2024. március 29. 00:01

KezdőlapF1Verstappen időmérős hibája miatt döngölt mindenkit ilyen simán a földbe Miamiban?

Verstappen időmérős hibája miatt döngölt mindenkit ilyen simán a földbe Miamiban?

-

Kérdés sem férhetett Max Verstappen győzelméhez a Miami Nagydíjon, ami tekintve, hogy a címvédő a 9. helyről rajtolt, felért egy erődemonstrációval. De lehet, hogy pont a rosszabb rajtpozíció miatt nyerhetett ilyen simán a holland?

Max Verstappen a kilencedik helyről rajtolva is simán megnyerte a Miami Nagydíjat, 12 körrel a verseny vége előtt megelőzve az addig vezető Sergio Pérezt. A holland pilóta győzelme már az első, kemény gumikon teljesített etapja vége felé megkérdőjelezhetetlenné vált, mivel az ellentétes stratégián levő csapattársa a frissebb gumikon is lassabb volt nála, így aztán borítékolni lehetett, hogy a címvédő a kerékcseréje után könnyedén levadássza majd őt.

Az időmérő edzés utolsó szakaszában hibázó, majd Charles Leclerc kicsúszása miatt mért kör nélkül maradó Verstappen a 9. pozíciót sem tudta megtartani a rajtnál, és Valtteri Bottas előretörése miatt visszacsúszott a 10. helyre. Óvatossága azonban tudatos volt. „Az elején csak ki akartam maradni a bajból, mert a körülöttem levők a lehető leggyorsabban pozíciókat akartak nyerni. Tudva, hogy az autónk gyors, megpróbáltam egyesével levadászni őket, amint minden lenyugszik. Ez elég jól működött. Egyszer még két autót is sikerült megelőznöm egyszerre, ami elég szórakoztató volt. Aztán jó volt a tempónk, tudtam vigyázni a gumikra, és amint tiszta lett előttem a pálya, csak el kellett jutnom a kitűzött körszámig” – nyilatkozta a holland az FIA verseny utáni sajtótájékoztatóján.

A Magnussen és Leclerc elleni dupla:

A dupla előzést a célegyenesben mutatta be Kevin Magnussen és Charles Leclerc ellen, majd a 8. körben bevetődött George Russell mellé a 17-es kanyarban, hogy egy körrel később ugyanezt végrehajtsa Pierre Gasly ellen is. A 10. körre a kétszeres világbajnok már a negyedik helyen haladt. A következő áldozat Carlos Sainz volt a 14. körben (még úgy is, hogy a Ferrari versenyzője is nyithatta a DRS-t az előtte autózó Fernando Alonso miatt), majd jöhetett Alonso, aki szemmel láthatóan csak arra ügyelt, hogy minél kevesebb időt veszítsen Verstappen „elengedésével”, és Sainz ne tudja megtámadni őt.

A holland tehát az 57 körös futam 15. körére felért Pérez mögé, aki csupán 3,6 másodperccel vezetett előtte. Utólag nézve már itt eldőlt a küzdelem, a közepes gumik ugyanis a vártnál rosszabbul teljesítettek (ebben szerepet játszhatott, hogy szombat éjjel a hatalmas esőzés lemosta az addig felhordott gumiréteget a pályáról), azaz Péreznek is nagyon óvnia kellett azokat.

Amikor a mexikói a 20. körben megejtette első és egyetlen kiállását, Verstappen már csak 2,2 másodperccel volt lemaradva tőle, majd 18 másodperccel csapattársa mögé tért vissza. A 32. körig ugyan sikerült 14,8 másodpercre csökkentenie a különbséget, Verstappen ezután elkezdte növelni a tempót a használt kemény abroncsokon, és a következő 13 kör során visszatornázta 18 másodperc fölé a különbséget, így amikor 12 körrel a leintés előtt kiállt friss közepes abroncsokért, csupán 1,6 másodperccel jött vissza Pérez mögé a második helyre.

A tempókülönbség rögtön nyilvánvaló volt a két Red Bull között, így csak az volt a kérdés, hogy mikor következik be az elkerülhetetlen. Verstappen végül a 47. körben támadott a 17-es kanyarban, és bár Pérez itt még tudott védekezni, a célegyenesben már tehetetlen volt, a holland simán kifékezte. Verstappen végül a leggyorsabb körért járó extra pontot bezsebelve nyert és 14 pontra növelte az előnyét az összetettben Pérez előtt.

Az előzés a győzelemért:

A fordított taktika hozta meg a sikert Verstappennek?

A verseny utáni sajtótájékoztató egyik fő témája a gumik voltak, nevezetesen az, hogy kedvezőbb volt-e a Verstappen által is követett kemény-közepes stratégia a közepes-kemény taktikánál.

„Már igen korán láttam, hogy a közepes keverék nagyon törékeny, úgyhogy az elejétől fogva eléggé óvnom kellett, hogy eljussak az első kiállásig – nyilatkozta Pérez. – Nagyon nehéz volt támaszkodni erre a gumira, a teljes jobb oldalt nagyon nehéz volt kezelni. Láttam, hogy Max zárkózik fel a keményeken, és innentől tudtam, hogy nehéz lesz nyerni. Aztán a keményekre váltottam, de Max tempója nagyon jó volt, úgyhogy nem tudtunk különbséget kiautózni. Egyszerűen túl közel került hozzánk, majd volt egy kis csatánk, ami a határon volt, de közben tiszta is, nyilván a csapatot helyeztük előtérbe. A csapat szempontjából ez egy újabb remek eredmény, de nyilván ma Max érdemelte meg a győzelmet, mert ő volt a jobb.”

