2024. április 28. 17:40

KezdőlapF1Új ötlettel állt elő az F1 vezére, tovább jutalmazná a domináns pilótákat

Új ötlettel állt elő az F1 vezére, tovább jutalmazná a domináns pilótákat

-

Stefano Domenicali felvetette, hogy a sprinthétvégékén extra jutalomban kellene részesíteni azt a pilótát, aki minden tétre menő eseményen az élen végez. Emellett az is felvetődött, hogy jövőre ismét variálnak a formátumon.

A Forma–1 múlt héten jelentette be a 2024-es versenynaptárt. Ebből kiderül, hogy ismét megpróbálkoznak a 24 versennyel, amiből hármat is szombaton rendeznek, legalábbis helyi idő szerint. Egyvalamit viszont nem tartalmazott a közlemény: továbbra sem hivatalos, hogy hány sprintfutam lesz jövőre, és azok helyszínét sem lehet tudni.

Ami előbbit illeti, a Forma–1 elégedett a hat sprinthétvégével, amit először idén sikerült összehozniuk. A helyszíneket hamarosan ugyancsak bejelentik, de elképzelhető, hogy újdonsággal is készülnek. Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója elárulta, hogy egy régi-új ötlettel fog előállni a sportág vezetése, az FIA, valamint a csapatfőnökök részvételével zajló megbeszélésen.

„Hat sprint lesz, és szerintem szeptemberben fogjuk bejelenteni [a helyszíneket], mert a Belga Nagydíj hétvégéjén lesz a Forma–1-es bizottság ülése – nyilatkozta az olasz szakember. – Szeretnék majd tenni egy javaslatot, összhangban a Grand Slam koncepciójával. Arról van szó, hogy azokat a pilótákat, akik megszerzik a két pole pozíciót és a két futamgyőzelmet a hétvégén, valami extra [jutalommal] kellene elismerni, ami jól megmutatja, hogy mit értek el.”

Első hallásra vélhetően sokan felhördülnek az elképzelésen, ugyanis ezzel nyilvánvalóan a domináló pilótákat jutalmaznák, és ha pontokról lenne szó, akkor tovább nőne a különbség. Ez esetben az idei Osztrák Nagydíjon is ez történt volna, hiszen Max Verstappen mindent vitt. Az Autosport értesülései szerint azonban nem valószínű, hogy erről lenne szó, hanem csak egy trófeával vagy egyéb tárggyal jutalmaznák ezt a teljesítményt.

Stefano Domenicali, Mohammed bin Szulajm, FIA
Domenicali (balra) új ötlettel állt elő (Forrás: FIA)

Mindez tehát inkább egy szimbolikus lépés lenne, amivel nincs baj, az elnevezéssel viszont még lehet. A Forma–1-ben ugyanis már van egy Grand Slam (vagy Grand Chelem) elnevezésű statisztikai adat: ezt akkor éri el valaki, ha egy adott hétvégén megszerzi a pole pozíciót és a győzelmet, övé a leggyorsabb kör, és az összes kört ő fejezi be az élen. Erre legutóbb Verstappen volt képes Barcelonában.

Domenicali elárulta, először magát a koncepciót egyezteti az F1-es csapatokkal, és ha az elképzelés elnyeri a tetszésüket, akkor a részleteket is megbeszélik. Emellett a sprinthétvégék lebonyolításával kapcsolatban sem zárhatóak ki változtatások: többek között a gumikiosztás és a parc fermé is szóba fog kerülni, de a hétvége formátuma is terítéken lesz.

Ez utóbbin az idei évre változtattak: 2023-ban a sprint- és a főfutam lényegében már két külön esemény, külön időmérővel. Ennek előnye, hogy a sokak által gyűlölt második szabadedzést eltörölték, ám többen felvetették, hogy a szombat így teljesen különálló nappá vált. Több csapatfőnök azzal az ötlettel állt elő, hogy a pénteki kvalifikáció a sprintfutam rajtrácsát határozza meg, utóbbit pedig szombaton délelőtt (vagy kora délután) rendezzék. Ezt követően pedig gyakorlatilag minden ugyanúgy történne, mint egy normál hétvégén. Ezen a ponton felmerül a kérdés, hogy a szurkolók hogyan reagálnának egy újabb változásra a menetrendet illetően, de Domenicali nem aggódik.

„Ezt elemeztük – válaszolta. – Úgy vélem, a kockázat inkább a hűséges nézőket érinti, akiknek megvannak a saját szokásaik, mintsem az új rajongókat, akik sokkal nyitottabbak a változásokra. A formátum terén azonban nincsenek nagy újdonságok. Stabilizálni akarjuk a hat sprinthétvégét, és tiszteletben szeretnénk tartani a régi szurkolók szokásait.”

Friss