back to top
2024. június 23. 03:14

KezdőlapF1Radikális lépésekre szánhatja el magát az F1 - külön bajnokság és/vagy hatalmas...

Radikális lépésekre szánhatja el magát az F1 – külön bajnokság és/vagy hatalmas pénzdíj jöhet

-

Hiába esett már át egy nagyobb módosításon, a Forma-1 2021-ben bevezetett újítása továbbra sem hozza, amit várnak tőle.

A Forma-1 2021 óta kísérletezik a sprinthétvégékkel, de egyelőre úgy tűnik, hiába esett át több változtatáson is a formátum, nem képes hozni a remélt izgalmakat. Erre a legutóbbi példa az USA Nagydíj meglehetősen unalmas sprintje, amely után Max Verstappen ismét kritizálta az újítást, de nemcsak ő nyilvánított véleményt, hanem a nézők is, akik az austini hétvége szombati napjának jegyeladásain keresztül „fogalmaztak meg” negatív kritikát.

Verstappen ismét beleállt a sprintformátumba, de Hamilton szerint csak unatkozik

Az Autosport értesülései szerint az F1 vezetése tisztában van vele, hogy valamit tenni kell, miközben továbbra is hosszú távon tervez a sprinthétvégékkel. Változtatások leghamarabb 2024-ben következhetnek be, a szaklap pedig úgy tudja, hogy nem hivatalos párbeszédek már megkezdődtek a paddockban arról, hogy miként lehetne izgalmasabbá tenni a sprinteket.

A jelenlegi formátum szerint a sprinthétvégéken a szombati nap különálló egységet képez, amelyen a pénteken beállított autókkal a sprint rajtsorrendjéről döntő szétlövést (shootout) és magát a sprintet rendezik meg. Ennek a két eseménynek semmilyen hatása nincs a vasárnapi nagydíjra, ugyanakkor a sprint első 8 helyezettje pontokat kap, ami beleszámít a bajnoki pontversenybe.

Noha ez egy fokkal jobb, mint amikor a sprint döntött a nagydíj rajtsorrendjéről, és a versenyzők azért vigyáztak egymásra, hogy ne hozzák lehetetlen helyzetbe magukat vasárnapra – ráadásul még a pole pozíciós statisztika is torzult –, az izgalmak nem lettek számottevően nagyobbak. Ezért az Autosport szerint az F1 nem tartózkodik attól, hogy apróbb módosítások helyett totálisan a feje tetejére állítsa a sprinthétvégéket.

USA Nagydíj, sprint, rajt
Az austini sprinten a rajt és az első kör jelentette a legnagyobb izgalmat / Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Ennek érdekében olyan, radikális ötletek merültek fel, minthogy létre kellene hozni egy F1-es sprintbajnokságot, és a sprinthétvégék szombati napján szerzett pontok csak ebbe számítanának bele, a „rendes” pontversenybe nem. Ezzel egyúttal elkerülnék az újabb olyan esetet, mint ami az idei Katari Nagydíjon történt, amelyen Max Verstappen a sprinten biztosította be a világbajnoki címet.

Egy másik ötlet, amivel rávehetnék a pilótákat, hogy komolyabban vegyék a sprintet, hogy külön szponzor bevonásával akár 1 millió dolláros fődíjat tűznek ki a győztesnek, de az izgalmak növelésére irányuló törekvések között a korábban elvetett fordított rajtrács is szerepel, amellyel akár az első tízet, akár a teljes rajtrácsot megfordíthatnák. Ez esetben a bajnoki pontverseny állása dönthetné el a rajtsorrendet.

Az USA Nagydíj alatt Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a sprintek megreformálása mellett foglalt állást, mondván, jelenleg nem osztanak elég pontot ahhoz, hogy megérje kockáztatni a versenyzőknek, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke viszont konzervatív szemléletet követ, amiben nem fér bele például a fordított rajtrácsos verseny, és inkább megszabadulnak a sprintektől, ha azok izgalmasabbá tételéhez túl sok változtatás szükséges.

Friss