Bár a Red Bullok nem a közvetlen élmezőnyben zártak a Kanadai Nagydíj második szabadedzésén, továbbra is a bikások tűnnek a legesélyesebbnek. Az adatok alapján viszont nem kizárt, hogy ezúttal lesz érdemi ellenfelük, méghozzá a Ferrari révén.
Pénteken rendezték a Forma-1-es Kanadai Nagydíj első két szabadedzését. Pontosabban a nyitótréningen csupán öt percen át körözhettek a csapatok, miután a piros zászlót követően már nem indították újra a gyakorlást, mivel nem működtek az FIA kamerái. Ennek kompenzálásaként a magyar idő szerint késő esti edzés 30 perccel korábban kezdődött, de előbb Nico Hülkenberg, majd Esteban Ocon megállása miatt kellett megszakítani a körözést, hogy aztán a végére megérkezzen az eső. Egyszóval a körülmények nem voltak ideálisak a felkészülés szempontjából.
Banális ok miatt maradt el a Kanadai Nagydíj első szabadedzése
Ami a végeredményt illeti, a két Mercedes végzett az élen: Lewis Hamilton 1:13:718 másodperccel zárt, 27 ezreddel megelőzve George Russellt. Carlos Sainz lemaradása már 126 ezred volt, mögöttük pedig Fernando Alonso, Charles Leclerc, Max Verstappen, Valtteri Bottas, Sergio Pérez, Lance Stroll és Pierre Gasly lett az első tíz sorrendje.
🏁 FP2 CLASSIFICATION 🏁
Lewis Hamilton on top for FP2 in Canada! #CanadianGP #F1 pic.twitter.com/8RgrKs73Kl
— Formula 1 (@F1) June 16, 2023
Ez alapján arra lehetne következtetni, hogy a Red Bullt utolérték, sőt, felülmúlták, de természetesen ilyen messzemenő következtetéseket nem szabad levonni egy szabadedzésből. Már csak azért sem, mert a Mercedes pilótái más programon voltak, mint a többi élcsapat, és a versenyszimulációt korábban teljesítették, ellenben a gyorsköröket csak később futották meg. Mindez azt jelenti, hogy a hosszú etapokon a még kevéssé felgumizott pályán lassabbak voltak a többieknél, egy körön viszont ők voltak a leggyorsabbak, ahogyan azt a tabella is mutatja.
Természetesen emiatt nehéz kitalálni, hogy valójában hol állnak, de az szinte biztos, hogy a realitás messze nem ennyire fényes, mint az eredményjelző. Bár Barcelonában ők voltak a legközelebb a Red Bullhoz, főleg a futamon, elképzelhető, hogy Montrealban küszködni fognak. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója nem tartja veszélyes ellenfélnek a Mercedest, és a fentiek mellett hozzátette, hogy a csillagosok feltekerték a motorjukat. Ennél azonban többet mond, hogy Russell és Hamilton sem volt maradéktalanul elégedett.
„Barcelona és ez két nagyon különböző pálya – nyilatkozta az ifjabbik brit pilóta. – Úgy érzem, hogy a boly végén lehetünk, különösen az időmérőn, és talán még Valtteri Alfa [Romeója] is elkaphat, de a versenynap általában nekünk kedvez.” Csapattársa annyit tett hozzá, hogy a kocsi nem volt tökéletes. „Nem éreztem rossznak az autót, de van még min dolgoznunk – fogalmazott a hétszeres világbajnok. – Érzetre nem a legjobb, de nem is a legrosszabb. Az egyensúlyunkon és a hátsó rész kanyarstabilitásán javítanunk kell.”
Ami a Red Bullt illeti, az egy körön kialakult sorrendet árnyalja, hogy Verstappen nemhogy a Mercedeseknél, de még a Ferrariknál is jóval korábban futotta meg a leggyorsabb körét, vagyis a pálya állapotát tekintve hátrányban volt. Ami a versenytempót illeti, a körátlaga a közepeseken ugyan 15 ezreddel elmaradt Leclerc kemény gumis etapjától, de míg a címvédő 11, addig a monacói versenyző csupán 4 kört tett meg, vagyis a holland pilóta esetében nagyobb szerepet játszott a gumikopás.
