak kapcsán, hogy melyikük álljon ki előbb.
Végül aztán beküldték a Safety Cart, aminek következtében Pérez és Charles Leclerc 9 másodperccel kevesebbet vesztettek a kiállásoknál, mint Verstappen, így előtte maradtak. Emellett ráadásul a címvédő szinte egész futamon küszködött az autóval, így a második etapban ez is hátráltatta őt Pérezzel szemben. A 33 éves versenyzőnek ellenben szerencséje volt, hiszen 12 körrel a vége előtt a falnak csapta a jobb első kereket, ám De Vriesével ellentétben az ő felfüggesztése nem sérült meg. „Kemény ütés volt – fogalmazott a leintés után. – Nagyon figyeltem a gumit, hogy lássam, nem sérült-e meg.” A mexikói pilóta hozzátette, az ütés bizonyos szempontból még segített is neki, mert utána jobb lett az egyensúlya a kocsinak.
The only barrier to Perez's victory was… a barrier 😵#AzerbaijanGP #F1 pic.twitter.com/NYRH9LOALV
— Formula 1 (@F1) April 30, 2023
Azonban az, hogy Verstappen pusztán a balszerencse miatt kapott ki Péreztől, jelentős leegyszerűsítése a történteknek, ráadásul ez az elmélet a mexikói versenyző érdemeit is aláássa valamelyest. Mark Hughes a The-Race.com-on megjelent elemzésében összeszedte azokat a tényezőket, amelyek ehhez a végeredményhez vezettek Bakuban.
Az első, egyben legegyszerűbb ok, hogy Pérez Bakuban gyorsabb, mint a legtöbb pályán. Mindezt az előző két évben is bebizonyította, amikor Verstappen mögött haladt, és 2021-ben meg is örökölte a győzelmet csapattársa defektje után. Azonban már jóval korábban is megmutatta, hogy mire képes Azerbajdzsánban, hiszen a 2016-os időmérőn csak Nico Rosberg bizonyult nála gyorsabbnak.
Többek között ennek is a következménye, hogy miután mindketten megelőzték Leclerc-t, Pérez nagy nyomást helyezhetett Verstappenre. „Tudtam használni a DRS-t, hogy Maxot arra kényszerítsem, hogy igénybe vegye a gumikat” – fogalmazott. A DRS ezen a pályán körülbelül 3 tizedet jelent körönként, amit a mexikói versenyző a kanyarokban megspórolhatott, így kevésbé használta el az abroncsait.
Ugyanakkor ahhoz, hogy ez a helyzet előálljon, Verstappennek a rossz döntése is kellett. A holland versenyző két körrel korábban előzte meg Leclerc-t, mint csapattársa, és ezalatt lett volna lehetősége elnyúlni tőle. Ezt azonban tudatosan nem tette meg, mert óvni akarta a gumijait, így körönként körülbelül 7 tizedet hagyott benne. Ennek következtében a 2,6-2,7 helyett mindössze 1,2 másodperc volt az előnye Pérezzel szemben, amikor ő is elment a Ferrari mellett. „Utólag belegondolva, néhány kanyarban egyszerűen nem nyomtam elég keményen – ismerte el a címvédő. – Lehettem volna agresszívabb is a gumikkal. Kicsit túl óvatos voltam.”
A futam után Pérez is kiemelte, hogy az első etap volt a kulcs, de persze utána is maga mögött kellett tartania Verstappent. Egy ideig 1 és 1,6 másodperc között mozgott a kettőjük közötti különbség, utána viszont jelentősen megnőtt Verstappen hátránya. A holland versenyző arra panaszkodott,, hogy a beállításokkal küszködött, de valójában ezt sem lehet kizárólag a balszerencse számlájára írni. Csapattársának ugyanis sokkal egyszerűbb a vezetési stílusa, miközben a címvédőnek sokkal kifinomultabb beállításokra van szüksége. Ezt Bakuban csak a verseny végére találta meg, ami már nyilvánvalóan késő volt, de azt elmondta, hogy sokat tanultak belőle. Hamarosan kiderül, hogy a továbbiakban hogyan alakulnak köztük az erőviszonyok.”