back to top
2024. június 18. 00:56

KezdőlapF1Tényleg az új gumik miatt nincs már sehol Alonso és az Aston...

Tényleg az új gumik miatt nincs már sehol Alonso és az Aston Martin, vagy más áll a háttérben?

-

Az Aston Martin csak az ötödik erő volt a Hungaroringen, míg a McLaren a Brit Nagydíj után ismét remekelt. Fernando Alonso a Magyar Nagydíj időmérője után kifejtette, hogy erről szerinte a Silverstone-ban bevetett új gumik is tehetnek, és igazságtalan volt a szezon közben változtatni. A spanyol kijelentései azonban csak kis részben fedik a valóságot, és valójában más állhat az Aston Martin formahanyatlása mögött.

Fernando Alonso meglehetősen érdekes kijelentést tett a Magyar Nagydíjon, amikor kritizálta a Brit Nagydíjtól használt, megerősített oldalfalú Pirelli-gumikat. Az olasz gyártó azért változtatott szezon közben az abroncsain, mert a 2023-as autók a pattogást csökkenteni hivatott aerodinamikai szabályváltoztatások ellenére a vártnál nagyobb mértékben gyorsultak, és átlagosan 15%-kal nagyobb terhelést kellett elviseljenek mind az első, mind a hátsó tengelyen levő abroncsok a tavaly év végi mértékhez képest.

A Red Bull elgáncsolására vezették be az új gumikat az F1-ben?

Ez pedig több, mint amit a Pirelli előzetesen várt, így aztán biztonsági szempontokat mérlegelve módosított. Az új abroncsok bemutatkozása pedig egybeesett a McLaren látványos feltámadásával, majd a Hungaroringen a Mercedes meglepetés-pole-jával, ami Alonso szerint annak a jele, hogy az új gumikkal egyes csapatok autója jobban, míg másoké rosszabbul birkózik meg.

A spanyol a Magyar Nagydíj időmérője után azt mondta: „nem gondolom, hogy igazságos volt Silverstone-ban bevezetni az új gumikat”, majd kifejtette, hogy „nem változtatsz a labdákon egy tenisztorna közben, és ez történik, ha változtatunk a gumikon itt.” Ez a hasonlat viszont kicsit sántít, és akkor lenne pontos, ha a tenisztorna közben azért változtatnának a labdákon, mert a vártnál nagyobb erőhatások érnék őket az ütők révén, amitől megnőne az esélye, hogy a labdák meghibásodnak. Ettől eltekintve viszont érthető, hogy a lassan 42 esztendős veterán mire gondolt, miközben azért nem hárított minden felelősséget a Pirellire.

„Fejlődnünk kell, mert kétségtelen, hogy visszaestünk az utóbbi néhány versenyen, miközben mindenki tett egy lépést előre. De úgy tűnik, hogy mióta az új gumik megjelentek Silverstone-ban, néhány csapat jobban küszködik, néhány csapat pedig nagyon elégedett az autójával. Nem csak rólunk van szó, szerintem a Red Bullt is egyértelműen rosszul érintették ezek a gumik. Azelőtt minden időmérőn az első és a második helyen voltak, minden futamon kettős győzelmet arattak, most pedig még a pole pozíciót sem tudják megszerezni.”

Forma-1, Fernando Alonso, Magyar Nagydíj 2023, péntek
Fernando Alonso Fotó: Sulyok István/TRP Hungary

Amellett, hogy Alonso ezen kijelentései azért nagyon távol állnak a valóságtól, hiszen a Red Bull Silverstone előtt sem szerzett minden futamon kettős győzelmet és nem indult minden versenyen mindkét autója az első sorból, az valószínűleg helytálló, hogy az új gumiknak hatása volt az autók viselkedésére. A kétszeres világbajnok elmondta, az AMR23-ast „kicsit más érzés vezetni”, a verseny után – amelyet Verstappen több mint fél perccel nyert meg, ami akkora előny, hogy a hibrid-érában még senki nem végzett ekkora előnnyel az első helyen, miközben az Aston Martin csak a 9. és a 10. pozíciót szerezte meg –, azonban már arról beszélt, hogy „sok dolgot meg kell vizsgálnunk”, és „rajtunk múlik, hogy kicsit jobban megértsük, mit csinál az autó most a szezon elején tapasztalthoz képest, mennyi fejlesztést hoztunk a versenytársainkhoz viszonyítva, és jobban megértsük a gumikat.” Végül kijelentette, hogy az új abroncsok „mindenkinek egyformák, úgyhogy csak végeznünk kell a munkánkat.”

Ezen a véleményen volt Mike Krack, az Aston Martin csapatfőnöke is, aki Alonso szavaira reagálva azt mondta: „A gumik mindenkinek egyformák, úgyhogy én nem fognám a gumikra [a visszaesést], mert az túl könnyű lenne. Nem szabad kifogásokat keresnünk, mindenki ugyanolyan gumikon fut, és még ha változnak is az erőviszonyok egy ilyen változtatástól, a Forma-1-ben alkalmazkodni kell. Nem mondhatjuk, hogy emiatt vagyunk hátrányban, helyette a lehető legtöbbet kell tanulnunk és fejlődnünk. Túl könnyű lenne a gumikra fogni a visszaesést.”

