2024. május 03. 13:12

KezdőlapF1Meglepetés Ferrari-pole és Ricciardo-csoda Mexikóban, Verstappen és Hamilton is megúszta a büntetést

Meglepetés Ferrari-pole és Ricciardo-csoda Mexikóban, Verstappen és Hamilton is megúszta a büntetést

-

Óriási meglepetésre a hétvége korábbi részében csak küszködő Ferrari szerezte meg a pole pozíciót a Mexikói Nagydíjra, ráadásul Charles Leclerc révén nemcsak az első rajtkocka lett a maranellóiaké, hanem az első sort is kibérelték. A 3. helyen Max Verstappen végzett, míg Daniel Ricciardo hatalmasat autózott az AlphaTaurival és Sergio Pérezt megelőzve a 4. rajtkockát szerezte meg.

Már a harmadik szabadedzésen látottak alapján sejteni lehetett, hogy izgalmas időmérő edzésnek nézünk elébe Mexikóban. A drámai események sora már a Q1-ben elkezdődött: a Williamsről kiderült, hogy valamilyen furcsa oknál fogva a közelében sincs a harmadik trénigen mutatott formájának; Max Verstappent, George Russellt és Fernando Alonsót vizsgálat alá vonták, amiért a bokszutca kijáratában az edzésszakasz végén kialakult tumultusban többeket is feltartottak; Lewis Hamiltont vizsgálni kezdték, amiért nem lassított a Fernando Alonso megpördülése során életbe léptetett sárga zászlós szakaszon; a McLaren pedig nehéz helyzetbe hozta Lando Norrist, aki hibázott, majd Alonso megforgása miatt nem tudott javítani, így bár a pénteki nap alapján Verstappen fő kihívójának tűnt, a 19. helyen kiesett.

Verstappen feltartja a többieket a bokszutcában:

A Williams mellett az Aston Martinok sem találták a tempójukat, de az ő esetükben ez várható is volt, noha azért Alonso továbbjutott, bár a rosszmájúak bizonyára gyanakodva figyelték, ahogy az utolsó mért körében a hármas kanyarból kigyorsítva furcsa módon megpördült, 9 mögötte érkező versenyzőnek téve tönkre ezzel a körét.

Ezen, a McLaren rizikós taktikáján és saját hibáján vesztett rajta Norris, akit csapattársához hasonlóan a wokingiak közepes gumin küldtek ki a Q1 elején, így mindenképpen szükség volt egy lágy gumis gyorskörre a végén. Csakhogy Norris az első próbálkozását elrontotta, az utolsó lövését pedig Alonso piruettje miatt nem tudta befejezni, így végül az utolsó lett, de nemsokára előrelépett a 19. helyre, mert Logan Sargeant-nak a második mért körét is elvették négykerekes pályaelhagyás miatt.

Alonso megpördülése:

Alex Albonhoz hasonlóan az amerikai is csak szenvedett azzal az autóval, amely a harmadik szabadedzésen még szárnyalt, és Albon révén a második helyen végzett. A thai-brit versenyző akkor 1:17,9-et ért el, az időmérő első szakaszában viszont csak 1:18,8-ra volt képes. Mondjuk a 9. helyen ezzel is továbbment, de a két és fél órával korábbi körével első is lehetett volna.

A Verstappen, Russell, Hamilton hármas mellett a Q1-ben vizsgálat alá került még a sárga zászló alatt előző Sargeant is, sőt, ő még azért is bűnhődhet, mert nem lassított le eléggé.

A Q1 végeredménye

Noha a Q1-et Verstappen nyerte, Piastri nem sokkal maradt el tőle, Ricciardo és Bottas pedig továbbra is üde színfoltjai voltak a küzdelemnek. Leclerc a Ferrarival már 3 tizedet kapott, míg a két Mercedes ennél is haloványabbnak tűnt. A Q2-ben viszont ismét változott a helyzet, mert bár az 1:17.625-ös idejével a továbbjutást hamar bebiztosító holland a hajrában nem ment ki, Hamilton 1:17.571-gyel a hajrában megelőzte, míg Russell a másik Mercedesszel felzárkózott a harmadik helyre.

Ekkor azt gondolhattuk, hogy a Mercedes és a Red Bull fog meccselni a pole pozícióért a Q3-ban, miközben a Ferrari már annak is örülhetett, hogy mindkét autójával bekerült a legjobb tízbe.

Cunoda a Q2-ben elvitte a Williams egyik hátsó emelőjét, amiért a felügyelők vizsgálat alá vonták a grove-i istállót:

A kiesők közül a hátrasorolásos büntetést cipelő, mindenképpen a mezőny végéről induló Cunoda itt már nem ment mért kört, és a Q1-hez hasonlóan csakis az volt a feladata, hogy szélárnyékkal segítse Ricciardót a célegyenesben. Így ő búcsúzott a 15. helyen, míg a 14. a Williams visszaesése mögött továbbra is értetlenül álló – a rádióban közölte, hogy biztosan sérült az autó, mert nincs más magyarázat arra, hogy ennyire más lett – Albon lett úgy, hogy a 10. helyen továbbjutott, de elvették a körét a hármas kanyar levágása miatt.

A maradék három búcsúzó sorrendben Gasly, Hülkenberg és Alonso volt.

A Q2 végeredménye:

A Q3 elejére némileg csökkent a pálya hőmérséklete, amitől egy csapásra életre keltek a Ferrarik, és nagy meglepetésre az első mért körök során Charles Leclerc futotta a legjobb időt 1:17.166-tal, míg Sainz 0,067 másodperces lemaradással feliratkozott mögé. Verstappen csak a 3. helyre ért oda több mint 1 tizedes hátránnyal, miközben Pérez és a két Mercedes használt gumikon kezdett, így tőlük egyelőre nem lehetett sokat várni. Daniel Ricciardótól sem, hiszen a mezőny második felébe tartozó AlphaTauriban ül, az ausztrál viszont nemhogy a Q3-ig menetelt, hanem egyenesen a 4. helyre repítette az autóját.

Persze kérdéses volt, hogy ezt meg tudja-e tartani akkor, amikor az említett három pilóta felteszi az új lágy szettjét, de meg tudta, így a 4. helyen végzett. A sorrend előtte sem változott, mert bár egyik Ferrari sem tudott javítani az idején, Verstappen is csak 23 ezredet, amivel maradt a harmadik helyen. A két Mercedes és Pérez új gumin sem villogott, ami azt jelentette, hogy a mexikói maradt az 5., Hamilton a 6., Russell elé pedig Oscar Piastri is bejött, így ő csak a 8. rajtkockát szerezte meg.

Az utólagos vizsgálatok során a felügyelők Verstappent, Russellt és Alonsót is felmentették a bokszutcai feltartás ügyében, mert elfogadták azt az indoklást, hogy a kivezető körön előírt minimumidő miatt választották azt, hogy inkább a bokszutcában hagynak helyet maguk előtt, hiszen az első Safety Car-vonalig tartó szakaszon még nem kell betartaniuk ezt az időt. A felügyelők egyetértettek azzal, hogy kevésbé veszélyes itt helyet hagyni, mint aztán a pályán lassan menni, viszont hangsúlyozták, hogy a jövőre nézve megoldást kell találnia az ilyen helyzetkere.

Lewis Hamilton sem kapott büntetést, mert kiderült, hogy bár ez elsőre nem volt egyértelmű, jelentősen visszavett az Alonso megpördülése alatt lengetett sárgánál az előző gyorsköréhez képest, Logan Sargeant viszont 10 helyes hátrasorolást kapott Cunoda megelőzéséért, ami érdemben nem befolyásolja a helyezését, hiszen így is az utolsó rajtkockát szerezte meg.

Az időmérő edzés végeredménye

 

Friss