2024. április 29. 13:45

KezdőlapF1Verstappen és a Red Bull már Senna és a McLaren fölé kezd...

Verstappen és a Red Bull már Senna és a McLaren fölé kezd nőni a Hondával elért sikereket illetően

-

Őrültnek tartották őket, amikor összeálltak a japánokkal, de végül nekik lett igazuk. A Red Bull és a Honda partnersége pedig már ott tart, hogy bizonyos szempontból túlszárnyalta az Ayrton Senna és Alain Prost nevével fémjelzett időszak McLarennel elért sikereit.

Kulcsszerepet játszik a Red Bull utóbbi három évben elért sikereiben az, hogy az energiaitalos csapat rendkívül szoros és gördülékeny együttműködést alakított ki a Hondával, amivel rácáfolt azokra, akik elhibázott lépésnek tartották a Renault erőforrásairól a japánok motorjaira váltást. Persze a kétkedőket is meg lehet érteni, hiszen miután a Honda 2015-ben visszatért az F1-be, katasztrofális három évet húzott le a McLarennel, majd a kiszállás gondolata is megfordult a vezetőség fejében, mielőtt a Red Bull-család melléjük állt.

Forma-1, Kínai Nagydíj 2019, rajt
A Red Bull 2019 óta versenyez a Honda motorjaival / Fotó: Getty Images / Red Bull Content Pool

2018-ban még csak a Toro Rosso használt Honda-motorokat, 2019-től viszont már a Red Bull is leváltotta a Renault egységeit, és rögtön az első hondás évben három versenyt nyert, azaz már ekkor jóval többet ért el, mint a McLaren 2015 és 2017 között. Azóta pedig már a Honda a McLarennel 1988 és 1992 között elért sikereit ostromolja, hiszen bár hivatalosan 2021 után kiszállt, az utóbbi két évben is a japánok erőforrásai dolgoznak a Red Bullokban és AlphaTaurikban, és a Honda emberei építik és tartják karban azokat.

„A McLaren visszautasította a Hondát, a Sauber kihátrált egy megállapodásból a Hondával, ezért stratégiailag számunkra volt értelme, hogy a Toro Rossóval hozzuk össze a Hondát, mert ez megadta a Red Bull Racingnek a lehetőséget, hogy kiértékeljük őket az akkori partnerünkkel összevetve” – emlékezett vissza Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a 2018-as kezdetre a Speedcafe-nak.

„2018 júniusában keresztúthoz érkeztünk, ahol döntést kellett hoznunk, és az elkötelezettség alapján, amit láttunk, illetve a Honda erőforrásai és szellemisége miatt nyilvánvaló volt, hogy a Hondával közös út a helyes. Az első 2019-es versenyen dobogót értünk el a debütáláson, majd háromszor nyertünk abban az évben, és visszavittük a Hondát a győztesek közé. Mostanra pedig több győzelmet értünk el a Hondának, mint a McLaren a bajnoki évei alatt, Max pedig a legeredményesebb Honda-pilóta lett.”

Ayrton Senna, McLaren, USA Nagydíj, 1991
Senna 1991-ben, a McLaren-Honda utolsó világbajnoki évében / Forrás: Wikimedia Commons

A Honda 1988 és 1992 között 42 futamot nyert a McLarennel, amiből Ayrton Senna nevéhez 30 elsőség fűződik. A Red Bull ezzel szemben 2019 óta 54 versenyt nyert, ebből pedig Verstappen 49 alkalommal végzett az első helyen, azaz mostanra toronymagasan vezet ebben az összevetésben. A Red Bull ráadásul az idén a 22-ből 21 futam megnyerésével új százalékos rekordot állított fel (95,45%), amivel a McLaren-Honda 1988-as csúcsát (93,75%) is átadta a múltnak.

Azért persze még így is van, amiben a McLaren-Honda házasság vezet, hiszen 1988 és 1992 között négy konstruktőri és ugyanennyi egyéni világbajnoki címet nyertek, a Red Bull pedig még „csak” két konstruktőri és három egyéni sikernél tart a Hondával. Viszont amennyiben 2024-ben és 2025-ben, még a 2026-os saját motorra váltás előtt is mindkét vb-címet megnyerik, az egyik mutatóban beérik, utóbbiban túlszárnyalják a McLaren legendás korszakát a japánokkal.

Eldőlt a Honda jövője a Forma-1-ben, topcsapatra váltják le a Red Bullt

„Ez egy nagyszerű partnerség, nagy szerepet játszottak abban, amit elértünk az utóbbi néhány évben, és különösen abban, amit az idén” – mondta Horner, akihez Franz Tost, az AlphaTauri nyugdíjba vonuló csapatfőnöke is csatlakozott.

„Szerintem közel az egész paddock mosolygott ezen – elevenítette fel, hogy miként fogadták a többiek, amikor 2018-ban, még Toro Rossóként elkezdték az együttműködést a Hondával. – A McLaren emberei odajöttek hozzám és azt mondták, hogy teljesen megőrültünk, amiért a Hondával dolgozunk. Azt mondtam nekik, »Uraim, várjunk! Beszéljünk erről úgy 5 év múlva.« De nem kellett öt év, sokkal hamarabb jött a siker. Világos volt, hogy ez a helyes döntés. Fantasztikus volt az együttműködés a Hondával, nagyon szerettem, és sikeres is volt.”

Az AlphaTauri 2019 két dobogós helyezést ért el a Hondával, 2020-ban pedig Pierre Gasly Monzában megszerezte az istálló történetének második F1-es győzelmét, azaz nemcsak a Red Bull tudott nyerni a japánokkal az elmúlt években.

Friss