Az Aston Martin szereplése a Forma-1 idei tündérmeséje, van valaki a csapatban, aki számára sokkal sötétebben alakul ez a fejezet.
Hiába a hazai pálya, a különleges festésű sisak, a megannyi kanadai drukker, a célvonal előtti métereken elcsípett pozíció, Lance Stroll újabb komoly vereséget szenvedett Fernando Alonsótól. Korábban már írtunk róla, hogy a 24 esztendős pilótának össze kellene kapnia magát, mert az Aston Martin hiába katapultált az élcsapatok közé az idei szezonra, ha csak Stroll teljesítményét néznénk, eszünkbe sem jutna, hogy ezzel az autóval a Ferrarikat, a Mercedeseket és olykor az egyik Red Bullt is el lehet kapni.
Azóta eltelt újabb két verseny, Stroll mérlege pedig egy 6. és egy 9. hely, miközben Alonso a barcelonai 7. hely után Kanadában ismét dobogóra állt Mindezt úgy, hogy a topcsapatok versenyzői közül az időmérőn és a versenyen is ő volt Max Verstappen első számú ellenfele. Ez részben megfelelt Lawrence Stroll csapattulajdonos verseny előtti várakozásainak, Lance Stroll apja ugyanis az Aston Martin első idei nagy fejlesztési csomagjából kiindulva kettős dobogót vizionált Montrealra.
Az Aston Martinnál beismerték, amit Monaco után még tagadtak
És mint azt Alonso teljesítménye mutatta, az autó képes is volt tempóból a dobogóra, csak nem Stroll kezei között. A kanadai pilóta már az időmérő első szakaszában küszködött, és Alonsótól 1,2 másodperccel elmaradva csak a 14. helyen jutott tovább, miközben a spanyol a második helyen végzett Verstappen mögött. A Q2-ben aztán már nem menekülhetett a kiesés elől. Intermediate gumikon nem teljesített mér kört, mert hibázott, és csak a szerencsén múlt, hogy nem törte ripityára az autóját, miközben az erősségei között szokás számon tartani az esőben vezetést. Ehhez képest Monacóban is csak esett-kelt a vizes pályán. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a kanadai Q2-ben az Aston Martin nem a jó gumin küldte vissza a megforgása után, és amikor megkapta a slickeket, ismét esni kezdett, de Alonso is az első köztes szettjén jutott tovább, így a baleset nélkül papíron ezt Strollnak is meg kellett volna tudnia ugorni.
A 13. helyen végezve, Ocon feltartása miatt végül csak a 16. helyről rajtolva a 9. hely volt a maximum a versenyen, de a jó eredmény lehetősége már szombaton elúszott. Nyolc verseny után a hátrány pedig kereken 80 pont Alonsóhoz képest. Persze senki nem várta azt Strolltól, hogy elverje a spanyolt – aki két hét múlva lesz 42, de továbbra is világklasszis formában vezet –, de azt igen, hogy egy ilyen autóval ha nem is dobogón, de legalább rendszeresen dobogóközelben legyen.
Jelenleg azonban az a helyzet, hogy rajta úszhat el az Aston Martin konstruktőri második helye. Persze még a szezon több mint fele hátravan, de ha a silverstone-i istálló az eddigiek során a legtöbb futamon a második legjobb autóval rendelkezett, nem lenne szabad 17 ponttal követnie a Mercedest a konstruktőri harmadik helyen. Csak hát a brackley-ieknél a többszörös világbajnok sztár mellett George Russell vezeti a másik autót, a kettős egymáshoz viszonyított teljesítménye pedig jóval kiegyenlítettebb, mint Alonso és Stroll összevetése.
A veterán spanyol és a 24 éves kora ellenére már több mint hat szezonnyi F1-es rutinnal rendelkező kanadai között tátongó szakadék pedig még egy érdekes dologra hívja fel a figyelmet: Sebastian Vettel elmúlt két idényben mutatott teljesítményére. A négyszeres világbajnok tavaly 13-7-re győzte le a kanadait az időmérőkön és 9-8-ra a versenyeken, miközben 37 pontot szerezve ugyanúgy a hatodik hely volt a legjobb eredménye, mint a 18 pontot gyűjtő csapattársának. Ez az enyhe fölény pedig semmi ahhoz képest, amekkora űr Alonso és Stroll között tátong, ami azt sejteti, hogy villanások ide vagy oda, Vettel 35 évesen már messze nem volt olyan versenyképes, mint a 41-42 éves Alonso.
És miközben nemcsak Mike Krack csapatfőnök, hanem Alonso is igyekszik ott dicsérni Strollt, ahol csak tudja, egyelőre minden afelé mutat, hogy a milliárdos csemete egy igazi, még ereje teljében levő világklasszissal nem képes felvenni a versenyt. Persze adjuk meg neki a lehetőséget, hogy a folytatásban javítson, mert ha nem tud, az a családon belül komoly dilemmát eredményezhet.
Hiszen kétség afelől ne essen, hogy Lawrence Stroll nem a fiának tart fenn Forma-1-es csapatot, hanem mint minden másban, amibe eddig élete során belefogott, az F1-ben is sikeres akar lenni. Az új gyárra, új szélcsatornára és szimulátorra elköltött milliók, illetve a Hondával kötött, 2026-tól kezdődő együttműködés pedig nem hasalhat el azon, hogy nincs megfelelő versenyző az autóban. Olyan, aki Alonsóhoz hasonlóan mindent kihoz a rendelkezésre álló csomagból.
Mert bármennyire is ott van még a szeren a kétszeres világbajnok, jelenleg is nehéz elképzelni, hogy 2026-ban még a mezőnyben lesz, így az Aston Martinnak kell majd valaki a helyére. És ha ez a valaki nem lehet Stroll, mert nem elég jó, miközben a Honda minden követ megmozgat majd, hogy a másik ülést egy japán versenyző foglalja el, Lawrence Strollnak kemény döntéseket kellhet majd hoznia. A fiát választja – akibe nem mellesleg szintén súlyos milliókat invesztált a karrierje során –, vagy a csapatát? Miközben persze a döntés sem csak az övé, hiszen adott esetben az igazgatótanács, illetve a partnerek is nyomást gyakorolhatnak rá.
És ha már nyomás, Lance Strollnak azzal alighanem most először kell szembenéznie az F1-ben. Mert azzal, hogy az Aston Martin egy osztállyal feljebb lépett, számára is nőtt a tét, és ha nem kapja össze magát, csapattulajdonos apa ide vagy oda, akár az F1-es karrierje is veszélybe kerülhet.