2024. április 30. 01:32

KezdőlapF1Másként látja Senna és Mansell csatáit a világbajnok, miután vezette a 92-es...

Másként látja Senna és Mansell csatáit a világbajnok, miután vezette a 92-es Williams-t

-

Nagy hatással volt Jenson Buttonra Nigel Mansell 1992-es Williamsének vezetése. A 2009-es világbajnok arra is kitért, milyen nehéz lehetett kerék a kerék ellen versenyezni az egyenesekben a 31 évvel ezelőtti autóval.

Jenson Buttonnak a múlt heti Brit Nagydíj előtt abban a kiváltságban volt része, hogy Silverstone-ban vezethette Nigel Mansell világbajnok Williamsét. Az FW14B pedig mély nyomokat hagyott a 2009-es világbajnokban, aki a Speedcafénak arról számolt be, hogy annyira nem is fejlődött sokat a sportág az utóbbi bő 30 évben, mint azt sokan gondolnák.

„Igen is meg nem is. A biztonság és az autók kinézete terén igen, hogy mennyire biztonságosan érzed magad a pilótafülkében, mennyire kényelmesen ülsz. De, hogy mekkora a tapadás, az meglepett. Nyilván nem olyan gyors, mint egy modern F1-es autó, de meg kell mondanom, hogy így is veszettül gyors. Nagyon lenyűgöző. Versenyképes lenne, úgy érzem, gyorsabb lenne itt mint egy F2-es autó” – összegezte tapasztalatait az aktív felfüggesztéssel szerelt autóról a 43 esztendős pilóta.

Button a vörös ötösben:

A másik, ami nagy hatással volt Buttonra, az az FW14B mai, 790 kg-s minimumsúlyú autókhoz képest tapasztalt fürgesége.

„200 kilóval könnyebb, pilótával együtt 600 kg. Ennyi volt akkor is, amikor bemutatkoztam az F1-ben – utalta a 2000-es szezonra. – Egyértelműen érezni, hogy fürgébb [mint a mai autók], ami tetszik, szerintem mindenki szereti ezt. Nem kedveljük a nehéz autókat, de ez a kocsi nagyon lenyűgöző. Ugyanakkor nem tudom, hogy Nigel miként versenyzett fej-fej mellett Ayrton [Sennával] az egyenesekben úgy, hogy egy centiméterre voltak egymástól a gumijaik. Nem megy valami jól az egyenesben, folyamatosan táncol össze-vissza a pályán. Ezek a fickók igazán bátrak voltak.”

Mansell és Senna fej-fej mellett az 1991-es Spanyol Nagydíjon, Barcelonában:

Emellett még az 1992-es Williamsben dohogó 3,5 literes Renault V10-es is lenyűgözte a Forma-1-ból 2016 végén visszavonult britet, aki még versenyzett 10 hengeres szívómotorral, így nosztalgiázhatott is egy kicsit.

„2026-ról nem tudok nyilatkozni (az F1 elnök-vezérigazgatója szerint a 3 év múlva érkező erőforrásoknak jobb lesz a hangja, mint a mostaniaknak – a szerk.), de azt elmondhatom, hogy ezeknek a V10-eseknek, amelyekkel a pályafutásomat kezdtem, annyira gyönyörű a hangjuk. Metsző és tiszta, egy kicsit agresszívabb és nagyon különleges. Még ha az autók lassabbak is voltak akkor, amikor bemutatkoztam, a hang miatt gyorsabbnak tűnnek. Egyértelműen hozzáad, és imádom a hangot. A mai fiatal gyerekek, akik Forma-1-et néznek, már nem ismernek mást, úgyhogy nekik nem igazán számít. De nekem sokat jelent, amikor egy V10-est hallok sikítani magam mögött” – mondta a világbajnok.

Friss