2024. április 29. 02:54

KezdőlapF1Itt az alternatíva, hogy hová állíthatná félre Alonso alulteljesítő csapattársát az Aston...

Itt az alternatíva, hogy hová állíthatná félre Alonso alulteljesítő csapattársát az Aston Martin

-

Az Aston Martin nagy bejelentése után joggal vetődik fel a kérdés, hogy a brit gyártó új projektje egyben megoldás is lehet az F1-es pilótakérdésre.

Az Aston Martin a minap bejelentette, hogy 2025-től beszáll a hosszú távú versenyzés csúcsát jelentő WEC-be, egyúttal ott lesz az amerikai testvérsorozatban, az IMSA-ban is. A Le Mans-i 24 órást 1959-ben már megnyerő (kategóriagyőzelmeket azóta is szerzett) gyártó célja az, hogy az Adrian Newey által megálmodott Valkyrie-vel újabb összetett elsőséget érjen el, ami persze nem lesz könnyű feladat, de Lawrence Stroll, a vállalat elnöke nem is arról híres, hogy beérné kevesebbel.

Újabb F1-ben szereplő gyártó száll be hiperautóval a WEC-be, érkezik a Valkyrie

Az új projekt pedig nemcsak arra lehet jó, hogy nagyobb rugalmasságot biztosítson az Aston Martin szakembereinek, és átjárást tegyen lehetővé az F1-es csapat és a sportautós istálló között, hanem arra is, hogy megoldja az egyre jobban előtérbe kerülő pilótakérdést. Mert bár a csapatnál minden alkalmat megragadnak arra, hogy megvédjék, kezd igencsak nyilvánvalóvá válni, hogy Lance Strollból már nem lesz igazi toppilóta, amire mindenképpen szüksége van/lesz az F1-es csapatnak, ha előbb-utóbb a világbajnoki címért akar harcolni.

Mióta apja megvette az akkor még Force India néven futó istállót, a száguldó cirkuszban 2017-ben bemutatkozó, 24 évesen már a hetedik idényét taposó kanadai ülése egyáltalán nem volt veszélyben, de miután az Aston Martin az idei évre nagyot lépett előre, és a szezon első harmadában a Red Bull egyedüli kihívójának számított, egyre többször vetődik fel, hogy egy ekkora ambíciókkal rendelkező, a szükséges befektetéseket kivétel nélkül végrehajtó csapat megengedheti-e magának, hogy ne az elérhető legjobb pilótákat ültesse az autóiba csak azért, mert az egyikük a főnök fia.

Stroll pedig eddig nem bizonyította, hogy a képességei alapján topcsapatban lenne a helye, amiből értelemszerűen adódik, hogy amennyiben az Aston Martin azzá válik, valakit szerződtetni kellene a helyére. Stroll az idei szezont biztatóan kezdte és sokakat meglepett azzal, hogy a kifelé sokszor nemtörődöm hozzáállása ellenére nem hagyott ki egyetlen futamot a bicklis balesete után, sőt, fogait összeszorítva rögtön az idénnyitón pontokat szerzett.

Hiába a tulajdonos fia, Alonso csapattársát le kell váltani, ha nem javul?

A szezon utolsó harmadába lépve azonban még mindig ez az idényének fénypontja, legjobb eredménye pedig továbbra is az ausztráliai 4. helyezés úgy, hogy közben a veterán Fernando Alonso hét dobogós helyezést, közte három 2. helyet szerzett. És miközben a spanyol veterán 42 évesen is félelmetesen jó, Stroll lemaradása egyszerűen túl nagy hozzá képest, a Japán Nagydíjon pedig már Oscar Piastri, a McLaren újonca is elé került a pontversenyben, így még az sem elképzelhetetlen, hogy a legjobb 10-be sem fog beférni az összetettben. Ez persze csak neki fájó, a csapatnak viszont lehet, hogy akár három pozícióba is kerül majd a konstruktőri pontversenyben az, hogy Stroll nem tudja jobban megközelíteni Alonso szintjét.

Ettől persze még a kanadai egy nagyon jó pilóta, aki nem érdemtelenül van az F1-ben, hiszen önmagában a pénz nem elég ahhoz, hogy valaki olasz Forma-4-es bajnokságot vagy Forma-3-as Európa-bajnokságot nyerjen, mint ahogy ahhoz sem, hogy dobogós helyezést érjen el az újoncidényében a Forma-1-ben, vagy pole pozícióba kvalifikálja magát egy esős időmérőn. Hét év tapasztalata és az idei szezon viszont azt mutatja, hogy Stroll ennél jelentősen jobb már aligha lesz, és ha a 42 éves Alonso így fel tudja törölni vele a padlót, akkor legalább hasonló mértékben erre az ő generációjának szupertehetségei is képesek lennének.

És ha az Aston Martin eljut oda, ahova szeretne, szüksége lesz egy fiatal vezérre, hiszen Alonsóra már középtávon sem lehet támaszkodni a kora miatt. De míg a Ferrainak van egy Leclerc-je, a Mercedesnek egy Russellje, a McLarennek egy Norrisa, vagy a Red Bullnak egy Verstappene, addig az Aston Martinnak csak egy Strollja van. A csak persze tehető idézőjelbe, hiszen lehet valaki az említett fiatalok szintje alatt úgy, hogy attól még kiváló autóversenyzőnek számítson.

Az Aston Martin még hálás is lehet Strollnak, amiért ennyire alulteljesít?

Olyasvalakinek, aki amellett, hogy tapasztalatával értékes tagjává válhat egy Forma-1-es középcsapatnak, egy másik sorozatban sikereket is elérhet. És itt jön a képbe az Aston Martin új projektje, amely remek lehetőséget kínálna Lance Strollnak arra, hogy az F1-es középszerűségből kitörve egy rangos sorozatban világbajnok legyen, az Aston Martinnak és Lawrence Strollnak pedig arra, hogy ne pusztán kirúgják őt, hanem alternatívát mutassanak neki. Egy olyat, amellyel mindkét fél jobban jár. Hiszen senkinek sem kellemes az, ha folyamatosan elverik, a WEC-ben viszont az ember nem a csapattársaival verseng, épp ellenkezőleg, a lehető legjobban össze kell dolgoznia velük.

Az Aston Martin F1-es csapata előtt pedig megnyílna az út, hogy olyan versenyzőkkel törjön még nagyobb babérokra, akik tényleg az elithez tartoznak, és akkor még arról nem is beszéltünk, hogy Forma-1-es pályafutása végeztével akár Fernando Alonsót is megtarthatnák, hogy legyen a hosszú távú program arca és vezére.

Friss