Így zárkózott fel az élre a holland:

Mindez persze nem jelenti azt, hogy amennyiben Verstappen is ugyanolyan taktikán van, mint a csapattársa, Pérez nyert volna. „Nem tudtam rendesen vigyázni a gumikra – mondta a mexikói. – Nem tudom, mennyire nézett volna ki máshogy a verseny, ha Max is ugyanazon a stratégián lett volna, mint én, de egyértelműen ő volt ma a gyorsabb. Meg kell értenem, hogy mi siklott félre. De nagyon egyszerű: amikor nincs meg a versenytempód, nagyon nehéz megnyerni a versenyt. Úgyhogy gratulálok Maxnak.”

Az egyértelmű, hogy előzetesen a csapatok nagy része a közepes-kemény stratégiát tartotta előnyösebbnek, nem véletlenül kezdett az élmezőnyben mindenki a sárga oldalfalú Pirelliken. „Nem, mert a pole-ból indulva kemény gumin kezdeni inkább szerencsejátékhoz hasonlít, mert kitolhat veled a biztonsági autó – felelte Pérez arra a kérdésre, hogy nála is felmerült-e, hogy kemény gumin rajtoljon. – Egyikünk sem számított rá, hogy a közepes… nagyjából a teljes mezőny a közepest választotta a rajthoz, ezért szerintem senki sem volt tisztában vele, hogy mennyire gyenge lesz. De amint megtettünk rajta néhány kört, rájöttünk, hogy mennyire az.”

A 9. rajthelye miatt Verstappen esetében azonban kézenfekvő tol, hogy megpróbálja a lehető legjobban eltolni a kiállását, és a végén rohamozzon a közepes gumikon.

„Már szombaton is elmélkedtünk erről a mérnökömmel – mondta a holland. – Elég határozott véleményünk volt arról [hogy a kemény gumin kell rajtolni], de aztán ezt persze a csapattal és a stratégákkal is meg kell beszélni. Ők úgy voltak vele, hogy »Oké, a versenyidőt tekintve nagyon közel van a közepes-kemény és a kemény-közepes taktika, úgyhogy nem igazán számít, melyiken rajtolunk. De persze, amikor kemény gumin kezdesz, kicsit nagyobb a kockázat, mert ebből a keverékből csak egy szett van, így aztán, ha az első körben defektet kapsz, vagy bármi, akkor a versenyed kicsit nehezebb lesz. De boldogan vállaltam a kockázatot és választottam az ellenkező taktikát. Persze mindig kell vigyázni a gumikra, de úgy éreztem, hogy ez jobb esélyt kínál átvágni a mezőnyön. A 14. kör táján már dobogós helyen voltam, onnantól kezdve tehát minden arról szólt, hogy tiszta pályán vigyáznom kellett a gumikra.”

Sergio Pérez, Red Bull, Miami Nagydíj
Pérezt is meglepte, hogy a közepes gumi ennyire gyenge volt  Fotó: Chris Graythen/Getty Images/Red Bull Content Pool

Verstappen használt kemény gumis tempóját elnézve Pérez új keményeken mutatott tempójával szemben alighanem akkor is a holland nyert volna, ha az élről vagy az első három hely valamelyikéről kezd, és ő is a közepes-kemény taktikával versenyez, de így a rossz rajtpozíció azt eredményezte, hogy az utólag nézve előnyösebb stratégián mehetett, ami még demoralizálóbbá tette a győzelmét.

Alonso előbbre lépne

Ami a két Red Bull mögötti csatát illeti, nem nagyon volt kérdés, hogy a harmadik hely a Verstappentől több mint 20 másodpercet kapó Fernando Alonsóé lesz. Az Aston Martin veteránja a futam elején magabiztosan tartotta maga mögött az őt megtámadni még DRS-sel sem tudó Carlos Sainzot, majd az elnyújtott első etapjának köszönhetően hiába veszítette el a harmadik helyet honfitársával szemben, a kemény gumikon utána eredt és visszaelőzte a Ferrari pilótáját. Eközben Sainz 5 másodperces időbüntetést kapott bokszutcai sebességtúllépés miatt, de ez végül nem került neki helyezésbe, mert miután George Russell is megelőzte, Lewis Hamiltonnal szemben volt elég előnye ahhoz, hogy megtartsa az ötödik helyet.

Alonso újabb dobogója:

„Nyilván előre akarunk lépni egyet a dobogón a második helyre, majd egy napon, ha lesz lehetőségünk, nyerni szeretnénk, de jelenleg a Red Bull jobb nálunk – nyilatkozta a verseny után az idei negyedik dobogós helyezését szerző Alonso. – Erősebbek, gyorsabbak, a megbízhatóságuk mindig kiemelkedő volt, minden futamon két autóval érnek célba. Ha egy napon hiba csúszik ebbe és jön egy lehetőség, biztosítanunk kell, hogy mi legyünk abban a helyzetben, és továbbra se hibázzunk a hétvége egyetlen részében sem.”

A Verstappenhez hasonlóan a kemény-közepes stratégiát követő Mercedesek közül végül csak az egyik tudta mindkét Ferrarit elkapni, Hamiltonnak meg kellett elégednie azzal, hogy két körrel a vége előtt megelőzte Charles Leclerc-t, és feljött a hatodik pozícióba, hogy Sainz mögött intsék le. A hetedik Leclerc lett, mögötte a két Alpine Pierre Gasly, Esteban Ocon sorrendben kettős pontszerzést ünnepelhetett, a 10. pozíciót pedig a 4. helyről rajtoló Kevin Magnussen csípte el a Haasszal.

A Miami Nagydíj végeredménye


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss