2024. április 29. 13:40

KezdőlapF1Senna halálát sajnálja a legjobban az F1 zsenije, aki Alonsót hiányolja leginkább...

Senna halálát sajnálja a legjobban az F1 zsenije, aki Alonsót hiányolja leginkább „gyűjteményéből”

-

Adrian Newey elárulta, Ayrton Senna és Fernando Alonso esetében sajnálja a leginkább, hogy érdemben nem dolgozhatott velük közösen. A Red Bull technikai főigazgatója azt is elmondta, hogy Bernie Ecclestone-tól és Roger Penske-től kért tanácsot a visszavonulást illetően.

Bár még nincs szó arról, hogy Adrian Newey a közeljövőben visszavonulna, az teljesen biztos, hogy a brit szakember túl van pályafutása nagyobbik részén. Az elmúlt bő három évtizedben számos világbajnok autó került ki a kezei közül, amelyekkel Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Häkkinen, Sebastian Vettel és Max Verstappen is felért a csúcsra. Rajtuk kívül Kimi Räikkönennel is dolgozott együtt, ő azonban később szerezte meg a vb-címet.

Persze van még egy világbajnok, aki Newey autójában nem tudott sikereket elérni, sőt, a tény az, hogy még csak pontot sem szerzett. Ayrton Sennáról van szó, aki 1994-ben igazolt a Williamshez, és miután az első két versenyen kiesett, a harmadik fordulóban életét vesztette a tragikus imolai hétvégén. Vele tehát a 64 éves szakember csak keveset dolgozhatott, amit kifejezetten sajnál, de egy olyan versenyzőt is megemlített, akivel teljesen elkerülték egymást.

Mindenekelőtt egyértelműen azt, hogy hosszabb kapcsolatom legyen Ayrtonnal – válaszolta a BBC-nek adott interjújában arra a kérdésre, hogy mit sajnál a legjobban pályafutásából. – Ami a pilótákat illeti, Fernando Alonso az, akivel mindig is [szerettem volna dolgozni].” Ehhez egyszer viszonylag közel is került, amikor a 2013-as Belga Nagydíj után együtt utaztak ki a repülőtérre, és a kétszeres F1-es világbajnok esetleges szerződtetéséről beszéltek. A felek azonban végül nem tudtak megállapodni.

Így döbbentette meg a balesettől tartó Prostot a Red Bull zsenijének első Forma-1-es autója

Sajnálom, hogy ez soha nem történt meg, mert nagyon tisztelem Fernandót – jelentette ki Newey, de hozzátette, nem szokott az ilyesmin rágódni. – Az az igazság, hogy igyekszem a jelenben és a jövőben élni, nem pedig a múltban. Megbántam valamit? Nem. Egyszerűen hihetetlenül szerencsésnek érzem magam, hogy ilyen lehetőségeim voltak, és ilyen emberekkel dolgozhattam, ilyen emberekkel találkozhattam.”

A Red Bull technikai főigazgatója december végén fogja betölteni 65. életévét. Ilyen korban pedig természetes, hogy az emberben legalább felmerül a visszavonulás gondolata, és így történt ez Newey esetében is. Azonban mind a saját tapasztalatai, mind az F1 nagy veteránjaitól kapott tanácsok arra sarkallják, hogy minél tovább dolgozzon.

Furcsa dolog a visszavonulás, nem? – fogalmazott. – Ha ötvenévesen megkérdezi tőlem, hogy most dolgoznék-e még, azt válaszoltam volna, hogy »egyáltalán nem«. Aztán persze jönnek dolgok, az ember pedig azt gondolja, hogy »tulajdonképpen élvezem, és mi mást csinálnék?«. A tengerparton fekve unatkoznék. Két általam nagyon tisztelt ember, Bernie Ecclestone [az F1 egykori vezérigazgatója] és Roger Penske [a korábban az F1-ben is megforduló Penske istálló tulajdonosa] elég idős korukban még mindig dolgoznak, és mindketten továbbra is nagyon aktívak szellemileg. Mindkettőjüket megkérdeztem, mert mindkettőjüket viszonylag jól ismerem, hogy mi a titkuk. Mindketten azt mondták, hogy »ne hagyd abba a munkát! Gondolj az agyadra úgy, mint egy izom, amelyet edzeni kell!« Más tapasztalatok alapján egyetértek ezzel. Apám sajnos hatvanöt évesen nyugdíjba ment, utána pedig szerintem kicsit elveszettnek tűnt. Nem hiszem, hogy zavarná, hogy ezt mondom. Szóval ezeknek tudatában vagyok. Az F1 pedig egy olyan sportág, amely nagyon bevonja az embert. Még mindig imádom. Elég szerencsés voltam, hogy azt csinálhassam, amit körülbelül tízéves korom óta szerettem volna, vagyis mérnöknek lenni az autósportban, úgyhogy amíg élvezem, addig továbbra is szeretnék részt venni benne.”

Friss