2024. március 29. 13:52

KezdőlapF1Az eddigi összes F1-es futam csupán 1,2%-án történt meg az, ami a...

Az eddigi összes F1-es futam csupán 1,2%-án történt meg az, ami a Miami Nagydíjon

-

Pusztán a statisztikákat nézve tényleg nem volt eseménydús a Miami Nagydíj, hiszen ez volt mindössze az F1 1950 óta íródó történelmének 13. olyan versenye, amelyet minden induló befejezett. Valójában azonban számos dolog történt, amire a fanyalgókat kiosztó Damon Hill már a verseny közben felhívta a figyelmet.

A valóban igencsak eseménytelenre sikerült Azeri Nagydíj után a Miami Nagydíjon bőven volt akció, és bár kétségtelen, hogy nem láttunk igazi klasszikust, túlzó is lenne minden egyes F1-es futamtól azt várni, hogy az év csatáját hozza. Persze, amennyiben csak a puszta statisztikákat nézzük, tényleg nem történt olyan a szezon 5. futamán, amitől az egekbe emelkedhetett volna az átlagnéző vérnyomása, hiszen senki nem esett ki, nem volt biztonsági autós fázis, piros zászló, de még csak a sárga zászlók sem kerültek elő kicsúszás miatt. Utóbbi azért tényleg nagyon ritka.

Verstappen időmérős hibája miatt döngölt mindenkit ilyen simán a földbe Miamiban?

Miként az is, hogy az összes autó befejezi a versenyt. Noha a modern F1-ben már sokkal nagyobb a célba érkezők aránya, mint 20-30 évvel ezelőtt – hogy a még korábbi időkről ne is beszéljünk –, de a Miami Nagydíj így is mindössze a 13. olyan verseny volt a történelem 1084 F1-es futamából, amelyet minden induló befejezett. Legutóbb a 2021-es Török Nagydíjon, azelőtt pedig a 2021-es Belga Nagydíjon volt ilyen, jóllehet, utóbbin versenyt sem láttunk, de a hivatalos statisztikákba így is beleszámít. Hogy mindennek mennyire a megbízhatósághoz van köze, az kristálytisztán kirajzolódik abból, hogy ebből a 13 versenyből 12 a 2005-ös USA Nagydíjtól kezdve esett meg (az is torzít, hiszen csak 6 autó indult rajta), azelőtt pedig csak egy versenyt, az 1961-es Holland Nagydíjat fejezett be minden elrajtoló pilóta. Akkor ez 15 versenyzőt jelentett.

Embed from Getty Images

Az 1961-es Holland Nagydíj rajtja 

Az idei Miami Nagydíj ennek ellenére szolgált érdekességekkel, hiszen a középmezőnyben bőven volt kerék a kerék elleni csata, és azt sem lehet mondani, hogy a győzelem sorsa már nagyon hamar eldőlt, hiszen sokáig kérdéses volt, hogy Max Verstappen meddig húzza a kemény gumikon, és képes lesz-e a második etapban a közepes abroncsokon megelőzni Sergio Pérezt.

Sok szurkoló azonban úgy érezte, hogy ez nem volt valódi csata, és az előzések száma is lehetett volna több, hiszen sok esetben az állítható hátsó szárnnyal is csak vonatkoztak egymás mögött a pilóták. Az 1996-os világbajnok Damon Hill azonban pont ellenkezőleg gondolta, és már a verseny alatt kiosztotta a Twitteren az ott fanyalgókat.

Cunoda Juki, Alpha Tauri, Csou Kuan-jü, Alfa Romeo, Miami Nagydíj
A középmezőnyben azért bőven voltak izgalmak  Fotó: Rudy Carezzevoli/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Egyes emberek nem élvezik ezt a versenyt, ami számomra azt árulja el, hogy nem értik a Forma-1-et. Itt van két srác, akik azért csatáznak, hogy melyikük legyen a világbajnok. Másodpercek töredékéért megy a csata, Maxnak pedig tökéletes bokszkiállásra van szüksége” – írta még azelőtt, hogy Verstappen a kemény gumiról a közepesre váltott volna.

Nyilván nem zajlott körökön átívelő oda-vissza előzgetés az első helyért, de az 1950 óta rendezett versenyek többségén sem, sőt, nagyon sok, előszeretettel visszasírt korszakban rendezett futamon a középmezőnyben sem láttunk annyi pozíciócserét, mint Miamiban.

Vajon itt is a „régen minden jobb volt” elve érvényesül, vagy egyszerűen a 21. századi F1-es drukkerek ingerküszöbe lett sokkal magasabb?


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss