2024. május 02. 19:37

KezdőlapF1Beugróként ért el hatalmas sikert a Ferrari hazai pályáján az olasz származású...

Beugróként ért el hatalmas sikert a Ferrari hazai pályáján az olasz származású veterán világbajnok

-

1982-ben Mario Andretti szenzációs teljesítményt nyújtott a Ferrarival beugróként. Az akkor már 42 éves olasz származású amerikai veterán akkor örvendeztette meg a tifosit, amikor nagyon is szükség volt a boldog pillanatokra, és nem mellesleg kikaparta a gesztenyét a csapat súlyos sérülésből lábadozó pilótájának.

Hamarosan következik az Olasz Nagydíj időmérője, ahol az eddigi események alapján a Ferrari el is kaphatja a Red Bullt. Ennek kapcsán felidézzük a vörös istálló egyik legemlékezetesebb monzai pole pozícióját, amelyet egy olyan pilóta szerzett, aki lényegében már visszavonult az F1-től, és nem is ismerte azt az autót, amelyet vezetnie kellett.

Mario Andrettiről van szó, aki miután 1978-ban megszerezte a világbajnoki címet, az azt követő három szezonban mindössze egyszer állhatott fel a dobogóra, ebből az utolsó két idényben csupán két alkalommal szerzett pontot. Ezután hazájában versenyzett, de az 1982-es Nyugat-amerikai Nagydíjra beugrott a Williamshez a politikai okokból távozó Carlos Reutemann helyére. Sok köszönet nem volt a dologban, hiszen az időmérőn csupán a tizennegyedik helyet szerezte meg, a futamon pedig a 20. körben balesetet szenvedett, így kiesett.

Ezután már alighanem lezártnak tekintette a Forma–1-es pályafutását, ám nyár végén érkezett a hívás Enzo Ferraritól. A Commendatore pilótát keresett az utolsó két futamra, és meg is volt rá az oka. Zolderben Gilles Villeneuve életét vesztette, míg Hockenheimben az addig a bajnoki címért küzdő Didier Pironi szenvedett kísértetiesen hasonló balesetet, és mint kiderült, súlyos sérülése véget vetett a karrierjének. Dijonban ráadásul a kanadai versenyző helyére beültetett Patrick Tambay hátfájdalmak miatt nem tudott elindulni, így azon a futamon a Ferrari egyetlen autóval sem képviseltette magát.

Embed from Getty Images

Andrettit visszahívta a Ferrari az 1982-es szezon utolsó két futamára

Ezután következett a monzai Olasz Nagydíj, ami nagy motivációt adott Andrettinek, hogy igent mondjon az ajánlatra, hiszen olasz származású volt, és tizenévesen még Alberto Ascarinak szurkolt a sebesség szentélyében. Bár 1971-ben és 1972-ben versenyzett már a Ferrarinál, ahol első futamát emlékezetes módon meg is nyerte, volt egy aprónak nem nevezhető gond: soha nem vezetett turbómotoros autót az F1-ben, a maranellóiak pedig akkorra már azzal rendelkeztek. Emiatt és a Long Beach-i eseményekre jól emlékezve az amerikai pilóta kikötötte, hogy szeretne megfelelően felkészülni a megmérettetésre.

„Egyszer sem voltam igazán elégedett magammal azon a Long Beach-i hétvégén – fogalmazott. – Éppen ezért [úgy voltam vele, hogy] ha elfogadom a Ferrari ajánlatát, időben ide akarok jönni, rengeteget tesztelni, megismerni az autót, ami Frank [Williamsnél a Williams alapítójánál, illetve csapatfőnökénél] nem igazán volt lehetséges, mert kevés idő állt rendelkezésre. Tényleg éreznem kell, hogy az autó és én beszélgetünk egymással, mielőtt igazán bele tudnék vágni.”

A gyakorlásra a Ferrari tesztpályáján, Fioranóban került sor, és az érintettek legnagyobb örömére Andretti nagyon hamar ráérzett a Ferrari 126C2-esre, aminek körrekord lett a vége. Az első, pénteki időmérő azonban nem sikerült jól, hiszen csak a hatodik helyet szerezte meg. Az akkor már 42 éves veterán viszont arra panaszkodott, hogy többször is feltartották.

Másnap aztán Tambay volt az, aki igazán jól kezdett, és a második kvalifikáció elején ő állt az élre, fellelkesítve a tifosit. Mindez azonban nem tartott sokáig, hiszen később Nelson Piquet vette át a vezetést, a francia pilóta pedig már mindkét szettet elhasználta a legjobban tapadó abroncsaiból. A Ferrarinak így Andrettiben volt minden reménye.

A 12-szeres F1-es futamgyőztes pár perccel a vége előtt ment ki a bokszból, hogy két gyorskört fusson. Ez annyira jól sikerült, hogy 35 ezreddel legyőzte a címvédőt, így övé lett a pole pozíció, a Ferrari szurkolók pedig igazán emlékezetes pillanatokat élhettek át. „Szerintem ez részben rajtam múlott, hogy megismertem az autót, meg minden, de a legtöbbet a motornak köszönhettem – értékelt Andretti a leintés után az újságírók hadseregének. – Egyszerűen fantasztikus volt ma.”

Embed from Getty Images

Hiába nem vezetett korábban turbómotoros autót, Andretti megszerezte a pole-t

A futamon aztán hamar elvesztette a vezetést, hiszen Piquet és Tambay mellett René Arnoux is lerajtolta, majd még szintén az első körben Riccardo Patrese is megelőzte. Azonban az olasz és a brazil pilótának egyaránt hamar fel kellett adnia a küzdelmet kuplung-, illetve motorhiba miatt. Andretti így a harmadik helyen ért célba, ami szép teljesítmény egy beugrótól.

Hát még annak tudatában, hogy így lényegében megszerezte a bajnoki második helyet Pironinak, hiszen közvetlenül mögötte John Watson végzett, aki később ugyanannyi ponttal zárt, mint a francia versenyző. Andretti az idényzáró Caesars Palace Nagydíjon zárta le véglegesen F1-es pályafutását, ahol a hetedik helyről indult, majd felfüggesztéshiba miatt kiesett, de a Ferrari így is megszerezte a konstruktőri világbajnoki címet.

Friss