2024. február 22. 02:10
KezdőlapF1Elbukta a vb-címet, de ez volt a „legjobb dolog”, ami történhetett a...

Elbukta a vb-címet, de ez volt a „legjobb dolog”, ami történhetett a Ferrari pilótájával

-

53 éve rendezték az 1970-es USA Nagydíjat, amelyen Emerson Fittipaldi élete első győzelmét aratta. Ennek következtében matematikailag is eldőlt, hogy Jacky Ickx már nem tudja utolérni a Monzában elhunyt Jochen Rindtet a tabella élén, de ő ezt a legkevésbé sem bánta.

53 évvel ezelőtt ezen a napon tartották az USA Nagydíjat Watkins Glenben. Ez volt az utolsó alkalom, hogy a rövid, 3,78 kilométer hosszúságú nyomvonalon versenyeztek az F1-es mezőny tagjai, hiszen a következő évre átépítették a pályát. Azonban messze nem ez az, ami miatt történelmi szempontból is igazán emlékezetessé vált a futam.

A Forma–1 azzal a tudattal utazott el a helyszínre, hogy négy héttel korábban vesztette életét a tabella élén álló Jochen Rindt, miután az egyik monzai szabadedzésen balesetet szenvedett az akkor Parabolicának hívott, ma Michele Alboreto néven ismert kanyarban. A két verseny között Kanadában is összecsaptak a pilóták, ahol eldőlt, hogy legfeljebb Jacky Ickx előzheti meg a néhai osztrák versenyzőt, de ő is csak akkor, ha mind Watkins Glenben, mind Mexikóvárosban győzni tud.

Majdnem vérfürdővé változtatta a Városligetet, óvatossága miatt halt meg az F1 posztumusz bajnoka

A Ferrari pilótája annak rendje és módja szerint megszerezte a pole pozíciót, 55 századdal megelőzve Jackie Stewartot, és további 5-teel Emerson Fittipaldit. Utóbbi a szezon középső szakaszában debütált, amikor három futamot is teljesített (ez lehetett volna négy is, de az Olasz Nagydíjat érthető okokból az egész csapat kihagyta). Rindt halála után azonban kénytelen volt vezérré előlépni, hiszen a bajnoki éllovas elvesztése mellett John Miles is távozott a csapattól.

A futamra való felkészülés izgalmasan alakult, ugyanis 20 perccel a rajt előtt eleredt egy kis eső. Többen is gumit cseréltek, de végül Clay Regazzonit és Derek Bellt leszámítva mindenki száraz pályára alkalmas abroncsokkal indult el. A start Stewartnak sikerült a legjobban az élmezőnyből, és elment Ickx mellett, akit Pedro Rodríguez is maga mögé utasított. Fittipaldi szörnyen kezdett, és egészen a nyolcadik helyig esett vissza.

A 30. körben érdekes kálvárián kellett keresztülmennie az addig a középmezőnyben autózó Graham Hillnek. A kétszeres világbajnok privát Lotusában szivárogni kezdett az üzemanyag, így a 30. körben behajtott a bokszba. Az autót mintegy 10 percig javították, miközben a brit versenyőz benzinnel átitatott overálját vízzel locsolták. Azonban ez nem volt elég, és miután kiengedték, ismét visszahajtott szerelőihez, mondván, adjanak neki új overált, mert az üzemanyag égeti a bőrét.

A kérésnek azonban nem tudtak eleget tenni, azon egyszerű oknál fogva, hogy nem volt másik darab. Hill azonban nem esett kétségbe, és odament az addigra már kiesett John Surteeshez, hogy kölcsönkérje az overálját és az alsóneműjét. 1964 világbajnoka kisegítette honfitársát, a művelet során pedig mindkettőjüknek meztelenre kellett vetkőzniük. Végül azonban mindez sok hűhó volt a semmiért, hiszen Hill a 72. körben kuplunghiba miatt végleg feladta a küzdelmet.

Ami az élmezőnyt illeti, Ickx időközben visszavette a második helyet Rodrígueztől, ám hátránya már 20 másodperc volt Stewart mögött. Féltávnál ez már mintegy fél kör volt, a negyedik helyre visszakapaszkodó Fittipaldi pedig már körhátrányban autózott. Az 57. körben pedig végleg elszálltak a belga versenyző esélyei, ugyanis be kellett mennie a bokszba, hogy megjavítsák a meghibásodott üzemanyag-vezetéket.

Miután visszatért a pályára, a tizenkettedik helyen találta magát. Onnan nagyot küzdött, és a futam leggyorsabb körét megfutva a negyedik pozícióig zárkózott vissza, de mindez nem volt elég ahhoz, hogy életben tartsa világbajnoki esélyeit. Ezt azonban a legkevésbé sem bánta, ami elsőre meglepőnek tűnhet, de az előzmények ismeretében teljesen érthető.

„Meglepődtem, hogy egyáltalán felmerült a kérdés – felelte négy évvel ezelőtt az F1 hivatalos podcastjában, a Beyond The Gridben arra a kérdésre, hogy lényének egy része boldog-e, hogy nem nyert. – Annak ellenére, hogy az utolsó négy nagydíjon nem indult, az övé volt a legmagasabb pontszám. Az volt a kérdés, hogy megszerezheti-e posztumusz a címet, és ez számomra egyértelmű volt. Valószínűleg a legjobb dolog, ami történhetett velem, hogy abban az évben nem nyertem meg a világbajnokságot. Megérdemelte, hiszen neki volt a legtöbb pontja, és [az én győzelmem esetén] mindenki azt mondta volna, hogy ha Rindt ott van, akkor megnyeri. Nagy szerencse, hogy nem nyertem meg. Ez nem az az év volt, amikor meg kellett volna, olyasvalaki ellen, aki nem tudta megvédeni [az előnyét].”

Ickx egyébként a technikai hiba nélkül akár fel is érhetett volna a csúcsra, figyelembe véve, hogy megnyerte a szezonzárót, illetve ami a Watkins Glen-i futam utolsó harmadában történt. A 76. körben Stewart már 1 perces előnyben volt a mezőnnyel szemben, ám ekkor autója elkezdett füstölni. Először csak lelassult, és rengeteg időt vesztett Rodríguezzel szemben, majd a 83. körben végleg megadta magát.

A mexikói versenyző ekkor közel 20 másodperces előnyben volt Fittipaldi előtt, ám itt még nem volt vége a fordulatok sorának. A BRM pilótájának ugyanis kifogyott az üzemanyaga, így a 100. körben kénytelen volt meglátogatni a bokszutcát. Bár a második helyre vissza tudott jönni, a Lotus újoncával szemben már nem volt esélye, aki így mindössze ötödik versenyén máris futamot tudott nyerni. Ezt később még tizenhárom diadal követte.

„Átvettem a vezetést, és a célvonalon áthaladva Colin [Chapmant, a Lotus alapítóját, illetve csapatfőnökét] láttam először, ahogyan ugrál és feldobja a sapkáját, amit Jim Clark, Graham Hill és Jochen esetében is láttam – emlékezett vissza a pályafutását két világbajnoki címmel záró versenyző. – Azt mondogattam magamban, hogy »ezt miattam teszi. Megnyertem a versenyt, megnyertem az USA Nagydíjat.« Hihetetlen volt.”

Friss