back to top
2024. július 20. 23:09

KezdőlapF1A Mercedes világbajnoka kikotyogta az idei F1-es átigazolási piac bombahírét?

A Mercedes világbajnoka kikotyogta az idei F1-es átigazolási piac bombahírét?

-

Az elmúlt hétvégén a Sky Sports-nál egyes futamokon szakértőként tevékenykedő Nico Rosberg is ott volt Monzában, és vasárnap tett egy olyan megjegyzést, amire sokan felkapták a fejüket.

Míg Max Verstappen ellentmondást nem tűrő módon igázza le a teljes mezőnyt, beleértve a csapattársát is, Sergio Pérez gyengébb teljesítménye miatt folyamatos téma volt az elmúlt hetekben a mexikói pilóta jövője. Helmut Marko a Holland Nagydíjon még azt hangoztatta, hogy Péreznek a teljesítményével kell kiérdemelnie, hogy 2025-ben is a Red Bull versenyzője legyen, majd jött Christian Horner csapatfőnök, és cáfolta ezeket a kijelentéseket, mondván Pérezzel szerződésük van a jövő év végéig.

A Red Bull vezetése ugyanakkor szemmel láthatóan nem ugyanazt a kottát olvassa a témával kapcsolatban (jóllehet, aztán Marko is beállt Horner mellé), ami minimum arra enged következtetni, hogy kételyek merültek fel Pérez teljesítményét illetően. Daniel Ricciardo visszahívása sem véletlen, és sokan már akkor kijelentették: amennyiben az ausztrál elég jó teljesítményt nyújt, akár Pérez helyét is átveheti.

Max Verstappen, Sergio Pérez, Red Bull, Olasz Nagydíj
Pérez ugyan Monzában bejött a második helyen, de a gyenge időmérős teljesítménye miatt itt is nagyot kellett küzdenie, hogy átrágja magát George Russellen és a két Ferrarin Fotó: Bertusz Dávid/TRP Media

Horner a Verstappennek újabb rekordot hozó Olasz Nagydíj után pedig már arról beszélt, hogy nincs a világon olyan pilóta, aki az RB19-essel legyőzné a hollandot. Persze Péreztől sem ezt várja a Red Bull, hanem azt, hogy a lehető legközelebb legyen a hollandhoz, és lehetőség szerint minden futamon odaérjen a második helyre, de minimum dobogós legyen. Péreznek ez azonban olyannyira nem jön össze, hogy az eddigi 14 futamból 6 alkalommal is leszorult a dobogóról, négyszer pedig a legjobb négybe sem fért oda. Ettől még persze 49 pontos előnnyel a második helyen áll, és a Red Bull is toronymagasan vezeti a konstruktőri összetettet, de jogosan merül fel, hogy mi lesz majd akkor, amikor szorosabb lesz a harc a vb-címekért, és nem lesz ennyire nagy a technikai fölény.

A válasz alighanem az, hogy akkor kelleni fog egy olyan versenyző, aki minimum stabilan ott tud lenni Verstappen mögött, és akár még meg is szorongathatja a hollandot. És hogy ki lehet ez? Rosberg már tudni véli. „Hova fog menni? Úgy hallom, hogy már jövőre jönni fog a váltás” – jelentette ki a 2016-os világbajnok a McLarennél versenyző Lando Norrisról, akit 2025 végéig szerződés köt a wokingiakhoz.

A váltás alatt természetesen arra célzott a német, hogy Norris veheti át Pérez ülését. Verstappen ráadásul a Sky Sports-nak bevallotta, hogy szoktak Norrisszal arról beszélni, hogy milyen lenne csapattársakként versenyezni. „Beszélünk róla, de még sokáig szerződés köti a McLarenhez. Meglátjuk, mi történik a jövőben” – mondta a kétszeres világbajnok.

Eközben Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója úgy véli, Norris első sorban a McLarennel akar világbajnok lenni, ők pedig igyekeznek bizonyítani neki azt, hogy képesek megfelelő autót adni neki ehhez. Azt ugyanakkor az amerikai üzletember is tudja, hogy ez legkorábban 2026-ban, a következő nagy szabályváltozás évében történhet meg, de akkor már „nem lesznek kifogások”.

