back to top
2024. november 22. 18:26

KezdőlapF1Pérez kifakadt, szerinte kettős mérce áldozatává vált – de vajon tényleg így...

Pérez kifakadt, szerinte kettős mérce áldozatává vált – de vajon tényleg így van?

-

Sergio Pérez szerint a média nem egyenlő bánásmódban részesíti őt másokkal szemben, példaként George Russell szingapúri esetét hozta fel. Azonban megvizsgálva a két versenyző teljesítményét, a mexikói pilóta sokkal jobban rászolgált a kritikákra.

Sergio Péreznek lényegében az Azeri Nagydíj óta nem volt igazán jó hétvégéje. A 33 éves pilóta azóta kivétel nélkül kikapott a futamon csapattársától, Max Verstappentől, és csupán kétszer tudott közvetlenül mögötte célba érni. Azonban akkor is vagy megalázó volt a különbség (Belga Nagydíj), vagy a középmezőnyből kellett felzárkóznia egy nem jól sikerült időmérő után (Olasz Nagydíj).

Ezzel együtt a fent felsorolt példák még a jobb szereplések közé tartoznak a mexikói pilótától, akit mostanában rengetegen kikövetelnek a Red Bull üléséből, és a csapatvezetésnek hétvégéről hétvégére válaszolniuk kell az ilyen jellegű kérdésekre. Pérez azonban úgy véli, ő valójában a kettős mérce áldozata, és másokkal sokkal inkább kesztyűs kézzel bánnak.

„Láttuk [George] Russellnél, hogy az utolsó körben a második [valójában harmadik – a szerk.] helyről szenvedett balesetet, és nem beszélnek róla – utalt a Mercedes versenyzőjének szingapúri kiesésére a MARCA-nak adott nyilatkozatában. – Ha ez a Red Bullnál történik, akkor azonnal megjelenik háromszáz médiamunkás, és azt mondják, hogy el kell távolítani a helyéről. Ilyesmi gyakran megtörténik a Forma–1-ben, ez így működik egy csapatnál. Továbbá az az érzésem, hogy az a tény, hogy mexikói vagyok, szintén nagyban befolyásolja a dolgot.”

A Red Bull már eldöntötte, hogy kire váltja le Pérezt – sajtóhír

Ami Pérez utolsó mondatát illeti, nem ő az első, aki az ő nemzetiségével hozakodott elő, hiszen korábban így tett Helmut Marko is. A Red Bull tanácsadója nemrég kijelentette, hogy a hatszoros futamgyőztes azért nem tud kiegyensúlyozottan teljesíteni, mert mexikói. Az osztrák szakember megjegyzése nagy felháborodást váltott ki, és nem sokkal később kénytelen volt bocsánatot kérni miatt.

Persze Pérez teljesen más kontextusban érvelt ezzel, hiszen ő arra célzott, hogy a média, különösen a brit média másképp bánik vele, mint a honfitársakkal. Kétségtelen, hogy a bit média valóban képes az elfogultságra, erről például Verstappen is tudna mesélni, akinek tavaly volt egy konfliktusa a Sky Sports-cal még a 2021-es Abu-dzabi Nagydíj kapcsán.

Nem kizárt tehát, hogy Pérez kijelentése tartalmaz némi igazságot, ezzel együtt mindez nagyon olcsó kifogásnak tűnik. Ha Russellnél maradunk, a 25 éves versenyző sem élete szezonját futja, és a szingapúri kieséséért bőven megkapta a kritikákat. Ugyanakkor teljesítménye össze sem hasonlítható azzal, amit Pérez az idei év jelentős részében művel.

A szingapúri blamát leszámítva Russell Kanadában szenvedett olyan balesetet, amely egyrészt kicsit kínos volt, másrészt nagyon sokba került. Ezenkívül Bakuban Verstappennel, Monacóban pont Pérezzel történt egy ütközés (részben) az ő hibájából, illetve a barcelonai időmérőn Lewis Hamiltonnal is összeértek. Azt azonban túlzás lenne állítani, hogy egész évben tört-zúzott volna, nem véletlen, hogy az idei évben okozott károkra vonatkozó ranglistán még az első tízben sincs.

Ami pedig a tempóra vonatkozó adatokat illeti, az valóban nem néz ki jól, hogy csupán négy alkalommal sikerült legyőznie csapattársát a versenyen. Mindez a pontokban is megmutatkozik, hiszen amíg Hamilton 190 pontot gyűjtött, addig Russell ennek alig több mint 60 százalékát, 115-öt. Ugyanakkor az időmérőkön a sprintkvalifikációkat is beleszámítva az ifjabbik brit pilóta vezet 10–9-re, a sprintfutamokat tekintve pedig szintén ő áll jobban 2–1-es arányban.

Pérez azonban minden szempontból rosszabbul áll. Ausztráliában, Monacóban, Zandvoortban és Japánban is téthelyzetben követett el hibát. A Magyar Nagydíj első szabadedzésén csúnyán összetörte az autót, és bár számára nem volt jelentősége, de Szingapúrban Alexander Albont tette ki a pontszerzők közül. Nem véletlen, hogy Logan Sargeant és Lance Stroll mögött ott van a harmadik helyen a legtöbb kárt okozó pilóták között, körülbelül 2,5 millió dollárral, azaz több mint 900 millió forinttal.

Ezzel a döntéssel nyírta ki a Red Bull saját 2024-es világbajnoki esélyeit?

Ami pedig a Verstappennel való összevetést illeti, az a már-már megalázó kategóriába tartozik. Az időmérőkön összesen három alkalommal győzte le, de ezek közül a bakui sprintkvalifikáció volt az egyetlen, ahol semennyire nem játszottak a kezére a körülmények. Az aznap délután rendezett sprinten pedig szintén előbb ért célba csapattársánál, de a holland pilótának akkor nem volt esélye a támadásra a Russell-lel történt ütközés következtében.

A futamokon pedig még rosszabbul áll Pérez, hiszen csupán kétszer tudta megelőzni Verstappent. Szaúd-Arábiában azonban a címvédőnek a tizenötödik helyről kellett felzárkóznia, ráadásul beteg is volt, így a bakui volt az egyetlen verseny, amikor ténylegesen jobban teljesített nála, bár a biztonsági autóval akkor is pechje volt a holland versenyzőnek. Mindezek következtében Verstappen 240 pontnál tart, Pérez pedig ennek csak az 55,75 százalékát, azaz 223 egységet gyűjtött.

A kettőjük közötti kontraszt talán ott látszik a legjobban, hogy amíg Verstappennek már hat futammal a vége előtt sikerült bebiztosítania, hogy más csapat pilótája ne előzze meg őt az összetettben, és mindössze 3 pontra van szüksége a harmadik vb-címéhez, addig Péreznek még a második helye is veszélyben lehet az összetettben. Persze a Hamiltonnal szembeni 33 pontos előnye megnyugtatónak tűnik, de ha nem javul a formája, akkor még izgulhat év végéig. Azt pedig nehéz lesz kimagyaráznia, ha egy olyan autóval, amellyel a csapattársa minden idők egyik legdominánsabb szezonját futja, ezúttal sem sikerül biztosítania a Red Bull a kettős sikerét a tabellán.

Friss