A bikások tehát ismét esélyesként vágnak neki a hétvége tétre menő részének, de ez nem jelenti azt, hogy náluk minden fenékig tejfel. Verstappen és Pérez elöl különböző szárnyállásokat próbálgattak, és a 25 éves pilóta nem volt maradéktalanul elégedett saját beállításaival. A szezon eddigi legegyenetlenebb aszfaltja ugyanis nem annyira ízlik az RB19-esnek.
Max Verstappen is our fastest out on track thus far! 🚀
He sits in P1 with the Ferraris making the Top 3 👊#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/ZeQYBUrYXT
— Formula 1 (@F1) June 16, 2023
„[Az autó] jelenleg nem túl jó a bukkanókon és a rázóköveken – fogalmazott a kétszeres világbajnok a leintés után. – Nem is annyira rossz, de néhány dolgot mindenképpen finomhangolnunk kell. Szerintem holnap esni fog az eső, ami okozhat némi meglepetést az időmérőn, aztán a vasárnap talán száraz lesz, úgyhogy ez is hatással lesz a dolgokra.”
Hogy melyik csapat szorongathatja meg a Red Bullt? Ahogyan azt már kifejtettük, a jelek szerint nem a Mercedes, és vélhetően nem is az Aston Martin. Fernando Alonso körátlaga 2 századdal elmaradt Verstappenétől, ráadásul Leclerc-hez hasonlóan ő is csupán 4 körig jutott. A spanyol pilóta és Stroll számos konfigurációt kipróbált, de úgy tűnik, hogy az új csomag sem hozta meg a várt javulást az egyenesekben, és az AMR23-asnak továbbra is nagy a légellenállása: a 41 éves versenyző Sainznál 12, míg a címvédőnél 8 km/h-val volt lassabb az utolsó sikán előtti mérési ponton.
Ebből is látszik, hogy a Ferrari kifejezetten gyors az egyenesekben, és ami jó hír számukra, hogy nem csak ott. Az nem meglepő, hogy az egykörös tempójuk jónak tűnik, az már annál inkább, hogy a hosszú etapok során is versenyképesnek bizonyultak. Marko úgy véli, a Mercedesszel ellentétben a maranellóiakra most nagyon is oda kell figyelni, és Leclerc is lelkesen nyilatkozott.
It's getting very dark out there ☁️
Carlos Sainz is the fastest driver out on track so far#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/6ZHAazaWTy
— Formula 1 (@F1) June 16, 2023
„Nagyon jól éreztem magam az autóban – értékelt a monacói versenyző, aki szerint rátaláltak a megfelelő beállításokra. – Kicsit hátrébb kerültünk a sorrendet tekintve, mivel a piros zászló miatt a második [mért] kört nem tudtuk megtenni a lágyakon. A versenytempónkat is jónak éreztem, és a mostani irányba fogunk tovább dolgozni.”
A barcelonai, túlzás nélkül borzalmasnak nevezhető teljesítmény után kifejezetten meglepő, hogy a Ferrari ennyire erősnek néz ki. Az Auto Motor und Sport elemzésében arra is kitért, hogy ennek mi az oka: a válasz a múlt heti gumiteszt, amelyen kiderült, hogy a Spanyol Nagydíj hétvégéjén teljesen félrementek a beállításokkal, pár nappal később viszont mindhárom gumikeveréket sikerült működésre bírniuk.
Ami a középmezőnyt illeti, a váratlanul feltámadó Bottas, illetve az Alfa Romeo tűnik a leggyorsabbnak, de a kép csalóka lehet. Az Alpine-ok teljesítményéről ugyanis nem kaptunk valós képet, tekintve, hogy előbb Gaslynak, aztán Oconnak volt műszaki hibája. A közelmúltbeli eredményeket figyelembe véve azonban meglepő lenne, ha nem az enstone-i alakulat követné az első négyest az erősorrendben.