Forma-1, Fernando Alonso, Aston Martin, Lando Norris, McLaren,, Magyar Nagydíj 2023, szombat
A McLaren is megelőzte az Aston Martint  Fotó: Sulyok István/TRP Media

A német szakember ezután kifejtette, hogy egyszerűen nem lehet pontosan megmondani, hogy az erőviszonyok változása milyen mértékben köszönhető az új gumiknak, mert közben a riválisok is fejlesztenek, a McLaren például jelentős mértékben átszabta az autóját. „Túl nagy az egybeesés az ellenfelek nagy fejlesztéseivel, hogy ezt igazán meg lehessen határozni. Barcelonában volt egy edzés, amelyen összehasonlítottuk a gumikat, és akkor nem láttunk nagy különbséget. Lehet, hogy egy ilyen pályán [mint a Hungaroring] ez más, ezt majd a következő futamok során meglátjuk. De mint mondtam, nem keresünk kifogásokat.”

Eközben a The-Race.com megkérdezte Tom McCullough-t, az Aston Martin teljesítményigazgatóját is, aki elismerte, hogy továbbra is tanulják az új abroncsokat, és amikor azokat először kipróbálták két hónappal ezelőtt Barcelonában, nem tapasztaltak „óriási eltéréseket”. „Eddig meglehetősen kis változtatásokat hajtottunk végre a beállításokban. Elvégeztünk néhány mérést a gumikkal, amikor össze tudtuk hasonlítani azokat az előző abroncsokkal Barcelonában, miként sok csapat tette ezt, de eddig nem változtattunk nagyot” – mondta a Hungaroringen.

Mindez nem jelenti azt, hogy az új gumik ne változtatták volna meg az autók viselkedését, vagy azt, hogy egyes konstrukciók miként reagálnak, hiszen egy másfajta konstrukciójú abroncs nemcsak az autó egyensúlyára lehet hatással, hanem az aerodinamikai jellemzőitől kezdve a hasmagasságon át a kerékdőlésig és felfüggesztés-beállításokig egy sor tényezőt változtathat meg. És minél jelentősebb egy ilyen módosítás a gumikon, annál nagyobb a hatása, miként azt láthattuk 2013-ban, amikor a Brit Nagydíjon látott számos defekt következtében a Pirellinek a mostaninál jelentősebb módosításokat kellett végrehajtania.

Aston Martin, Magyar Nagydíj
Fotó: Sulyok István/TRP Media

Krack és McCullough tehát nem zárta ki, hogy a gumik befolyásolhatták a teljesítményüket, de mindkettejük szavaiból az jött le, hogy sokkal inkább a fejlesztési versenyben maradtak alul. Az Aston Martin a júniusi Kanadai Nagydíjon vetett be komolyabb fejlesztési csomagot, az azóta eltelt három futam során pedig leginkább csak az adott pálya igényeihez alkalmazkodva hoztak apróságokat, míg a McLaren átfogó csomaggal jelentkezett, és a Mercedes, valamint a Ferrari is fejlesztett.

És Paul Monaghan, a Red Bull főmérnökének szavai sem azt mutatják, hogy miként azt Alonso állította, a gumik változtatták meg az erőviszonyokat. „Nem tudom, mert nem tudjuk a többi autót visszatenni az előző gumikra, ezért nem tudok objektív választ adni – felelte a The-Race azon kérdésére, hogy az új gumik változtattak-e az erősorrenden. – A szubjektív válaszom viszont az, hogy senki sem áll egy helyben. A Ferrari, a Mercedes, a McLaren, az Alpine, az Alfa Romeo egyaránt fejleszthet, mindegyiküknek kicsit több szélcsatorna és CFD-idő áll a rendelkezésére, mint nekünk, úgyhogy lehet, hogy nemcsak a gumikról van szó.”

„Ha az új gumik kicsit jobban fekszenek nekik, akkor legyen, de nincs szó radikális változtatásról, ami feltétlenül nehézséget jelent aerodinamikai szempontból” – ecsetelte a mérnök, majd elismerte, hogy apró változtatásokat a Red Bull is végrehajtott a beállítások terén az új gumik miatt, de semmilyen szokatlan dolgot nem csináltak.

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Magyar Nagydíj 2023, péntek
Verstappen a Hungaroringen az új gumikkal is agyonverte a mezőnyt  Fotó: Sulyok István/TRP Hungary

Alonso kijelentései tehát vélhetően részben a spanyol frusztrációjából fakadnak, másfelől viszont nem kérdőjelezhetjük meg, hogy más érzés lett vezetni az Aston Martint az új gumikon, mint a korábbiakon. Mivel minden autó más, lehet, hogy egy apró változtatás az egyikre nagyobb hatással van, mint egy másikra, ez pedig kiegészülve a fejlesztési versenyben történő lemaradással a szoros mezőny miatt könnyen oda vezethet, hogy egy csapat a második erőből az ötödik erővé esik vissza, ahogy azt történt az Aston Martinnal. Ilyen helyzetben pedig a legjobb, amit a silverstone-i istálló tehet, hogy nem egy külső tényezőre fogja a visszaesést, hanem magában keresi a hibát, és a szezon második felében megpróbál visszakapaszkodni oda, ahol az idény eddigi futamainak nagy részében volt.

Friss