back to top
2024. november 24. 16:20

KezdőlapF1Vízből és levegőből gyárt benzint a korábbi F1-es csapatfőnök, miután mindig bűnösnek...

Vízből és levegőből gyárt benzint a korábbi F1-es csapatfőnök, miután mindig bűnösnek érezte magát

-

A Forma-1 karbonsemlegessé válásában is elengedhetetlen lesz a szintetikus üzemanyagok használata, aminek egyik úttörője egy olyan cég, amit az F1 történetének egyik legsikeresebb mérnöke alapított.

Paddy Lowe, a Williams korábbi csapatfőnöke, illetve a Mercedes egykori ügyvezető és a McLaren technikai igazgatója cégével a Forma-1 számára is kiemelten fontos területen alkot maradandót. A száguldó cirkuszból a tragikusan rosszul elsült williamses visszatérése után 2019-ből távozó szakembernek elmondása szerint egyáltalán nem hiányzik az F1, ám ettől még könnyen lehet, hogy idővel újra kapcsolatba kerül vele.

Lowe ugyanis 2020-ban alapított Zero Petroleum nevű cégével (ő az egyik társalapító) a héten nyitotta meg a világ első teljesen integrált olyan létesítményét, amely levegőből, vízből és újrahasznosítható energiából készít benzint. Az Oxford mellett, egy korábbi második világháborús reptéren létrejött üzem a „Plant Zero.1” nevet viseli, és naponta 30 liter szintetikus üzemanyag előállítására lesz képes, ami nagyon kevésnek hangzik, de egyelőre nem is a tömeggyártás a cél.

Paddy Lowe, Toto Wolff, Mercedes, 2016
Paddy Lowe és Toto Wolff 2016-ban  Fotó: Mercedes AMG Petronas

A mérföldkő kapcsán a Reuters készített interjút a mérnökkel, aki az utóbbi években nagyon komoly sikereket ért el a Zero Petroleummal. 2021-ben például bekerültek a Guiness Rekordok Könyvébe azzal, hogy a brit Királyi Légierővel együttműködve először emelkedett a levegőbe 100%-ban szintetikus üzemanyag által hajtott repülő, amiről Lowe azt mondta: „Sok ember nem hisz el dolgokat, amíg nem látja azokat megtörténni. Ezt sikerült véghezvinnünk ezzel.”

A 32 éven át tartó F1-es pályafutása során csapatainál öt konstruktőri és hét versenyzői világbajnoki címben, valamint 158 futamgyőzelemben közreműködő szakember hangsúlyozta, hogy még az út elején járnak abban, hogy „széles körben elérhetővé tegyék ezt az elképesztő technológiát”, ami azért is különösen fontos a számára, mert „mindig is bűnösnek éreztem magam a fosszilis üzemanyagok használata miatt.”

És hát a világ, nem utolsó sorban pedig a Forma-1 is ebbe az irányba tart, hiszen kitűzte célul, hogy 2030-ra teljesen karbonsemlegessé válik. Ehhez pedig a kevésbé jelentős lépés, hogy 2026-tól teljesen fenntartható üzemanyaggal hajtják majd a versenyautókat, hiszen a sportág ökológiai lábnyomának több mint kétharmadát a logisztikával kapcsolatos szennyezés adja.

Lowe szerint még évtizedekbe telik, mire a fosszilis üzemanyagot az egész világon felváltja a szintetikus üzemanyag, ami azért is lesz kulcsfontosságú számos területen, mint például a repülésben, a hajózásban és a mezőgazdaságban, mert az elektromos hajtás a nagy hatótáv és/vagy súly esetén ezek esetében nem opció.

Ehhez kell az is, hogy a szintetikus üzemanyag előállításának ára olcsóbb legyen, jelenleg ugyanis elképesztően drága. A korábbi csapatfőnök szerint 10 év múlva viszont már egy szinten lehet a fosszilis üzemanyagokéval, utána pedig olcsóbbá válhat, mert a világ efelé tart. Hogy ez is meg is valósuljon, ahhoz elengedhetetlen a technológia fejlődés és a folyamatos kutatás-fejlesztés. Ezt a célt szolgálja a Plant Zero.1, de érkezik majd a Plant Zero.2, amely már kereskedelmi forgalomba hozható mennyiségben fog előállítani szintetikus üzemanyagot, a jövőbeli gyárak kapacitása pedig a napi több száz tonnás mennyiséget is elbírja majd.

Hogy hamarosan F1-es vonatkozásban is hallhatunk-e majd a Zero Petroleumról, azt egyelőre nem tudni, de Lowe elmondása szerint „Fantasztikus csapat dolgozik itt, sokan F1-es háttérrel rendelkeznek, és magukkal hozták a könyörtelen innováció és fejlesztés kultúráját a nagyobb hatékonyság és jobb minőség elérésének érdekében.”

Friss