back to top
2024. május 08. 01:34

KezdőlapF1Két F1-es csapat is ronda és veszélyes förmedvényekkel készült Monacóra, feleslegesen

Két F1-es csapat is ronda és veszélyes förmedvényekkel készült Monacóra, feleslegesen

-

Mióta előtérbe került az aerodinamika fontossága a Forma-1-ben, a Monacói Nagydíjra minden csapat igyekszik a lehető legnagyobb leszorítóerős csomaggal érkezni. Ez pedig olykor igencsak furcsa megoldásokat szült.

Mivel 23 évvel ezelőtt még nem volt annyira széleskörű az F1-es közvetítés, mint manapság, alighanem sok Forma-1-et követő néző lemaradt az Arrows és a Jordan istálló 2001-es Monacói Nagydíjon bevetett újításáról. Mivel akkoriban még tartották a hagyományt és csütörtökön rendezték az első monacói edzésnapot, 2001. május 24-én láthatta meg a nagyvilág, hogy Jarno Trulli és Heinz-Harald Frentzen Jordanjén, illetve Enrique Bernoldi és Jos Verstappen autóján milyen furcsa szárnyak jelentek meg.

Veszítettek a lázadók – 25 éve száműzték az X-szárnyúakat az F1-ből

A finoman szólva is szokatlan megoldás az Arrows A22-es esetében tulajdonképpen egy orrkúpra erősített mini szárnyat jelentett, a Jordan EJ11-esnél pedig közvetlenül a pilótafülke elé álmodtak meg egy áramszedőszerű szárnyelemet. Az első két szabadedzésen mindkét istálló így vett részt, szombatra, a hétvége folytatására azonban levetette a szárnyakat az FIA, mondván, azok zavarják a versenyzőt a kilátásban, ezért veszélyesek.

Embed from Getty Images

Verstappen az orrszárnyas Arrows-zal 

Ez leginkább az Arrows megoldása esetében jelenthetett gondot, hiszen Trulli és Frentzen alighanem ugyanúgy „elnézett” a szárny tartópillére mellett, ahogy manapság minden versenyző teszi ezt a glória tartóoszlopával. Az ugyanakkor kétségtelen, hogy a versenyző fejére veszélyt jelenthettek ezek a szárnyak, hiszen amennyiben leszakadnak, könnyen eltalálhatták volna a pilótát.

A Jordan megoldása:

Az orrkúpra vagy az autó orrára szerelt toldalékszárnyak később azért még visszatértek: 2006-ban a BMW-Sauber tett fel két függőleges vezérsíkot az első tengelyhez, de az FIA ezt is ugyanazon indokkal tiltotta be, ami miatt öt évvel korábban nem engedte versenyezni a Jordan és az Arrows megoldását., noha a Sauber legalább egy futamon használhatta a szárnyelemeket. Az orrszárnyakat ezután 2008-ban a McLaren és a Honda hozta vissza, de ez ő megoldásaik sem voltak kimondottan 

Jacques Villeneuve a függőleges vezérsíkokkal a 2006-os Francia Nagydíjon:

Embed from Getty Images

Friss