2024. május 04. 22:17

KezdőlapF1Az egyik Ferrari el sem tudott rajtolni, Verstappen simán nyert, a két...

Az egyik Ferrari el sem tudott rajtolni, Verstappen simán nyert, a két Mercedes ütközött Katarban

-

Max Verstappen a pole pozícióból rajtolva tükörsima győzelmet aratott a Katari Nagydíjon, a második és a harmadik helyről rajtoló Mercedesek közül azonban egyik sem állhatott dobogóra, mert az első kanyarban összeütköztek egymással. A második így az élete legjobb eredményét elérő Oscar Piastri lett, míg a dobogó harmadik fokát Lando Norris szerezte meg. 

Nagy várakozás előzte meg stratégiai szempontból a második Katari Nagydíjat, hiszen az FIA a verseny napján megerősítette, hogy biztonsági okok miatt korlátozni fogja az azonos gumiszetten megtehető körök számát, és minden szettet legfeljebb 18 kör erejéig használhatnak a csapatok. A Pirelli a verseny előtt kiadta, hogy a pilótánként rendelkezésre álló szettekben még hány megtehető kör van, a csapatok pedig elkezdtek felkészülni arra, hogy milyen elosztásban abszolválják 3 kiállással az 57 körös versenyt.

Különleges szabályok szerint rendezik a Katari Nagydíjat, de kötelező 3 kerékcsere nem lesz

A teljes mezőnyből csak a sprinten megrongálódott autójának újjáépítése miatt bokszutcai rajtra kárhoztatott Sergio Pérez kezdett a kemény keveréken, miközben Carlos Sainz nemhogy a bokszutcából, de egyáltalán nem rajtolhatott el, a nagydíj előtt ugyanis olyan hibát fedeztek fel a Ferrarijának üzemanyag-rendszerében, amelynek kijavítására a csapatnak már nem maradt ideje

A maranellóiak így egy autóval szálltak ringbe, de hamarosan a Mercedes is ennyivel versenyezhetett. Az élmezőnyből egyedüliként lágy gumin rajtoló Lewis Hamilton ugyanis az első kanyarban megpróbálta körbeautózni az egy hellyel előle, a 2. pozícióból kezdő csapattársát, de nem hagyott neki elég helyet. A két autó összeért, Hamilton a kavicságyba pördülve törött felfüggesztéssel azonnal kiesett, a szintén megpördülő Russell pedig a mezőny végén találta magát.

A rajt:

Hamilton rögtön Russellt hibáztatta és fordítva, de utólag már úgy nyilatkozott, hogy csapattársának a mellette levő Max Verstappen miatt nem volt hová mennie, így nem tehető felelőssé a történtekért.

A rajt legnagyobb nyertese végül a 6. helyről induló Oscar Piastri lett, aki a Mercedesek ütközését kihasználva a belső íven elsurrant a megcsúszó Fernando Alonso és az emiatt megtorpanó Charles Leclerc mellett és feljött a második helyre. A biztonsági autó nem sokkal ezután lehűtötte a kedélyeket, néhányan pedig már ekkor megejtették az első kerékcseréjüket

Az élen Verstappen, Piastri, Alonso, Leclerc volt az első négy sorrendje, ami nem is változott, amikor az 5. körben az utcai Aston Martin elengedte a mezőnyt. Piastri igyekezett tartani Verstappen tempóját, de nem sok esélye volt erre, és amikor a 12. körben először cserélt kereket, a holland már 3 másodperccel vezetett előtte. Verstappen csak a 17. körben érkezett, mivel egy körös közepes keveréken rajtolt, és kihasználta az azokon megtehető maximális körszámot.

Max Verstappen, Red Bull, Oscar Piastri, McLaren, Katari Nagydíj
Verstappen fokozatosan szakította le Piastrit / Fotó: Rudy Carezzevoli/Getty Images/Red Bull Content Pool

Mivel Piastri forgalomba ért vissza, mire kicsit letisztult a helyzet az élmezőnyben, már 8,1 másodperccel volt lemaradva Verstappentől. Az ausztrál másodjára a 25. körben érkezett, de ekkor már új közepes szettet kapott, azaz a verseny során először 18 körös etapot teljesíthetett. Verstappen a 34. körig húzta a második kiállását, és amikor visszatért, már csak 5,8 másodperccel vezetett a McLaren újonca előtt.

