2024. április 18. 22:54

KezdőlapF1A Ferrari a Monacói Nagydíjon is hibát hibára halmozott? - megmondjuk, hogy...

A Ferrari a Monacói Nagydíjon is hibát hibára halmozott? – megmondjuk, hogy miért nem

-

Könnyű lenne ismét ráhúzni a vizes lepedőt a Ferrarira a Monacói Nagydíjon meghozott döntések miatt, de azok csak első ránézésre tűnnek hibásnak.

A Ferrarik a 4., illetve a 6. helyről kezdték a Monacói Nagydíjat (ez lehetett volna a 3. és 5. rajtkocka is, csak Charles Leclerc-t a csapat hibájából három helyes hátrasorolással sújtották), és az első kerékcserékig ebben a pozícióban is haladtak, végül azonban csak a 6. és a 8. helyen végeztek. Leclerc tehát ugyanott végzett, ahonnan rajtolt, míg Carlos Sainz 4 helyet esett hátra.

A versenyt követően első ránézésre két megkérdőjelezhető döntést is fel lehet róni a maranellóiaknak. Az elsőt a 33. körben hozták meg, amikor Lewis Hamilton kiállására reagálva kihívták a bokszba a kemény gumikon rajtoló Carlos Sainzot úgy, hogy például a második helyen autózó Fernando Alonso, vagy a hátrébb a többiek kerékcseréjével a harmadik helyig felkapaszkodó George Russell az 55. körig, azaz ez eső megérkezéséig kint maradt a kemény oldalfalú Pirelliken.

Tíz év után nyerhetett volna, de vajon tényleg hibázott az Aston Martin Alonso kiállásával?

Sainz nem is értette, hogy miért nem nyújthatta el jobban az első etapját, és miután konstatálta, hogy ugyanoda, az első etapban végig előtte autózó Esteban Ocon mögé jött vissza a kiállásáról, azaz nem sikerült megelőznie a franciát, dühös rádiózásba kezdett és kérdőre vonta a Ferrari stratégáit. Mérnöke azzal próbálta nyugtatni, hogy Lewis Hamiltonra kellett reagálniuk, de Sainz azzal vágott vissza, hogy „nem érdekel Hamilton”, hiszen az ő szemei előtt egyértelműen Ocon megelőzése és a dobogó lebegett.

Csakhogy a Ferrari ebben az esetben jó döntést hozott, ugyanis a 32. kör végén kiálló, közepes keverékről keményre váltó hétszeres világbajnok lila középső (35,7) és utolsó (20,1) szektorokkal kezdett, és egyedül a középső szektorban 4 tizedmásodpercet vert Sainzra, aki ugyanolyan, de 33 körrel öregebb gumin autózott.

Mivel a spanyol csupán egy másodperccel jött ki a bokszból a Mercedes elé, ha tovább kint marad, Hamilton valószínűleg elévág, tehát a Ferrari joggal hívta őt ki kerékcserére. Ahhoz, hogy ne így tegyenek, gyorsabb tempóra lett volna szükség a spanyoltól, miközben tény, hogy ezzel elveszett a kemény gumin rajtolás előnye, hiszen Sainznál mindenki más jóval tovább ment a keményeken.

Carlos Sainz, Ferrari, Monacói Nagydíj
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

„Az első kiállás meglepett, mert nagyon gyors voltam a kemény gumikon, és azt gondoltam, hogy tovább kint maradunk és alávágunk Estebannak. Aztán kiálltunk, és egy másodperccel mögé jöttünk vissza, amit nem értettem. Most beszélni fogok a csapattal. Az eső közeledésével úgy gondoltam, kicsit tovább fogjuk használni a kemény gumikat” – nyilatkozta Sainz a Sky Sportsnak.

„Monaco mindig kicsit lutri, ma pedig mindenkinek az volt, és nekem alighanem a legrosszabb jutott – tetet hozzá később, már az írott sajtó képviselőinek. – Az első kerékcsere vitatható, ki fogom elemezni, mert nagyon gyors voltam a bokszba vezető körömön, és úgy éreztem, hogy tiszta pályán képes vagyok még jó időket autózni. Frusztrálttá tett, hogy addig vigyáztam a gumikra, majd hirtelen kihívtak a bokszba. Ugyanakkor [a frusztráltságomat] nem lett volna szabad kimutatnom a rádióban.”

A második kiállással is hibáztak?

Miként azt a spanyol pilóta is említette, az eső érkezése miatt is megérte kint maradni a keményeken, ahogyan azt Russell, Oscar Piastri és Valtteri Bottas tette, így rögtön intermediate abroncsokra lehetett váltani. Persze ez megoldható volt úgy is, hogy valaki közepesen rajtolt, hiszen Verstappen, Cunoda és De Vries el tudott menni az esőig a sárga Pirellin is, de ez már jóval nehezebb feladatnak bizonyult, és a Ferrari gumikezelésével alighanem nem lett volna kivitelezhető, hiszen Leclerc is csak a 44. körig húzta a keményeken.

