Sokszor fel sem tűnik, hogy mi választja el az átlagemberektől, vagy akár csak sok más profi autóversenyzőtől az F1-es pilótákat. Egy korábbi Red Bull-mérnök mutatott egy példát.
Jóllehet, a manapság rendelkezésre álló szimulációs eszközökkel sokkal jobban fel lehet készülni a versenyek előtt arra, hogy mi várja majd a pilótákat az első szabadedzésen, azért így is elképesztő, hogy milyen gyorsan tudnak alkalmazkodni a versenyzők. És persze nemcsak a ritmust kell felvenniük az adott pályán egy-egy hétvége kezdetén, hanem folyamatosan le kell követniük a változó körülményeket és tapadási viszonyokat.
„Valaki megkérdezte tőlem, honnan tudod, hogy hol fékezz, amikor új gumikat kapsz – vetette fel az F1-ben korábban a Minardi, a BAR-Honda és a Super Aguri színeiben versenyző, az Mercedesnek szimulátoros munkát a mai napig végző Anthony Davidson a Sky Sports közvetítésében. – Ezt csak érezni lehet. [Amikor új gumikat kapsz], a kivezető körön érzed, hogy a kormányzás kicsit nehezebb, nagyobb a tapadás, nagyobbak a G-erők. Ehhez kellenek a kiváló képességek, hogy új gumival pont beletalálj abba, hogy meddig mehetsz el. A zongorázáshoz hasonlítva ez olyan, mintha valaki adna neked egy új zongorát azután, hogy az előzővel remekül megy már a játék, és hirtelen még jobban kezdenél el játszani.”
Két Ferrari is összetört Miamiban, Pérezt arcul csapta a valóság (videó)
David Croft, a Sky kommentátora ezután felvetette, érdekes lenne megfigyelni, hogy például Lewis Hamilton egy adott kanyarban mennyivel fékez később az idő előrehaladtával. Noha ez nem teljesen reprezentatív abból a szempontból, hogy milyen gyorsan veszi fel a ritmust, hiszen a pálya állapota is folyamatosan javul, de azért arról érzékletes képet fest, hogy milyen gyorsan alkalmazkodnak a pilóták.
Blake Hinsey, a korábbi Red Bull-mérnökből lett YouTuber és content creator kapott is az alkalmon, és az F1 Tempo segítségével a Twitteren levezette, hogy Max Verstappen miként vette fel a tempót a miami első szabadedzésen. Ehhez az egyes rajtszámú Red Bull második DRS-zóna végén, a 17-es kanyarban mért telemetriai adatait hívta segítségül.
A BRRRAKE néven posztoló mérnök a holland pilóta összes, első szabadedzésen viszonylag kis üzemanyagszint mellett (a mennyiséget persze nem tudjuk, de a köridők alapján így is elkülönül, hogy mikor volt megtankolva az autó) megtett gyorskörét megmutatta. A grafikonon jól elkülönül Verstappen második köre, amelyben csak feltérképezte a pályát, mielőtt a 3., a 6. és a 8. körében gyorskört ment a kemény gumikon, majd a 11.-ben ugyanezt megtette lágyon.
I was listening to the Sky broadcast and @CroftyF1 asked something like "I'd love to see how much later the drivers brake every lap as they [learn the track and the track improves]" – despite having looked at this sort of thing for many years… the results surprised me. pic.twitter.com/8nitK3N0ek
— BRRRAKE (@brrrake) May 5, 2023
Verstappen kevés üzemanyagos gyorsköreinek sebességgrafikonja a 17-es kanyarból
Miután a 3. körben már kemény féktávot vett a 330-340-es tempóval megközelített 17-es kanyar előtt, a 6. körben ennél 18 méterrel később fékezett, és némileg nagyobb tempóval ment át a kanyarcsúcsponton. A 8. körben ezután további 14 méterrel rövidítette le a féktávot, és itt már teljes erővel ugrott rá a pedálra. Akárcsak a 11. körben, ami az első és egyetlen lágy gumis gyorsköre volt. Ebben a körben 8 méterrel korábban fékezett, mint az utolsó kemény gumis mért körén, de egy kicsit így is lecsúszott a kanyarcsúcspontról.
És hogy mit mutat mindezt? Azt, hogy Verstappen egyetlen tapogatózó kör (a 2.) után azonnal a lovak közé csapott, és onnantól kezdve századmásodpercenként faragta le a fékre lépés idejét. Ez egészen pontosan azt jelenti, hogy 330 km/h-s tempóval számolva 18 méterrel későbbi fékezésnél 0,19 századmásodperccel, majd 14 méterrel későbbi fékezésnél az előző legrövidebb féktávjához képest 0,15 századmásodperccel később lépett a fékre.
Mindezt egy újraaszfaltozott, rohamléptekben javuló, minden körben máshogy, de még nem jól tapadó pályán.
A fékezési pontok eltérései a 3. körhöz viszonyítva:
Lap 3: 1st push lap. VER picks his braking marker and rolls into the brakes
Lap 6: pushes the braking point by 18m and rolls a bit much speed into the apex
Lap 8: pushes the braking point a further 14m and absolutely stands on the brake pedal
… pic.twitter.com/r0yySulHUm— BRRRAKE (@brrrake) May 5, 2023