A háromszoros világbajnok a harmadik etapjában új kemény keveréken haladt, amivel növelt az előnyén, így mire Piastri a 43. körben harmadszor is kereket cserélt, már 10,2 másodperces lemaradásban volt. Ezzel a győzelem sorsa eldőlt, a fókusz pedig áthelyeződött a két McLaren párharcára, a felzárkózó Lando Norris ugyanis az utolsó kerékcseréje után 1,8 másodpercre közelítette meg a csapattársát, aki az egy körrel korábbi cseréje miatt hamarabb melegítette fel a gumijait, és elhúzott 2,5 másodpercre.

Norris úgy érezte, hogy gyorsabb Piastrinál, a csapat viszont szólt neki, hogy tartsa a pozícióját, és így hozzák be a célba az autókat. Norris ezzel nem értett egyet, mondván nagy az előnyük, mire mérnöke azzal reagált, hogy némileg tartanak a 4. helyig felzárkózó, az utolsó, rövid etapjára lágy gumikat kapó George Russelltől. Norris erre azt mondta, hogy pont ezért kellene előre menekülnie, de végül tartotta magát a parancshoz.

Verstappen végül 4,8 másodperccel nyert a két McLaren előtt, futamgyőzelemmel koronázva meg a szombati sprinten elért második helyével bebiztosított harmadik világbajnoki címét. A negyedik helyen Russell jött be, míg az ötödik az ugyanerről a helyről rajtoló Charles Leclerc lett.

A monacói pilóta többször is csatába bonyolódott Fernando Alonsóval, aki felforrósodó ülésével küzdött – az egyik kiállás előtt arról érdeklődött, hogy nem tudnának-e esetleg vizet önteni a pilótafülkébe –, a második kerékcseréje után pedig nagyot hibázott, amikor megcsúszott a kettes kanyarban, és átszánkázott a kavicságyon, amivel pozíciót veszített Leclerc-rel szemben.

Alonso mögött Esteban Ocon, Valtteri Bottas, Csou Kuan-jü és Sergio Pérez lett a további sorrend a pontszerző helyeken. Az Alfa Romeo ezzel 16-ra növelte a pontjainak a számát és megelőzte a 12 pontos Haast, amivel feljött a konstruktőri tabella 8. helyére.

A futam egyik leginkább csalódáskeltő teljesítményét nyújtó versenyzője Pérez lett, aki pályaszélesítés miatt összesen 15 másodpercnyi (háromszor 5) büntetést gyűjtött be, ami nélkül akár a 8. helyen is végezhetett volna. Nem véletlen, hogy a második 5 másodperc után mérnöke finoman leteremtette, mondván, „árt a versenyünknek”, amit csinál.

Péreznek legyen mondva, nem csak ő kapott többször büntetést a fehér vonalak áthágásáért. Pierre Gasly szintén 15 másodpercet szedett össze, míg Lance Stroll és Alex Albon 10-10 másodpercet. Mindannyian Pérez mögött végeztek.

A sok hiba valószínűleg a kíméletlen körülményekre is visszavezethető, a nagy meleg ugyanis váratlanul kemény próbatétel elé állította a versenyzőket, amihez hozzátett, hogy a rövidebb etapok miatt kevésbé kellett spórolni a gumikkal, így az igénybevétel is nagyobb volt a pilótafülkében.

A versenyek során közismertem folyadékot nem pótló, korábban influenzás tüneteket mutatót Logan Sargeant nem is bírta végig a versenyt, és kiállt, majd a garázsban úgy kellett kisegíteni a pilótafülkéből. De a többieket is nagyon megviselte a hőség, Max Verstappen és Piastri hanyattfekve regenerálódott a pódiumceremónia előtt, míg a paddockban többen is felkeresték az F1 orvosát.

A Katari Nagydíj végeredménye

Friss