Damon Hill, 1996 Forma-1-es világbajnoka is beállt azok sorába, akik megszabadulnának a jelenlegi, minden korábbinál hatékonyabb és fejlettebb hibrid erőforrásoktól, és visszahoznák a rengeteg rajongó által kedvelt, kizárólag belső égésű motorral hajtott autókat.
Damon Hill lett az első olyan versenyző, aki szintetikus üzemanyaggal hajtott gokartot vezetett, amikor bepattant egy, a korábban a Williamsnél, a Mercedesnél és a McLarennél is kulcspozícióban dolgozó, F1-es pályafutása során csapataival összesen 12 világbajnoki címet nyerő Paddy Lowe cége által előállított benzinnel tankolt négykerekű sámliba.
Vízből és levegőből gyárt benzint a korábbi F1-es csapatfőnök, miután mindig bűnösnek érezte magát
A menet után Hill pedig elmondta: „mindenki minden agysejtjével azon van, hogy próbálja megoldani a fenntarthatóság problémáját úgy, hogy továbbra is megmaradjon az emberek által megkövetelt teljesítmény. A motorsport a nagyteljesítményű járművekről szól, a szórakoztatás pedig kulcsfontosságú. Igazi technikai kihívás, és amit növekvő problémaként látok, az az autók mérete és súlya – különösen az F1-ben –, miközben próbálnak a lehető legzöldebbek lenni.”
„Nagyon hatékonyak, de közben óriásiak és nehezek, ami hatással van a mozgékonyságukra. Ez pedig visszavisz minket a kérdéshez, hogy megfelelő-e az efféle versenyzésben a teljes elektromos vagy akár a hibrid irányt hajszolni.”
A próba során Hill azt tapasztalta, hogy a gokart még jobban is ment szintetikus üzemanyaggal, mert az tisztább, mint a hagyományos benzin.
„Álomszerűen futott, és igen gyors volt. Először vezettem ilyen gokartot, és egy kicsit mindkét fajta üzemanyaggal köröztem, és szerintem a gázpedál reakciója jobb volt a Zero üzemanyagával. A hang és a teljesítmény azonos volt egy rendes benzinnel hajtott gokartéhoz, de mivel a szintetikus üzemanyagot ugyanannyi szén használatával állítják elő, mint amennyi a használat során keletkezik, abszolút semmilyen különbséget nem jelent az atmoszférára nézve.”
Verstappen és Alonso is visszahozná a régi F1-es autók egy fontos tulajdonságát
Míg az F1-ben 2026-tól szintén szintetikus üzemanyagot fognak használni, az MGU-H eltávolításával szinte megháromszorozzák az elektromos energiát, ami nagyobb akkumulátorokat és várhatóan nagyobb súlyt jelent. Hill úgy véli, az elektromos hajtásnak megvan a létjogosultsága, de a motorsportban a belső égésű motorokat kellene preferálni, mert „mindennek megvan a helyes és a helyes felhasználása.”
„Ha megnézzük a repülést, az elektromos repülés csak rövidtávon megoldható, hosszú távon elképzelhetetlen. Úgyhogy bizonyos szektorokban lehet nagy energiasűrűségű szintetikus üzemanyagokat használni, mint a Zeroé, és közben nem jobban hozzájárulni a szén-dioxid mennyiségének növekedéséhez az atmoszférában. Őszintének kell lenni a probléma kapcsán. Ha az F1 azt mondaná, »találtunk egy módot, amellyel visszatérhetünk a kizárólag belső égésű motorból álló erőforrásokhoz, és közben nem növeljük a szén-dioxid mennyiségét az atmoszférában«, nem lenne mindenki boldog? Szerintem sokan azok lennének.”