31 évvel ezelőtt rendezték az 1992-es Portugál Nagydíjat, amelyen Nigel Mansell megdöntötte Ayrton Senna rekordját. A futamon egy látványos baleset borzolta a kedélyeket, amelynek sokkal komolyabb következményei is lehettek volna. Végül olyasvalaki szenvedett könnyebb sérüléseket, aki nem is volt közvetlen részese a bukásnak.
1992. szeptember 27-én, azaz napra pontosan 31 évvel ezelőtt rendezték a szezon tizennegyedik fordulóját, a Portugál Nagydíjat. Nigel Mansell már három futammal korábban, a Hungaroringen bebiztosította pályafutása egyetlen világbajnoki címet, a második helyért viszont öldöklő küzdelem zajlott. A verseny előtt Michael Schumacher állt a legjobban a maga 47 pontjával, egy-egy egységgel megelőzve Ayrton Sennát és a másik Williamst vezető Riccardo Patresét.
Az időmérőn a papírformának megfelelően a brit pilóta volt a leggyorsabb, 631 ezreddel megelőzve csapattársát. Senna lemaradása már több mint 1 másodperc volt, míg a másik McLaren volánja mögött ülő Gerhard Berger hátránya már a 2-t is meghaladta. Schumacher az ötödik helyről indulhatott volna, ám mivel a felvezető kör előtt lefulladt az autója, ezért a mezőny végéről volt kénytelen felzárkózni.
A rajt után maradt az első négy sorrendje, egészen az első bokszkiállásokig. Ez Patresének sikerült a legrosszabbul, ugyanis a jobb hátsó gumija nagyon nehezen ment fel, és körülbelül 20 másodpercet kellett várakoznia. Ennek következtében visszaesett a McLarenek mögé, de utána ő volt a leggyorsabb a pályán, és sikerült felzárkóznia Bergerre.
Ezután viszont hiába támadta az osztrák versenyzőt, nem sikerült előznie, majd egy félreértés látványos balesetet okozott. A Williams pilótája jobbról akarta kikerülni riválisát a célegyenesben, csak éppen azzal nem számolt, hogy Berger be akar menni a bokszba. Mindez azt eredményezte, hogy a bal hátsó, illetve a jobb első gumi összeért, és az olasz versenyző autója a levegőbe repült. Hatalmas szerencse, hogy a kocsi végül nem fordult át a levegőben, különben ki tudja, hol kötött volna ki, és milyen következményekkel járt volna a benne ülőre, illetve adott esetben a bokszutcában lévőkre nézve. (A balesetet erre a linkre kattintva lehet megtekinteni.)
Az pedig kisebbfajta csoda, hogy Berger különösebb gond nélkül tovább tudott menni. Mások viszont kevésbé voltak szerencsések: Pierluigi Martini defektet kapott a törmelékek miatt, így kiesett a versenyből, míg az addigra már hetedik Schumacher hűtőjét eltömítették a darabok, így ki kellett állnia a bokszba, és végül nem szerzett pontot. A legrosszabbul viszont későbbi csapattársa, JJ Lehto járt, akinek az autóját átszakította egy törmelékdarab, és a lábának csapódott. A finn pilóta egy ideig folytatta a versenyt, de a fájdalmak miatt végül kiállt, a következő fordulóban viszont már ott lehetett.
#formula1 #f1 #motorsport #racing #williams
Riccardo Patrese. Portugal 1992 pic.twitter.com/E1QzAe8zPe
— Eugene DS (@EugeneDS4) February 1, 2022
Ami a győzelemért folytatott csatát illeti, a második etap során Senna megközelítette Mansellt, de a harmadik gumiszettje borzalmasan működött. Ennek következtében kénytelen volt harmadszor is kiállni, és mivel észrevette, hogy a bal hátsó abroncsot nem rögzítették rendesen, negyedszerre is meglátogatta szerelőit. Végül Martin Brundle-t megelőzve a harmadik helyen ért célba, Berger pedig megörökölte a második pozíciót.
A győzelem maradt Mansellé, aki ezzel átadta a múltnak Senna négy évvel korábbi csúcsát, hiszen szezonbeli kilencedik futamgyőzelmét aratta. A következő két futamon kiesett, így a rekordon nem tudott tovább javítani, de hiába az egyre emelkedő futamszám, így is csak Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Lewis Hamilton, valamint Max Verstappen tudták felülmúlni ezt a teljesítményt, illetve Nico Rosberg volt képes ugyanannyi diadalra. Ami az összetettbeli második helyért folytatott küzdelmet illeti, az idény végén Patrese örülhetett, míg a harmadik helyet Schumacher szerezte meg Senna előtt.