A neves szakújságíró szerint igencsak nagy slamasztikába lavírozta magát az FIA az Andretti lehetséges F1-es érkezésével kapcsolatban.
Továbbra is a levegőben lóg Michael Andretti és az Andretti Global F1-es beszállása, mivel az FIA továbbra sem adott hírt arról, hogy elfogadta-e az amerikai istálló jelentkezését a 2025-ös vagy a 2026-os szezonra. Az Autosport információi szerint a bejelentés hamarosan megtörténhet, Joe Saward veterán F1-es újságíró szokásos futam utáni blogbejegyzésében azonban ennek ellenkezőjéről számolt be.
Úgy tudja ugyanis, hogy egy igencsak jelentős akadály áll az FIA útjában, amelynek zöld jelzése persze még nem jelentenél azt, hogy az Andretti Global érkezhet az F1-be, hiszen a FOM-nak és a csapatoknak is bele kell ebbe egyeznie. Őket pedig amellett, hogy egy 11. csapat tovább aprózná a bevételeket, az is aggasztja, hogy az Andretti rohamléptekkel terjeszkedik és próbálja minél több szériában megvetni a lábát, miközben az IndyCarban sem muzsikál valami fényesen. A sportágnak ugyanis nem az amerikai belépővel van baja, sőt, nagyon is jól jönne neki egy sikeres amerikai csapat. A kulcsszó viszont a sikeres.
„A többi jelentkezővel közölték, hogy menjenek sárkányt eregetni az F1-ben versenyzés helyett, de az Andrettiről nem mondtak semmit – írta Saward, majd közölte az „aprócska” problémát. – A madarak azt csicseregték a Marina Bay-i paddockban, hogy az Andrettinek már nincs érvényes megállapodása a Renault-val a motorokra. Abból, amit hallottam, semmilyen megállapodást nem bontottak fel, hanem a meglévő lejárt, és nem újították meg.”
„A Renault-nál kisöprés volt az alkalmazottak, és talán az ötletek terén is, az Andretti pedig talán már nem illik a képbe. Logikus a Renault részéről, hogy jobban aggódik amiatt, hogy jobban teljesítsen, mintsem bonyolítaná a helyzetet egy ügyféllel. A cinikusok kétségtelenül azt mondanák, hogy a Renault szerint az előrelépés a motorral többet ér, mint egy lehetséges ügyfél-megállapodás.”
Utóbbi mondatával Saward természetesen arra utalt, hogy a Renault továbbra is szeretné elérni a motorok teljesítmény-kiegyenlítését a 2024-es szezontól, hogy ily módon dolgozhassa le a hátrányát és válhasson versenyképesebbé. Ehhez pedig elengedhetetlen az F1 és a többi gyártó támogatása, azaz a franciák adott esetben fontosabbnak tarthatják ennek elérését, mintsem azt, hogy a többi csapat nagy részével szembemenve az Andretti mellé álljanak.
Jelen állás szerint tehát az F1 nem pusztán a csapatok érdekeit támogatva vétózhatná meg az Andretti nagyszabású, ám több szempontból is hiányos projektjét, hanem jogosan vetné fel, hogy nem túl meggyőző motorpartner nélkül verni a sportág ajtaját. Saward szerint így az FIA-nak sem lehet elfogadni az Andretti jelentkezését, mert a többi jelentkező azonnal beperelné a szövetséget, amiért őket elutasította, de zöld utat adott egy olyan csapatnak, amely még azt sem tudja, honnan lesz motor az autójában.
Ezek után persze jogosan merül fel a kérdés, hogy ez az „apróság” miért nem került elő a hosszas átvilágítási folyamat során. Saward szerint Mohammed bin Szulajm FIA-elnöknek és szövetségeseinek „jó sokat kell ásnia, hogy kikecmeregjenek abból a zűrzavarból, amit csináltak”, mivel jelen állás szerint nem adhatják meg a zöld utat a motor nélküli Andrettinek, amely enélkül igen nehezen fog tudni meggyőzni egy másik gyártót arról, hogy álljon mellé.
A 2025-ös érkezéshez eközben nagyon fogy az idő, a 2026-os beszálláshoz viszont már egy újabb, a csapatok gazdasági viszonyait szabályozó Concorde-egyezmény lesz érvényben, mivel a mostani addigra lejár. Ez tovább bonyolítja a dolgokat, így a leginkább járható út az Andretti előtt valóban az lenne, amit már Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója is javasolt: vegyenek meg egy jelenlegi csapatot.
Az Alpine csapatfőnöke állítja, hogy az ő csapatuk nem eladó, de persze sosem lehet tudni, hogy a vezetés mikor dönt úgy, hogy a folyamatos sikertelenséget megelégelve az lesz. Vagy egy másik istállónál mikor akarnak vevő után nézni. Ahogy Saward is írta: „Az Audi új menedzsmentje úgy dönthet, hogy mégsem akar az F1-be jönni; Lawrence Stroll úgy dönthet, hogy elege volt, ha a fia nem lehet világbajnok; a McLaren és a Williams tulajdonosai úgy gondolhatják, jó lenne összeállni az Andretti pénzével; vagy talán Gene Haas egyik reggel arra ébred, hogy már nem szereti az F1-et.
Persze az is egy forgatókönyv, hogy Michael Andretti nem így gondolkodik, és inkább bepereli az FIA-t és az F1-et, de azzal csak ellenségeket szerezne magának a sportágban és a szövetségben egyaránt.