Max Verstappen elárulta, milyen lenne a számára ideális F1-es autó. A holland pilóta a motoron, a kocsi tömegén és a gumikon is változtatna, és ismét felszólalt a 2026-os koncepció ellen.
Max Verstappen nemrég éles kritikával illette a 2026-ra tervezett új F1-es szabályrendszert. Ennek alapja, hogy a motorok teljesítményének körülbelül felét a hibrid egység adja, és az erőforrások sokkal meghatározóbbá válnának az aerodinamikánál. A holland pilótának azonban mindez több szempontból sem nyerte el a tetszését a szimulátorban.
Bár a címvédő a maga 25 évével még mindig viszonylag fiatalnak számít, már többször is bizonyította, hogy kedveli az F1 hagyományait. Nem véletlen, hogy a sprintfutam intézménye és az egyre sűrűbb versenynaptár ellen is rendszeresen felszólal. Ennek tudatában az sem meglepő, hogy a Red Bull versenyzője visszahozná a 2013-ig használt V8-as motorokat.
„Ezek az autók természetesen hihetetlenül gyorsak – nyilatkozta Verstappen a Brit Nagydíj sajtótájékoztatóján, amikor arról kérdezték, hogy számára hogy nézne ki az ideális autó. – A 2020-as és a 2021-es kocsikat élveztem, kicsit fürgébbek és szórakoztatóbbak voltak, de emellett nagyon nehezek is. Én mindenképpen megszabadulnék a hibridtől. Amikor visszaugrom egy V8-asba, mindig annyira meglepődöm, mennyire gördülékeny a motor. A végsebességét tekintve lassú ahhoz képest, ami most van, csak a gyorsulásról és a nyomatékról van szó. Olyan sima az egész folyamat, a le- és a felváltás. Sokkal természetesebb a mostaninál.”
Az F1-es mezőny nagy része gyakran arra is panaszkodik, hogy túlságosan megnőtt az autók súlya, és ez Verstappennek sem tetszik. Tény, hogy amióta 2007-ben bevezették, hogy a pilóta és az autó együttes tömegének el kell érnie egy minimumot, ez az érték soha nem csökkent, sőt, a legtöbb évben nőtt az előzőhöz képest. Ennek persze részben biztonsági okai vannak, amit a kétszeres világbajnok is elfogad, de úgy véli, a jelenlegi 798 már túlzás.
„Természetesen a biztonsági előírásoknak javulniuk kell – fogalmazott. – Alapvetően ezért lesznek az autók egyre nehezebbek és nehezebbek, hogy erősebb legyen az alváz, meg minden ilyesmi. Szóval ennek nyilván megvan az oka. Nem mehetünk vissza ötszáz kilóra, de ahol jelenleg vagyunk, az szerintem túlságosan nehéz. Ezt meg kell vizsgálnunk. Emellett úgy gondolom, hogy a nagy gumik [miatt] nem sokat látunk, amikor bemegyünk a kanyarokba, ami a csúcspontot illeti. Szóval jobban szeretem a kisebb abroncsokat, sokkal szórakoztatóbb volt [úgy].”
Verstappen arra is kitért, hogy az F1 irányával ellentétes utat járna, és a jelenleginél is meghatározóbb szerepet biztosítana az aerodinamikai tényezőknek, hogy könnyebben lehessen előzni. „Jó néhány dolgon változtatnék – jelentette ki. – Az autók légellenállását is jelentősen megnövelném, hogy ne kelljen annyira a DRS-re hagyatkozni. Ismétlem, úgy tűnik, hogy ezeknek az új, ’26-os autóknak sokkal kisebb lesz a légellenállásuk. Így az előzés is még nehezebb lesz.”
Ami a 2026-ra tervezett szabályokat illeti, Verstappen legnagyobb problémája az volt, hogy a szimulátorban olykor vissza kellett váltania az egyenesekben, hogy töltse az akkumulátort. Mindez valóban furcsán venné ki magát az autóversenyzés csúcskategóriájában, de a 42-szeres futamgyőztesnek nem ez volt az egyetlen gondja.
„Szerintem egyszerűen nem helyes, hogy így kell vezetni az autót – vélekedett. – Az ember fékezés közben is szinte szó szerint padlógázon marad. Szerintem ez elég furcsa légkört fog teremteni. Kicsit olyan, mint a befújt diffúzoroknál, szinte teljes padlógáz. Számomra ez nagyon furcsának tűnik, és az aktív aerodinamika is önmagát szabályozza. Nekem ez kissé különös. Szerintem ez rengeteg dolgot igazán túlbonyolít, és a motorok szempontjából tényleg meg kell vizsgálnunk.”