Sajtóértesülések szerint három csapat szeghette meg a Forma–1 pénzügyi szabályzatát a tavalyi évben. Ebből kettőnek a kiléte biztosnak tűnik, a harmadik pedig egy élcsapat, de itt több forgatókönyv is lehetséges.
Hamarosan fontos hírek érkeznek a Forma–1gyel kapcsolatban, ugyanis az FIA nyilvánosságra hozza tavalyi költségplafonnal kapcsolatos vizsgálatának eredményét. 2022-ben legfeljebb 141,2 millió dollárt költhettek a csapatok, persze néhány tétel ebbe nem számított bele. Néhányan állítólag már megkapták az értesítést arról, hogy mindent rendben találtak, mások viszont bajba kerülhetnek.
Egybehangzó sajtóértesülések szerint három csapat szeghette meg tavaly a pénzügyi szabályzatot. Ebből kettőnek a kilétét illetően megvan az egyetértés a különböző orgánumok között: az Alpine-ról és az Aston Martinról van szó. Utóbbi abból a szempontból nem meglepetés, hogy az idei évre rengeteget javultak, ami viszonylag ritka úgy, hogy nincsenek komoly szabályváltozások.
A harmadik csapat esetében viszont már nem egyeznek a beszámolók. A Corriere dello Sport úgy tudja, hogy a Red Bull vagy a Mercedes közül az egyik istálló kerülhet bajba. Ez idáig rendben is van, de az angolszász sajtó valószínűbbnek tartja, hogy a csillagos alakulat a bűnös, a német média viszont arról számolt be, hogy a bikásokkal szemben indulhat új vizsgálat.
Bizonyos szempontból mindkét forgatókönyv érdekes lehet. A Red Bull azért, mert 2021-ben ők voltak azok, akik átlépték a költségplafont, amiért 7 millió dolláros bírságot kaptak, és 10 százalékkal csökkentették a szélcsatorna használatára fordítható idejüket. Az energiaitalosok tehát visszaesőként súlyosabb büntetésre számíthatnak, amennyiben valóban vétettek a szabályok ellen. A Mercedesnél pedig az adhatja a dolog pikantériáját, hogy októberben ők voltak a leghangosabbak azok közül, akik súlyos szankciót követeltek a Red Bull-lal szemben.
Hogy milyen büntetésre számíthatnak azok, akik valóban szabálytalankodtak, az nincs benne pontosan a szabályzatban: papíron a kizárástól kezdve a megrovásig minden lehetséges. Egyedül azt lehet tudni, hogy 5 százalék alatti túllépés kisebb szabálysértésnek számít, efelett viszont súlyos vétségnek minősül. Az FIA ugyanakkor pár nappal ezelőtt cáfolta, hogy bármelyik csapat esetében is biztos a büntetés.
„A szövetség hangsúlyozza, hogy jelenleg megalapozatlan olyan csapatokról beszélni, amelyek esetében fennáll a jogsértés veszélye a költségplafon tekintetében – idézte a szövetséget Craig Slater, a Sky Sports riportere. – A pénzügyi szabályzat betartatásával foglalkozó részleg által végzett ellenőrzések és elemzések még folyamatban vannak, és a következő hetekben lezárulnak. Ekkor indul majd egy kiigazítási időszak, amely után véglegesítik a jelentéseket. A csapatok nem kaptak semmilyen határidőt arra vonatkozóan, hogy mikor zárulhat le a folyamat.”
Az FIA azt is cáfolta, hogy a késlekedés oka a sajtóban korábban megjelent feltételezés, hogy néhány istálló a hivatalosan nem az F1-hez kapcsolódó tevékenységeivel próbálja kijátszani a szabályt. Akármi is a helyzet, Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója nemrég kijelentette, hogy a szabályt szegő csapatokat mindenképpen sportszakmai büntetéssel kell sújtani, mert csak ennek van elrettentő ereje. Fontos hangsúlyozni, hogy ezek a tavalyi szezonra fognak vonatkozni, már amennyiben lesz ilyen döntés.