Lewis Hamilton, Mercedes, Monacói Nagydíj
Körökön át esett, mire a pálya olyan állapotba került, hogy fel kellett tenni az intermediate gumikat  Fotó: Vándor Iván

Viszont, ha a vörös autók a megfelelő időben váltottak volna a köztes esőgumira, jobb pozícióban végeztek volna, mert Sainz három helyet bukott a vizes pályán történt megpördülésével. Az első nyolcból öten, Alonso, a két Alpine és a két Mercedes állt ki az 55. körben, és a spanyol pilótát kivéve mindegyikük intereket kapott (egy körrel később aztán Alonso is bejött a zöld oldalfalú gumikért), míg az élen álló Verstappen és a két Ferrari továbbment, és csak az 56. körben érkezett.

Ezzel Leclerc nem veszített pozíciót, mert az említett ötösből csak Gasly volt mögötte a kerékcsere előtt, a franciát pedig maga mögött is tartotta, Sainz viszont az ötödikről visszacsúszott a 8. helyre, amit ugyanakkor főként a saját hibájának köszönhet, hiszen a Mirabeau-kanyarban megpördült a slick gumikon.

A monacói pilóta vélhetően ebből kifolyólag nem is volt bosszús a futam után, hiszen amennyiben a két Alpine-nal és két Mercedesszel együtt kiáll az 55. körben, akkor sem nyert volna pozíciót. A magyarázata azonban ettől még igen furcsa volt arra vonatkozóan, hogy miért vártak egy körrel tovább.

„Követtünk el hibákat a stratégiával a múltban, de nem gondolom, hogy ez most hiba volt – nyilatkozta a Sky Sportsnak. – Ilyen körülmények között, amikor ennyi versenyző megy slick gumikon az esőben, nagyobb az esély a biztonsági autóra. Az utolsó pillanatig vártunk, hátha valaki hibázik és beküldik a Safety Cart. Könnyű volt hibázni. Ez nem történt meg, utólag nézve pedig az lett volna a helyes döntés, ha egy körül korábban kiállunk.”

Ferrari, Alpine, Monacói Nagydíj
Itt már Leclerc Ferrarija is intereken. Fotó: Vándor Iván

Leclerc rádiózásában azonban nincs jele annak, hogy emiatt halogatták volna a kerékcserét. A monacói versenyző az 55. kör végén közölte a csapattal, hogy szerinte megérett a pálya az intermediate abroncsokra, és a következő, azaz az 56. kör végén jön a bokszba. Magyarán az ő döntése volt a kelleténél egy körrel későbbi kiállás, amit a mérnöke el is fogadott, miközben a csapat sem próbálta meg hamarabb kihívni.

Az viszont érdekes, hogy Esteban Ocon ezzel szemben már az 55. kör második szektorában, konkrétan az alagútban közölte – miután mérnöke azt mondta neki, hogy „a te döntésed” –, hogy ki akar állni köztes gumikért, Lewis Hamilton pedig kicsivel később, az első uszodai sikán előtt szólt be rádión, hogy ő is érkezne. George Russell pedig már nagyon korán, a Mirabeau-kanyarban bemondta, hogy kereket akar cserélni.

Leclerc tehát egyszerűen úgy érezte, hogy még egy kör belefér, és ugyanígy volt ezzel Sainz is, aki a teljes 55. kör alatt néma maradt a rádióban, majd a bokszbejáratban szólt, hogy még egy kört megy. Aztán az 56. körben megpördült.

A Ferrari ugyanakkor nem tett mást, mint a többi csapathoz hasonlóan a pilótáira hallgatott. Hogy Leclerc és Sainz miért nem akart a bokszba rohanni már az 55. körben, arra magyarázat lehet, hogy mindketten a közepes gumin haladtak, míg például Ocon mindkettejükénél öregebb keményeken volt kint, Russell pedig a rajt óta nyüstölte a fehér oldalfalú Pirelliket, azaz vélhetően egyikük autója sem tapadt már úgy, mint a Ferrarik.

Sainz utólag nem is tagadta, hogy túlfeszítette a húrt, és ki kellett volna állnia az 55. körben. „A második kiállással egy körrel elkéstünk, de az valószínűleg az én hibám volt, mert próbáltam kompenzálni az első kiállás okozta frusztrációt azzal, hogy valami mást csinálok, ami végül nem jött be” – nyilatkozta a Sky Sports-nak, később pedig hozzátette, hogy ez ilyenkor „teljes lutri”, és valaki vagy túl korán, vagy túl későn hajt a bokszba.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss