2024. április 28. 07:56

KezdőlapF1Gigantikus dühkitörés, középső ujját mutogatva őrjöngött az egyik pilóta a Japán Nagydíj...

Gigantikus dühkitörés, középső ujját mutogatva őrjöngött az egyik pilóta a Japán Nagydíj után

-

Nem láthattuk, de a Japán Nagydíj végén Pierre Gasly nagyon dühös lett a csapatára, amiért el kellett engednie Esteban Ocont. Először nem is akart hinni a fülének, amikor megkapta az utasítást, majd miután teljesítette, őrjöngeni kezdett az autóban.

A közvetítésben a Red Bull konstruktőri világbajnoki győzelme mellett elsikkadt, de az Alpine-nál igencsak feszült pillanatok játszódtak le a Japán Nagydíj végén, a csapat ugyanis arra utasította Pierre Gasly-t, hogy az utolsó körben engedje el Esteban Ocont, átadva ezzel a 9. helyet a csapattársnak. Gasly elsőre el sem akarta hinni, hogy erre kérik, majd később újabb megerősítést kért, hogy valóban ezt kell tennie. Végül az utolsó kör utolsó kanyarjában félreállt Ocon elől, majd hatalmas dühkitörést produkált a levezető körben.

Az elengedés és Gasly dühe:

Az eset előzménye, hogy az 53 körös verseny 46. körében az Alpine megkérte az akkor még Gasly előtt autózó Ocont, hogy engedje el a nála 6 körrel frissebb kemény gumin érkező csapattársát, hátha el tudja kapni a nála 10 körrel régebbi abroncsokon, előtte közel 9 másodperces előnyben haladó Fernando Alonsót. „Oké, Pierre 2 másodperccel van mögötted, el kell engednünk őt ebben a körben. Tudom, hogy ehhez vissza kell lassítanod, de meg kell tennünk ebben a körben” – szólt a mérnöke Oconnak, mire ő azzal válaszolt: „Ha nem tud pozíciót szerezni (megelőzni Alonsót), akkor adja vissza a helyet.” A mérnök erre viszont már nem mondott semmit.

Ocon a kérést teljesítve elengedte Gasly-t, aki saját mérnökének egy „nagyon köszönömmel” hálálta meg ezt, de miután nem tudta elkapni Alonsót, meglepte, hogy végül vissza kell adnia a helyet. „Oké, haver, Esteban 2,4 másodperccel van mögötted, visszacserélhetnénk a pozíciókat, kérlek?” – jött a kérés Gasly mérnökétől az utolsó előtti körben, mire Gasly értetlenkedve reagált. „Haver, mi a fa**? Viccelsz, ugye? Mit mondasz? Gyorsabb voltam, én vagyok a frissebb gumin. Ha nem engedett volna el, akkor is megelőztem volna.”

„Igen, majd az irodában megbeszéljük, cseréljetek helyet, kérlek” – jött a válasz, mire Gasly tovább értetlenkedett: „Ez komoly? Komolyan beszélsz? Én rajtoltam előrébb, az egész versenyen előrébb voltam, hagytátok, hogy elém vágjon, aztán pedig…”

„Haver, nem viccelek. Az instrukció a bokszfalról érkezett. A következő körben hajtsd végre, légyszíves, a 16-os kanyarban” – vágott közbe a mérnök.

Pierre Gasly, Esteban Ocon, Alpine, Japán Nagydíj
Gasly és Ocon a verseny elején / Fotó: Steven Tee / LAT Images

Gasly a Spoon-kanyarban aztán még megerősíttette a mérnökével, hogy tényleg cserét akarnak, majd egy szarkasztikus „Igen, köszönömmel” nyugtázta azt. Eközben egyébként Ocont folyamatosan tájékoztatták arról, hogy Gasly-t megkérték a cserére, de Ocon kételkedett abban, hogy csapattársa el fogja engedni őt. „Jó lenne újra szólni neki, mert nem hiszem, hogy hallotta.”

Mérnöke végül már csak annyit mondott a rádióban, hogy „Kérlek, Pierre”, de a célegyenes előtti sikánból kigyorsító Gasly ekkor már éppen lassított („Csinálom”), majd Ocon elviharzott mellette. Gasly mérnöke természetesen érezte, hogy versenyzője dühös, ezért a célvonal után rögtön szólt neki, hogy „Most nem kell semmit mondanod, majd utána megbeszéljük.”

Gasly teljes, az esettel kapcsolatos rádiózását és belső kameráját ITT lehet megnézni.

Gasly pedig a rádióban nem is mondott, viszont a sisakja alatt féktelen őrjöngésbe kezdett: hadonászott, a levegőbe bokszolt, egy ponton pedig a középső ujját mutogatta. Aztán úgy tűnt, kicsit lehiggadt, de néhány kanyarral később folytatta, és itt már a glóriát is elkezdte csapkodni. A rádióba egy szót sem szólt a teljes levezető kör során, de amikor behajtott a bokszba és mérnöke elkezdte volna mondani neki, hogy álljon be a parc fermébe, már nem bírta magában tartani a gondolatait. „Nem, rendben van, haver. Rendben van. Álljunk meg itt. Rendben van. Megértem. Értem, hogy mit csinálsz. Ez olyan, mint…” – fogott volna bele valószínűleg egy hosszabb monológba, de mérnöke megint félbeszakította: „Ok, majd a kamerákon kívül beszéljük meg. Állítsd le az autót.”

Hogy Gasly jogosan fakadt-e ki, annak megítéléséhez nem ismerünk minden információt, de az biztos, hogy a verseny eleji biztonsági autós fázis során a rajt utáni kavarodásban defektet kapó Esteban Oconnak feltették a kemény gumikat, lényegében egykiállásos stratégiának megfelelő kétkiállásos versenyre állítva őt. Ocon ezután jóval tovább kint maradt a kemény gumikon Gasly első cseréjénél, majd több mint 18 másodperccel (és négy hellyel) csapattársa mögé jött vissza.

Pierre Gasly, Alpine
Kissé elgurult a gyógyszer Gasly-nál / Fotó: Alpine

Ekkor mindketten a kemény gumin haladtak, de Ocon abroncsai jóval frissebbek voltak, Gasly-nak pedig még hátravolt egy kiállása. Gasly kiállásáig Ocon 4,5 másodpercet hozott rajta, majd nagyjából 10 másodperccel csapattársa elé került, amikor az friss kemény szettet vételezett. Itt már Gasly volt a frissebb gumikon, és közelítette meg végül a fentebb említett 2 másodpercre Ocont, amikor utóbbit a pozíció átadására kérték.

Hogy Gasly megelőzte-e volna Ocont a pályán, azt persze nem lehet biztosan kijelenteni, de a gumielőnye miatt lett volna rá esélye, és vélhetően ő úgy volt vele, hogy az Alpine csak meggyorsította az előrehaladását. Mindenesetre ez az incidens biztosan nem könnyíti meg a jövőbeli együttműködést a csapaton belül, különösen annak tükrében, hogy a két pilóta közismerten rosszban volt egymással, és ezt az ellentétet látszólag félretették, amikor csapattársak lettek.

Friss