Lando Norris, McLaren, Olasz Nagydíj
Otthagyhatja a McLarent?  Fotó: Bertusz Dávid/TRP Media

„Amíg látja a tempónkat és a fejlesztéseinket, addig szerintem abszolút magabiztos lesz azt illetően, hogy ennek a csapatnak, amely már 20 világbajnoki címet nyert, mindene megvan, ami kell. Végignézve a rajtrácson, sok a kérdőjel 2026-tal kapcsolatban. A Red Bullnak új motorja lesz, hogyan fog muzsikálni? Soha nem csináltak még ilyet korábban. Mindenféle változókkal számolni kell, és szerintem a mi sztorink is van olyan jó, mint bárkié” – nyilatkozta Brown az ESPN-nek, amitől kicsit olyan érzése támadt az embernek, mint az amerikai a sajtóban is próbálná győzködni Norrist.

2026 ugyanakkor még több mint két teljes idénnyire van, és a McLaren esetében is igaz, hogy semmire sincs garancia, hiszen a Mercedes, a Ferrari és az Aston Martin is ugyanúgy arra az évre feni a fogát, mint az első komoly lehetőségre a Red Bull trónfosztásához, miközben a bikások is mindent meg fognak tenni, hogy ez ne következhessen be.

A Red Bull a múltban bevallottan többször is megkereste Norrist, de ő mindannyiszor kosarat adott nekik. A legutóbbi ilyen megkörnyékezés 2022 elején történhetett, hiszen Norris akkor hosszabbított 2025 végéig a McLarennel, azóta viszont nagyot fordult a világ, hiszen a Red Bull a három topcsapat egyikéből mostanra egyértelmű egyeduralkodóvá nőtte ki magát, és valós esély van arra, hogy minimum 2026-ig dominálni fogja a sportágat.

Norris ezért most egy olyan ajánlatot kellene mérlegeljen, amely nem az egyik, győzelemre képes autóval rendelkező csapat ülését kínálja neki, hanem az egyetlen ilyen csapatét, és ha az ideihez hasonló dominanciát nem is feltétlenül fogunk látni minden évben, arra bőven megvan az esély, hogy a Red Bull 2023-ban és 2024-ben is világbajnok lesz, miközben a McLarennek legkorábban 2026-ban lehet erre valós sansza, de mint írtuk, garancia semmire sincs.

Norris elismerte, foglalkoztatja, hogy idő előtt távozzon a McLarentől

A Red Bull szemszögéből nem igazán rejtene rizikót Norris leigazolása, hiszen az egyértelmű, hogy toppilótáról van szó, Verstappennel pedig remekül kijönne, hiszen már évek óta nagyon jó barátok, akik a szabadidejüket is szívesen töltik egymás társaságában. Így még ha Norris meg is tudná szorongatni a hollandot, csekély az esély arra, hogy a Hamilton-Rosberghez hasonló belháborúvá váljon a rivalizálásuk.

Ami Norrist esetleg eltántoríthatja, az a Red Bull Verstappen-központú berendezkedése, ami mind a csapat gondolkodásában, mind az autó fejlesztésében megnyilvánul. Mert mondjon bárki bármit, Verstappen igenis komoly hatással van a Red Bull fejlesztéseire, és mivel a legtöbb pilótáétól merőben eltérő viselkedésű autót kedvel, ezt Norrisnak is le kellene nyelnie, illetve meg kellene tanulnia alkalmazkodni hozzá. Az F1-es pilóták gondolkodását ismerve ugyanakkor afelől nem nagyon lehet kétségünk, hogy Norris úgy véli, azonos autóval képes lenne felvenni a kesztyűt jó barátjával, és nem úgy áll ehhez a kérdéshez, hogy csakis egy másik csapat vezéreként győzhetné őt le.

Ez pedig pont elég ahhoz, hogy adott esetben úgy döntsön, nem vár még éveket a bizonytalanra, hanem kihasználja az adódó lehetőséget, mert ha nem teszi, sosem derül ki, hogy képes lett-e volna a történelem, de a jelenkor mindenképpen egyik, ha nem a legjobbja ellen legalább meccset, de akár bajnokságot is nyerni.

Friss